Alla inlägg under juni 2011

Av Kaela - 5 juni 2011 08:51


 


Vilken överraskning.

Där jag gick på min vandring i skogen som omger vårt hus hittade jag en nästan helt igenvuxen stig.

Dofterna från mossa och barrträd nästan bedövade mig medan jag tog mod till mig och vandrade in på den gamla stigen....


Plötsligt - i en glänta....ett ödetorp...

Det skar i mitt hjärta att se hur enkelt människor en gång bodde här.

En stilla känsla - en blandning av helighet och nästan andakt intog mig medan jag vandrade runt och såg spår efter spår av ett slisamt liv.

Stengärdsgården - vacker ännu i sitt förfall.

Hur mycket möda och ryggont kostade den då den sattes upp?

En halvt  rutten gammal grind...jag rör vid den...nästan med vördnad.

Vem har mitt i kampen för brödfödan tagit sig tid att forma de snirklar som ännu gjorde grinden vacker?


Den lilla tomten----stugan som fått ryggåsbrott...


Den nästan helt nerrasade bron in mot huset...hur många gånger har en orolig mamma stått här och kikat efter sina barn...ropat...och lyssnat...


I trädet vid grinden har någon ristat in ett hjärta och med lite möda urskiljer jag namnen; Per och Karin.

Var det Per och Karin som bodde här - eller var det någon av torpets barn som växt upp till tonåring - och mött kärleken?


Jag ser att äppelträdet bakom stugan fortfarande kommer att ge frukt....om den är ätbar får jag ta reda på i höst.

Stigen till brunnen....hur många trötta steg har torparkvinnan gått och sänkt ner sin hink och på ännu tröttare fötter vandrat tillbaka till huset....


Vid varenda utsliten, halvt förstörd sak jag tar i mina händer stiger livet på torpet så som det åtminstone bitvis -  en gång var -  fram inför min inre syn...en gavel från en vagga....en gunga i en lutande ek...nu hänger kedjan rostig och sittbrädan har murknat.

Vad finns barnen som satt på den gungan och drömde....


Tingen - de kvarglömda...vittnar om en hård kamp för livets överlevnad...


Sakta stänger jag grinden bakom mig och går vidare...med frågan...var de lyckligare än vi - trots slit och släp och drag på vintern...?









Av Kaela - 5 juni 2011 08:28

 


Dömandet är blint. Endast kärleken ser.


Gerald G. Jampolsky

Av Kaela - 5 juni 2011 08:21

 


Idag är det söndagen 5 juni och Bo har namnsdag!


Jag gratulerar!


91 835 män i vårt land heter Bo.

Bo är ett fornnordiskt namn som betyder bofast.

Tidigare i historien var det ett namn som mest användes inom adeln.

Men från 1900-talets början har det blivt vanligt i vidare kretsar.

Av Kaela - 4 juni 2011 11:10

Att man inte behöver ha ett standardhem för att man bor i en stadardtvåa visar sig verkligen i Amalias och Ivans tvåa som de verkligen med små medel, mycket arbete och god smak satt sin alldeles egna prägel på.


Deras hem bwevisar verkligen att det inte är väggar tak och golv som sätter gränserna för det hem vi drömmer om och vill skapa.


Kika in och låt dig inspireras - och få mod att väga skapa just så som DU vill ha det.

Av Kaela - 4 juni 2011 08:26

 



Önskar man andra framgång mår man själv väl.


Okänd tänkare

Av Kaela - 4 juni 2011 08:19

 



Idag är det lördagen den 4 juni och SolBritt och Solveig har namnsdag!


Jag gratulerar!


1 202 kvinnor i vårt land bär namnet SolBritt.

Ett namn som är sammansatt av Sol Och Britt ...Britt är en kortform av Birgitta.


Solveig är ett kvinnonamn med norskt ursprung.

Bildat av sal - "hus", "sal" och -veig vars betydelse är oklar, men enligt vissa tolkningar skulle betyda "den stridande-

20 691 kvinnor bär namnet



Av Kaela - 3 juni 2011 21:26

I Dagens Nyheter läser jag en artikel om en undersökning som gjorts och som visar att unga människor inte tycker demokrati är viktigt.

Faktiskt så illa att var fjärde svensk ungsom mellan 18-25 år tycker att det vore bättre om vi styrdes av en diktator.

Har vi som föräldrageneration totalt misslyckats eller vad är det frågan om?

Är ungdomarna idag så "bortskämda" både med saker och trygghet att de inte förstår det varje generation före dem har förstått - frihet och trygghet kan bara finnas i en demokrati!


Och dessutom - vilket oerhört hot de utgör inför framtiden.


Kanske på sin plats att göra en studieresa med dessa ungdomar till länder där deras jämnåriga dör för det de förkastar.


Till artikeln i Dagens NyheterHotet mot framtiden - många av våra ungsdomar


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards