Alla inlägg den 18 november 2008

Av Kaela - 18 november 2008 06:54

Ja exakt- middagen går fort att laga- och den är jättegod - om man kommit ihåg att ta ut kycklingen ur frysen.

En stor lapp kvöllen innan på frysen hjälper.

Ha det gott och var rädd om dig!


http://kaela.bloggagratis.se/2008/11/18/1118530-en-god-middag-efter-stressig-arbetsdag-som-gar-fort-att-laga/


Av Kaela - 18 november 2008 05:52

När det känns jobbugt och tufft, tänk så här.....
Jag är tacksam...... för tonåringen som gnäller för att han måste diska för då är han/hon hemma och inte ute på gatorna. 

....för skatterna jag betalar för det betyder att jag har ett jobb.

....för att jag måste städa efter en fest för det betyder att jag har vänner. 

....för att kläderna är lite trånga för det betyder att jag har mat på bordet.

....för att gräsmattan behöver klippas, fönster tvättas och hängrännor som måste rensas, jag har ett eget hem.

....för skuggan som bevakar mitt arbete, det betyder att jag är ute i solen.

....för alla klagomål på politiker för det betyder att vi har fri yttranderätt.

....för att parkeringsplatsen är längst bort för det betyder att jag har råd att ha bil.

....för min höga elräkning, den betyder att jag har det varmt.

....för kvinnan i bänken bakom mig i kyrkan som sjunger falskt för det betyder att jag kan höra.

....för tvätthögen på bordet för det betyder att jag har kläder att ta på mig.

....för trötthet och värkande muskler i slutet av dagen - jag har kunnat arbeta hårt.

....för väckarklockan som ringer på morgonen, jag lever.

Av Kaela - 18 november 2008 05:47

Handen på hjärtat- blir det inte ofta varm korv eller värmda färdiga köttbullar till middag för att det ska gå fort?

För mig är det så i alla fall.

Men jag har ett recept som jag tillgriper ibland...


 DET HÄR BEHÖVER MAN HA HEMMA:

500 g färsk pasta
1 färsk gul lök, knipplök
50 g parmesanost
1 knippe färsk dragon
3-4 kycklingfiléer, ca 600 g
1 msk olivolja
2 dl creme fraiche
2 msk dijonsenap
1 tsk salt
1-2 krm grovmalen svartpeppar

SERVERING:
grovriven parmesan


GÖR SÅ HÄR:

 Koka pastan enligt anvisning på paketet. Sila av pastan i ett durkslag och skölj under rinnande kallt vatten, tills den är kall. 
Finstrimla löken, riv parmesanosten, hacka dragonbladen och tärna kycklingfilén i centimeter-stora bitar.
Fräs kycklingen i oljan i en stekpanna på medelhög temperatur i två minuter. Häll i creme fraiche och dijonsenap och låt puttra i fem minuter. 
Tillsätt lök, dragon, pasta, salt och peppar, låt koka i ytterligare två minuter. Servera kycklingpastan i stora djupa tallrikar med rikligt av parmesanost.


Glöm nu bara inte att ta fram kycklingfiléerna ur frysen innan du går till jobbet!

Av Kaela - 18 november 2008 05:45

En föreläsare inledde sitt seminarium med att hålla upp en femhundrakronors sedel.
Är det någon som vill ha den här? frågade han.
Några såg tveksamma ut, tänkte han verkligen ge bort femhundra kronor bara så där?
Men de flesta sträckte genast upp en hand i luften. Det fanns ju inget att förlora.

Okej, fortsatte föreläsaren. Det är många som vill ha sedeln. 
Men om jag gör så här då? sa han och skrynklade ihop sedeln till en liten boll. 
Är det någon som vill ha den nu?
Fortfarande var det en skog av uppsträckta händer i salen.

En sista fråga sa föreläsaren. 
Vill ni ha sedeln även om jag gör så här? sa han och slängde sedeln på golvet, 
trampade på den och tog sedan upp den. Nu var den skrynklig, smutsig och lite trasig.

Men händerna sträcktes fortfarande upp.

Ni har nu lärt er den första läxan för dagen sa föreläsaren. 
Oavsett vad jag gjorde med femhundringen, så ville ni fortfarande ha den. Varför? 
Jo, därför att den inte förlorade sitt värde, vad jag än gjorde med den. 
Ni är som sedlarna. Ni kommer att bli tilltufsade av livet någon gång,
ni kommer att känna er trasiga och kantstötta. Men ni behåller fortfarande ert värde. 
För människor i er omgivning är ni ovärderliga. 
Ert människovärde kommer inte från vad ni gör eller vad ni kan,
utan från vilka ni är.

Av Kaela - 18 november 2008 05:40

Mycket att vinna på kort sikt i varje fall.

Slippa ta sig genom halva stan före och efter jobbet.

Kanske mindre stressad förälder som både lämnar och hämtar.

Närheten till barnen är ju en annan viktig vinst.

Tänk att sitta vid sitt skrivbord eller stå vid sin maskin och se sitt barn leka utanför fönstret.

Visst låter det lockande.

Men - frågan är om det är bra i längden.

Blir jag kvar på ett jobb som jag kanske egentligen skulle ha bytt ut- om mitt barn har sitt dagis på företaget?


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2054759.svd

Av Kaela - 18 november 2008 05:31

Hon är kvinnlig pastor i Kenya.

Något mycket ovanligt.

Och ännu kan tydligen inte en kvinna bli församlingsföreståndare. men Judy Mbugua tror på en förändring.

Det är glädjande att läsa om hur en kvinna i ett land där nöden är stor väljer att hjälpa.

Det ger hopp om Afrika.

Vi är ju oftast vana att läsa om våld och överfulla flyktingläger när det handlar om den kontinenten.

"Man kan inte be med en hungrig person - först måste den få äta "säger hon.

Ungefär så sa William Both, frälsningsarmens grundare som också startade sitt arbete i slummen: "Försök inte frälsa en människa som fryser om fötterna, ge honom skor" sa han.

Det gäller att inse att evangelium handlar om hela människan.

Alla hennes behov och hela hennes livssituation.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160152

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards