Direktlänk till inlägg 4 juni 2008

Männen hoppar i större utsträckning än kvinnorna av lärarutbildningen

Av Kaela - 4 juni 2008 06:17

Vad är det som gör att männen hoppas av lärarutbildningen i betydligt högre grad än kvinnorna?
I alla utbildningar finns det några som inser att de satsat på fel häst...men här är det särskilt tråkigt eftersom det verkligen behövs män i lärarkåren.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1325825.svd

 
 
J

J

4 juni 2008 06:21

Jag förstår dem som hoppar av. Lärarutbildninden kan vara så ostimulerande att man bara inte klarar av att gå kvar. Det var en av anledningarna till att jag slutade (trots att jag är kvinna, kan tilläggas...)

http://telumendil.bloggagratis.se

 
Ingen bild

johannes x

4 juni 2008 07:41

tja, om det varit tvärtom hade det tillsats nån kommitte som ändrade förutsättningarna för test etc så det passade. nu sitter man väl bara o rular tummarna?

 
Ingen bild

Jasmine

4 juni 2008 08:42

En kär vän koppade av pga. att han upplevde stora delar av undervisningen som sexistisk. Den feministiska vänstervridna "genuspedagogiken" tar enligt honom och hans vänner enbart hänsyn till kvinnorna och struntar i pojkarna, samt skuldbelägger pojkarna. Det kan vi nästan se bevis för då skolan struntar i att pojkar får lägre betyg och fortsätter att satsa främst på flickorna.

 
Ingen bild

Tog examen - man

4 juni 2008 09:11

Det är för många tokskallar, ofta av kvinnligt kön, på Lärarhögskolan. Ett: de är ofta uppfyllda av tanken att det på något sätt är mitt fel att kvinnor särbehandlats genom historien. Två: de är ofta dåliga ledare, och gömmer sig bakom sin titel (lärare, betyggsättare, fil dr).

Följden blir ett auktoritär stämning, där följsamhet "uppmuntras". Speciellt för oss män. Vem kan säga emot en glödande feminist?

Inte särskilt förvånande att män håller käften och slutar.

 
Ingen bild

Machosvinet

4 juni 2008 12:59

Bravo! feministerna på lärarhögskolan har lyckats! / fd elev

 
Ingen bild

mannen

4 juni 2008 13:02

Läs macej Zaremba så fattar ni varför

/fd elev

 
Christer

Christer

4 juni 2008 15:20

Som jag skrev i en kommentar till mitt eget inlägg i frågan:

"Kvinnor tror ofta att de är mycket bättre än män på att ta hänsyn till minoriteter, men min erfarenhet är att det inte är så. Jag känner precis igen mig när man läser kvinnors beskrivning av hur det är att slå sig in på ett mansdominerat område. Att man har ett eget språk, att man inte förstår signalerna, att samtalen rör sig om saker som man inte har en möjlighet att relatera till, att besluten fattas i slutna rum, en känsla av utanförskap mm mm.

Jag tror inte att jag har läst en enda faktor i kvinnors problem i en mansdominerad omgivning som inte gäller på motsvarande sätt för män i en kvinnodominerad omgivning."

Känner igen mig i beskrivningen av att bli ansvarig för det mansdominernde samhället och att "genus" på både Lärarhögskolan och i resten av samhället handlar om att kämpa för kvinnors/flickors rättigheter, och inte egentligen jämställdhet...

http://christermagister.wordpress.com

 
Ingen bild

Lasse2

4 juni 2008 16:21

LÖäs Macej Zarembas artikelserie - Först kränkt vinner. Om bara en procent av det han skriver är sant, så har kommande generationer ett allvarligt problem!

 
eva

eva

4 juni 2008 16:37

Det är jättesynd att männen hoppar av, för ni behövs verkligen i skolan. Både som förebilder för barnen och för att höja statusen och lönen för lärarna. Tyvärr så blir inte de män som går färdigt utbildningen speciellt bra bemötta ute på skolorna. Kram

http://carpe-diem.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards