Alla inlägg den 7 maj 2008

Av Kaela - 7 maj 2008 21:55


Ja jag har ju redan berättat om den brygd jag sätter i mig för att jaga bort dumma virus och baciller.

Det finns ju ett överlägset botemedel som heter sömn.

Det tänkte jag nu addera till det andra!


God natt alla kära bloggare och vänner och besökare - var rädda om er!

Av Kaela - 7 maj 2008 20:44

Det var en  gång en kung som erbjöd en belöning till den konstnär som kunde måla den bästa bilden om stillhet.
Många konstnärer deltog i denna tävling.
Kungen tittade på alla tavlorna, men det var bara två som han verkligen tyckte om och valet stod mellan dom.


En bild föreställde en lugn sjö blank som en spegel som de omgivande höga bergen speglade sig i.
Himlen var klarblå sånär som på några fluffiga vita moln.
Alla som såg denna bild tyckte att det var en perfekt bild av stillhet och frid.


Den andra tavlan hade också berg, men dom var ojämna och kala.
Från en himmel i uppror blixtrade det och regnade kraftigt.
Utmed en sida på berget rann ett skummande vattenfall. Den här tavlan såg verkligen inte fridfull ut.
Men när kungen tittade noga, såg han bakom vattenfallet en liten buske som växte i en skreva i berget
och där hade en fågelmamma byggt sitt bo.
Där, mitt i den våldsamma forsen satt fågelmamman i sitt bo . . . en bild av fullständig stillhet.


Vilken tavla tror du vann?


Kungen valde den sistnämnda tavlan.
Vet du varför?
 ”Därför att”, förklarade kungen, ”stillhet innebär inte att vara på en plats där det inte finns oväsen,
besvärligheter eller hårt arbete.
Stillhet innebär i stället att befinna sig mitt i detta men ändå vara lugn i sitt inre.
Det är det som är innebörden av stillhet”.


Av Kaela - 7 maj 2008 20:36




Jag är en sån där som tar det här med egenvård på största allvar.

Och som inte skulle drömma om att stanna hemma från jobbet för en förkylnings skull!
Idiotiskt?
Ja jag vet!


Men  - jag har god hjälp av Ipren, esperitox, lite extra C-vitaminer och så Zyrlex för att hålla pollenallergin i schack.


Kan faktiskt minnas hur jag som ung tänkte  att jag aldrig tänkte gå till jobbet när jag var förkyld och riskera mina medmänniskors hälsa.

Ja då var jag klok och visste bättre- idag är jag vuxen och vet att det inte finns någon som kan ersätta mig på jobbet.


För allt i världen - ta nu inte min dekokt av diverse medikamenter som något gott råd.

Visserligen blir jag bättre och står på benen av den - men vem vet - kanske är det placebo-effekten!

Av Kaela - 7 maj 2008 19:30


 


Ja jag tror på änglar
att de är mycket nära oss
viskar uppmuntran, tröst och frid
när molnen så mörka hopar sig.


På Guds order de skyddar oss
och visar oss vår väg
vi är burna på deras händer
över alla vassa stenar


Ja jag tror på änglar
och det gör säkert också du
Jag är säker på att himlens änglar
alltid vakar över dig!
Mammie

Av Kaela - 7 maj 2008 18:52


Det finns ett helvete - att vara ensam. Det finns ett himmelrike - att kunna vara det.

Poul Bjerre Detta lilla tankespråk satte igång mina funderingar.När man säger eller hör ordet >ensam< så känns det som något negativt och betungande.Men ibland är ensamheten faktiskt en välsignelse och en gåva.Jag som i mitt arbete möter många människor både ansikte mot ansikte och i telefonen med många olika behov kan ibland känna att jag bara vill sitta i ett tyst rum då jag kommer hem.
Jag behöver landa i mig själv och för det krävs ett visst mått av ensamhet.
Då är ensamheten inte negativ.

Men för många som söker hjälp genom mitt jobb
www.frivilligcentralen.seär ensamheten en börda och en fiende.
Ibland tycker jag att jag möter ett hav av ensamhet och att allt vi kan göra bara är droppar i det havet.
Men häromdagen tänkte jag på ett annat sätt.Visst är det vi gör droppar i havet- men havet är faktiskt i varje droppe!

Av Kaela - 7 maj 2008 18:46



Av Kaela - 7 maj 2008 18:43

Tack Anna och Eva för era funderingar.

Nej Anna- det tankespråket har jag inte hört- men det var väldigt bra.

Jag tar mig faktiskt friheten att citera det här:
"om jag tänker som jag alltid har gjort, kommer det att alltid bli som det alltid har varit och resultatet blir alltid detsamma."
Tycker det är jätteroligt att ni trivs på min blogg och att ni hittar både humor och tankeväckande saker.

Kram

Av Kaela - 7 maj 2008 09:30

Det finns inget mer komplicerat än något enkelt som du inte förstår.
Okänd


Jag skriver för att veta vad jag tänker.

 Okänd

Stora tankar kommer alltid från hjärtat.
Marquis de Vauvenargues

Om du tänker för länge på nästa steg, kommer du att tillbringa livet på ett ben.
Kinesiskt ordspråk

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards