Alla inlägg under september 2010

Av Kaela - 16 september 2010 05:56

Blev starkt berörd då jag råkade hamna i ett tidigare  reportage från Svenska Dagbladet.

Om Torsten som drabbades av prostatacancer - opererades och friskförklarades - men fick lov att inse att han måste leva som impotent.

Hans delsbo sedan 25 år, Christina stannar hos honom för kärleken går djupare än sexualiteten.

Om det är sant eller inte kan nog bara den svara på som liksom Christina fått möta insikten att den hon älskar inte längre kan vara hennes sexualpartner.

Vägen att fortsätta tillsammans har inte alltid varit lätt - men kärleken överbrygger.



Av Kaela - 16 september 2010 05:29

 

  

 

 

Erfarenhet är inte vad som händer oss

utan vad vi gör med det som händer oss

Gerda Antti

Av Kaela - 15 september 2010 20:18

Ibland surfar jag runt mellan bloggarna....denna gång fick jag länken skickad av en vän - och där blev jag sittande....hon kan skriva dikt - hon Jenny i sin blogg:tio meter över havet


Ta dig en stund hos Jenny - och bli rörd och upprörd

Av Kaela - 15 september 2010 18:57

Ibland är kassan skral och man vill hitta billiga maträtter som ändå är goda och näringsrika.


Kanske är pannkakslasagne något nytt för dig.

Det var det för mig när jag hittade receptet, men nu har jag prövat det flera gånger och det är verkligen gott och fixar man rivna morötter till(som ju är billiga så ökar man näringsintaget till godtagbar nivå (tror jag)


DET HÄR BEHÖVER DU HA HEMMA!

4 portioner


Börja med att grädda tolv pannkakor.

ca 800-1000 gram Köttfärs
ca 500-800 gram riven ost av gratängtyp helst
1 liter mjölk
Ketchup
Svartpeppar, grillkrydda, aromat och vitpeppar


SÅ HÄR GÖR DU:


Värm upp mjölken tills den är varm och häll i osten.

Låt sjuda tills såsen blivit tjock.

Stek köttfärsen i en stekpanna med lite margarin och krydda med svartpeppar, grillkrydda, aromat och vitpeppar.


Ta fram en ugnsfast form eller plåt med kanter.

Börja med att lägga några av de tunna ovikta pannkakorna så de täcker botten, ta fram ketchupen och häll på pannkakorna efter smak och tycke.

Lägg på lite köttfärs över ketchupen, sedan häll över lite av ostsåsen.
Sedan pannkakor igen, ketchup, köttfärs och ostsås igen.

 Avsluta med riven ost.

Sätt in i ugn på 175 grader tills osten har blivit gyllenbrun.
 

Tyvärr inget foto   

Av Kaela - 15 september 2010 18:42

Göteborgsposten skriver om hur  två kvinnliga kringresande tjuvar riktade in sig på äldre offer.


Jag blir förtvivlad - och - skulle jag vilja påstå - heligt arg när jag läser om hur kriminella riktar in sig mot de som är svagare vilket ju ofta äldre är.

Dessutom är de bärare av ett helt annat tänkesätt än de flesta yngre idag.

De har levt i en tid när hederlighet var ett adelsmärke och hjälpsamhet något självklart.

Detta utnyttjas grovt av dessa som jag inte drar mig för att kalla samvetslösa individer.


Den enda påföljd som jag hoppas blir aktuell för dessa kvinnor är fängelse.




Av Kaela - 15 september 2010 06:29

  


I många konferensrum sitter idag 5-6 personer och låtsas att de har ett möte.


I själva verket är ingen riktigt närvarande.

Alla befinner sig någons annan stans - eller i någon annan tid.

Hur kan man kalla detta möte?







Av Kaela - 15 september 2010 06:24

  



Vet du

att din blick
kan tända någon annan
bejaka krafter
som sovit i mörkret
av ingen sedda

Så låt oss stämma möte
i varandras blickar
och bejaka det vi ser

så att allt som slumrar
kan väckas till
skimrande liv
och skapande kraft
Kaela


Av Kaela - 15 september 2010 06:04

Visst har vi väl alla nu och då funderat över de människor som blir nunnor eller munkar.

Vad driver dem?

Dears tro - javisst, förstås.

Men man kan ju tro utan att avsäga sig allt.

Eller bor det en hemlig glädje i försakelsen ?


Tidningen Dagen har en artikel om nunnorna i Helige Fransiscus systraskap.

De finns i ett kloster utanför Göteborg - Klaradals kloster.


Dessa nunnor hoppas på flera kvinnor som känner sig kallade till livet som nunna.

Ett liv utan man, utan barn.

Ett liv utan några ägodelar.


Visst kittlar det nyfikenheten hos oss andra.
Särskilt när de enligt artikeln talar om att reportern mött öppna, glada och humoristiska kvinnor.




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards