Alla inlägg den 20 maj 2008

Av Kaela - 20 maj 2008 22:14


Godnatt

säger jag till er alla


och du som vandrar omkring i sena natten - här står en kopp te till dig



önskar alla en skön natt med fina drömmar


och du som går sist- glöm inte att släcka ljuset!


Av Kaela - 20 maj 2008 21:20

Framtiden oroar oss, det förflutna håller oss fast.
Därför går vi miste om nutiden.
Gustave Flaubert
*******

 Ett halvtomt glas vin är visserligen också halvfullt,
men en halv lögn är ingalunda en halv sanning.

Jean Cocteou

*****
Vi borde vara lika tillmötesgående mot en människa
som mot en tavla,
vilken vi gärna ger förmånen av en fördelaktig belysning.
Anders Holm


Av Kaela - 20 maj 2008 21:01

Det är moln framför solen  Det är sol bakom molnen 
 

Glaset är halvtomt  Glaset är halvfullt 
 

Du har missförstått mig  Jag måste ha uttryckt mig felaktigt 
 

Jag har arbetat över 20 år i branschen  Man har alltid något nytt att lära 
 

Det är inte mitt fel  Det här skall vi rätta till S

S har vi alltid gjort
Vi kan kanske göra det på ett bättre sätt 

Det går inte  Vi måste försöka 


Av Kaela - 20 maj 2008 20:51

Kön, livsstil, vikt och längd är faktorer som bestämmer hur vi påverkas av alkohol. Män tål t ex mer alkohol än kvinnor.


 Promille på 0,3
Kvinna: Hon cirkulerar bland övriga festdeltagare och är glad, munter och uppstämd.
Man: Den trötthet han kände när han kom håller på att försvinna och han är en glad deltagare i festen.

Promille på 0,9
Kvinna: Hon är glad och skrattar men pratar mer än hon brukar. Hennes självförtroende har definitivt inte blivit sämre.
Man: Hans intresse för det motsatta könet är i stigande. Han är den glade, leende och charmerande historieberättaren.

Promille på 1,7
Kvinna: Hon sluddrar men är fortfarande glad. Talet är en smula oklart. Är hon i dålig form börjar fasaden spricka.
Man: Det börjar bli svårt att hålla balansen. Humöret är fortfarande på topp även om det är svårt att hänga med i samtalet.

Promille på 2,3
Kvinna: Hennes tal är osammanhängande och lusten att få sova håller på att ta överhand över lusten att festa.
Man: Han är på gott humör men kvaliteten på historierna börjar dala i takt med ögonlocken.

Promille på 2,8
Kvinna: Hon letar med all sannolikhet efter ett ställe att sova på. Såvida hon inte har tuppat av redan förstås!
Man: Är han i fin form letar han - något trött - efter en soffa där han kan underhålla sin bordsdam. Är han ur form brukar han hittas sovande.

Jag lånade den här listan
här.
Av Kaela - 20 maj 2008 20:49


Du kan mycket enkelt tillverka din egna växtgödning av brännässlor. De innehåller en mängd näring som dina växter mår bra av.

1. Fyll en balja till hälften med brännässleskott. Lägg ett nät i botten, då blir det lättare att hantera brännässlorna.

2. Täck nässlorna med vatten och sätt blandningen att jäsa. Det kommer att lukta en del, så det är bäst att placera baljan i ett avsides hörn.

3. Rör varje dag i blandningen så att jäsprocessen får ordentligt med syre och börjar bubbla.

4. Efter ett par veckor är blandningen brun och slutar att bubbla. Blanda gödningsmedlet på följande sätt: En del brännässlevatten till tio delar vatten, sedan är det färdigt att användas i köksträdgården.

Av Kaela - 20 maj 2008 20:37


Varje dag hamnar jag flera gånger på bloggar där svordomarna osar.

vartannat ord nästintill är en svordom.

Texten förlorar mycket på det.

Idag lyfter man knappt på ögonbrynen när någon svär.
Men annat var det förr.
Då kunde den som svor vid Gud både få läpparna spräckta, bli brännmärkt eller förlora livhanken.

Den som trodde att svärande är en ny företeelse har fel. Redan de gamla grekerna svor så att det osade katt.
De svor vid gudar som Zeus, Pollux, Apollo och Herkules. Och vid mindre gudomliga ting.
"Vid hunden!" "Vid gåsen!" eller "Vid vitlöken!" kunde det låta om sinnet rann över.

Platon, den gamle filosofen, sägs ha haft en favoritsvordom som lät "Vid fyran!", alltså det tärningskast som resulterade i en fyra.
Däremot finns det inget som tyder på att de klassiska språken i sina svordomar hade fula ord kopplade till avföring, könsorgan eller samlag som vi hör till leda idag.

Att exempelvis missbruka Guds namn i kraftuttryck, var i tidiga kristna samhällen detsamma som att häda å det grövsta.
"Vid Guds död", "Vid Guds fem sår", "Guds änglars död" är tre exempel på svordomar som folket använde före reformationen.

Den som gjorde det riskerade inte bara sin egen salighet utan gjordes också ansvarig för allehanda olyckor som ytterst kunde drabba det egna landet.
Mot den bakgrunden är det inte svårt att förstå att den som svor vid Gud kunde drabbas av hårda straff.
Men det är tveksamt hur avskräckande straffen verkligen var,  eftersom folk fortsatte att svära.

Straffen för att svära har varierat i olika tider och länder. För att komma åt återfallsförbrytare bestämde exempelvis Frans I av Frankrike år 1529 att den som hädade genom att svära vid Gud, Jesus eller Den helige ande i första hand skulle straffas med böter.
Om den svärande upprepade sin förseelse skärptes straffet.
Den andra gången spräcktes läpparna, den tredje gången genomborrades tungan.

- Den fjärde och definitivt sista gången blev straffet hängning med strypsnara. Men det fanns andra sätt att bestraffa svärarna.
Både i Italien och Frankrike kunde svärarna få sina ansikten brännmärkta eller tungan utskuren som livslång påminnelse om vad de gjort,

Inte för allt i världen vill jag ha de tiderna och de hutlösa straffen tillbaka.
Men jag skulle bli väldigt glad om folk skaffade sig ett ordförråd så att svprdomarna slapp regna.




Av Kaela - 20 maj 2008 20:33


Fader jag älskar Dig

Jag älskar Dig på höjden,

på djupet,

på bredden,

av allt vad som bor i mig..

Jag behöver Dig

som blommorna behöver solen
för att få sina vackra färger

som fåglarna behöver vinden
om deras vingar ska lyfta

och som fiskarna behöver vattnet.


Du är som vinden och vattnet,
som solen och jorden,
värmande och trygg


För att min ande ska överleva
måste jag andas Dig

Jag älskar Dig
på alla sätt som finns
och även på de sätt som inte finns.

Du är mitt ljus i mörkret,

min bro över stupet,

min båt ute på havet

och mina vingar i luften.

Genom vinden kan jag känna Din styrka,
genom stormen kan jag känna Din varsamhet
och genom Dig
har jag lärt känna kärleken.....

Kaela

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards