Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Sorgevägen

Av Kaela - 3 januari 2012 08:20

 



Precis som med andra känslor som kärlek och glädje, hat och vrede, finns också sorgen med oss hela livet.

Glädjen och sorgen är varandras motpoler men också varandras förutsättningar precis som livet och döden är det.

Sorgen är en process.

 

Den ändrar sig från dag till dag.

 

Den kan följas som en slingrande stig i ett landskap där man gång efter annan kommer fram till nya utsiktspunkter.

Ibland tycker man sig se samma saker som förut, men riktigt lika är det ändå inte.

 

Landskapet förändras hela tiden.

 

Sorg är inte någon psykisk sjuk­dom, även om det kan kännas så ibland. Sömnlöshet, ångest, fruktan, vrede, självupptagenhet och dystra tankar kan tillsammans göra att det känns som om man höll på att "bli galen".

Men det är bara så - vissa etapper av resan.

 

Vi måste komma förbi sådana frågor som inriktar sig på det för­gångna och på smärtan - 'Varför hände det här mig?' - och ställa sådana frågor som öppnar dörrar till framtiden: 'Det här har hänt mig — hur ska jag använda det?'"

 

Du måste släppa tanken att du själv inte har rätt att sörja för att andra har det värre än du. Varenda en av oss har rätt och skyldighet att ta förlusterna i vårt liv på allvar. Om vi förnekar eller blundar för sorgen, kan den skada oss på otaliga sätt. Bara genom att se förlusterna i ögo­nen, kan vi återvinna vår frihet.

 

En underbar dikt av Viola Renvall: "Den allra sista gången"

 

En gång är den sista

En gång är den allra sista gången
Det sista steget nerför trappan
Lampan som släcks
Ingen säger: Nu var det sista gången

 

En gång är det sista ordet viskat
Det sista brevet skrivet och postat
Nyckeln vrids sista gången om
Du vet inte när och vill inte veta

 

Men glädjen har alltid ett sista leende
Någonstans dröjer det kvar
Någon förvarar det

djupt i sin saknad

 
 
Spanaren

Spanaren

3 januari 2012 11:49

Så vacker bild och så passande till dina mycket tänkvärda ord vännen. Det är ljuset som vi ska möta igen när detta arbetsverk är klart för denna gång ;.) Ha en bra dag/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kaela

3 januari 2012 12:40

Varmaste tack för dina fina ord om mina Kicki!

kramar om dig!

 
Kristina

Kristina

3 januari 2012 17:26

Underbara bilder du visar, blomman är så behagligt vacker.
Det är som du skriver alla har rätt att sörja och det är viktigt att få göra detta.
Vi reagerar olika på olika händelser men man har alltid rätt att känna som man känner sig.
Du skriver så fint och ödmjukt Kaela.
Jag ger dig en riktigt go kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Kaela

3 januari 2012 18:21

Tack fötr kramen Kristina.
Den satt verkligen fint just nu!

En stor och varm kram tillbaka!

 
Tolmia

Tolmia

3 januari 2012 22:58

Tack för dina fina ord om sorg.
Det berörde mig.
Kramar från mig.

http://tolmias.blogg.se

Kaela

4 januari 2012 05:52

Glad att de fann läsare som behövde dem.

Kramar om dig varmt!

 
skrivmoster

skrivmoster

4 januari 2012 09:54

Tackar dig också för de kloka och eftertänksamma orden!

Dikten du letat fram är också väldigt talande och säger så mycket om livets "sista gång". Vi vet inte annat än att den kommer...

Kramar om dig och önskar dig allt gott!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Kaela

5 januari 2012 13:39

Nej så är det. Vi vet inte när men vi vet att....

Kramar om och önskar dig en fin helg!

 
e-k

e-k

5 januari 2012 09:59

Ja Kaela du är så rätt. Det är så viktigt att tillåta sig att sörja på sitt eget sätt och samtidigt som du säger öppna dörrar till framtiden: 'Det här har hänt mig — hur ska jag använda det?
Precis så gjorde jag och det var rätt för mig men ack så svårt för en del att förstå och acceptera.

Stor kram till dig

http://www.steeperz.com

Kaela

5 januari 2012 13:38

Ja det är svårt för många att förstå - kanske måste man igenom sorgen för att inse saker och ting.

Kramar om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards