Alla inlägg den 19 mars 2008

Av Kaela - 19 mars 2008 21:51

Det har nästan blivit ett behov att gå in här och säga godnatt.

Lite förkyld ska jag försöka komma isäng i hyfsad tid...

och förstås....lite att tänka på för sena nattvandrare lämnar jag...


Ett litet klokt ord från Nalle Puh...

Att vara spontan.....
det är att göra en god gärning
utan att tänka på att det är en god gärning.

Av Kaela - 19 mars 2008 20:45

Currymarinerad Thai Kyckling

4 port.

Ingredienser:

4 normalstora kycklingbröst
1 röd paprika
1 grön paprika
1 gul paprika
2 gula lökar
1 zuccini
6 tomater
5 stora färska vitlöksklyftor
Jasmine ris (ta till ungefär det dubbla av vad som anges per portion på
paketet)
1 dl olivolja
3 msk soja
3 msk balsam vinäger
1 msk röd thailändsk curry (kockens går bra men det finns starkare)
½-1½ tsk sambal olek (volymen beror på styrkan. Ju mörkare desto
starkare)
Salt & grovmalen svart peppar

Marineringen:

Det bästa är om du börjar marinera redan dagen innan rätten ska tillagas men det går även bra på morgonen om rätten ska serveras på kvällen.

Börja med att strimla kycklingbrösten. Lägg ner dem i ett porslins kärl. (plast kan bli missfärgad å metall kan ge bismak) Häll olivoljan, sojan och balsam vinägern över kycklingen. HACKA 3 vitlöksklyftor och lägg i dom i marinaden (om man hackar vitlök så
slipper man mycket av den fräna smak som kan uppstå när man pressar). Till sist så åker sambal oleken och hälften av curryn i. Smaka av med salt och peppar, rör om lite och låt det stå i kylskåp under plastfolie.

Matlagningen:

Om du väntar gäster så rekommenderar jag dig att inte börja steka något innan gästerna har anlänt för rätten kallnar ganska snabbt. Förbered riset och grönsakerna innan.

Strimla tomater, zuccini, lök och paprikor i STORA bitar. Hacka upp de resterande två vitlöksklyftorna. Ta fram de kryddorna du använde till marinaden förrutom sambal oleken. Du får förmodligen nog av det som finns i marinaden. Täck bottnen av den största stekpannan eller woken du har med oliv olja. Hetta upp den och släng i grönsakerna. Krydda efter smak med den thailändska röda curryn, balsam vinägern och lite soja. Om
du känner att det behövs så kan du ta till salt och några drag med pepparkvarnen.
Samtidigt som du steker upp grönsakerna ska du oxå steka kycklingen i en annan stekpanna och passa så att riset inte bränner vid. Även om det hade behövts nu så har du inte fyra armar men om nån av gästerna kommer in i köket eller om din vän i livet finns hemma så kan du be honom/henne att hjälpa till.

Serveringen:

Lägg ut de stekta, strimlade grönsakerna som en bädd på ett serveringsfat. strö sedan ut kycklingen ovanpå detta. Häll upp riset i ett annat finare kärl eftersom det har nu blivit ränder på sidorna av kastrullen. Nu kan du ställa fram allt på bordet och njuta, men passa
mattkanten så att du inte snubblar. Om du har ätpinnar hemma så passar dom ypperligt till denna rätt.

Lycka till och smaklig måltid !!!!

Av Kaela - 19 mars 2008 20:44

Hej Soile...vad kul att du hade egna favoritord...kärlek och ängelvän- ord som det lyser om.

Kramar

Av Kaela - 19 mars 2008 20:42



Tänder ettl jus Ulla som du har gjort på din sida för alla små som drabbas av våldet.

Norpa du dikten.

ja Pixie är ju en älva i en sägen!

 Kram till dig!


Av Kaela - 19 mars 2008 19:28




En ljuvlig skönsång hade jag i telefonen för en stund sedan.

Längtar ihjäl mig efter det lilla livet!

Hemska 16 mil emellan oss.

Barnbarn ska man ha i huset.

Tycker jag i alla fall just nu.



Av Kaela - 19 mars 2008 19:20

Några tänkvärda citat igen.


Jag är smått galen när det gäller ordspråk, aforismer och tänkvärda citat.

Samlar på dem var jag än hittar dem.

Har många anteckningsblock fulla vid det här laget.

Ni får skrika när ni fått nog av dem.
Det gör min familj och mina vänner.


"Demokrati, är det när det ena säger vad den andre måste göra?”

Loesje

******


"Gränsen för religionsfriheten går först vid Brottsbalken.”

Jan Guillou

*******

"Frihet är det enda man inte kan ha om man inte är villig att ge det till andra.”
Okänd tänkare

*******

"Våra viktigaste tankar är de som motsäger våra känslor.”

Paul Valéry




Av Kaela - 19 mars 2008 19:13

Ja absolut Florence -  vår attityd- din och min - är många viktigare än våra omständigheter.

Allt annat är undanflykter för att slippa leva.


Härligt maskroser- morgonkaffet är det absolut bästa kaffet!


Kramar

Av Kaela - 19 mars 2008 14:09


Ju längre jag lever, desto mer inser jag med vilken kraft min attityd påverkar mitt liv.


******

Attityd är för mig  viktigare än det förflutna, viktigare än utbildning, viktigare än pengar, 
viktigare än omständigheter, viktigare än misslyckanden, viktigare än framgångar, 
än vad andra människor tänker, säger eller gör.

Det är viktigare än uppträdande, begåvning eller skicklighet.

Det kan bygga upp eller bryta ned ett företag … en kyrka … ett hem.


*******


Jag är  övertygad om att livet till 10% består av vad som händer mig
och till 90% på hur jag reagerar på detta.

Och så är det med dig  …  vi är ansvariga för vår attityd.


Charles Swindoll



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards