Direktlänk till inlägg 26 september 2012

Att verkligen förstå - har vi möjlighet till det!

Av Kaela - 26 september 2012 13:14


 


Nu har det hänt igen!


Nu har jag gått omkring och funderat på ett ord.

Många gånger varje dag hör jag mig själv i mitt arbete säga: "Jag förstår"


När jag så kom på att det engelska ordet för förstå är understand - började jag inse vad vi egentligen säger när vi säger att vi förstår.

 
Understand är härlett ur ett ord med betydelsen ” att observera underifrån”.
 
Att verkligen förstå - det tar tid och det kräver att vi tänker underifrån.
Hur gör man det?
 
Jag tror att den väg jag funnit till förståelse också för dem som tycker och tänker annorlunda än jag själv gör är att jag försökt sätta mig själv i personens ställe.

Våra öden är olika - vår start i livet har givit oss olika inriktningar - och olika möjligheter att klara av de drabbningar livet möter oss med.
Att försöka förstå är att aldrig någonsin sätta på sig någon slags förstående min med huvudet på sned.
Det är att bli nyfiken på den som står framför mig och inse att den har något att lära mig.
 
 
Så fort vi ser ner på någon annan har vi förlorat en värld.
 
 
Insikt får man bara av erfarenhet.
Det är så lätt att ha en massa åsikter som har kommit till genom förhastade slutstser.
 
 
När livet har lärt oss hur ofta vi uppträder och tänker på sätt som inte kunde förutses ens av oss själva kan vi kanske börja förstå varför andra gör som de gör  - och tänker på det sätt de gör.
 
Att verkligen förstå - det tar tid och det kräver att vi tänker underifrån.
 
Vi tillbringar orimligt mycket tid med att förutsäga, bedöma, spekulera, besluta och kritisera.
Oftast med mycket litet underlag.
Ofta gör vi det för att vårt begrepp om saker är begränsat till det som vi vet om oss själva.

När vi säger till en annan person att vi förstår - då måste vi verkligen hålla alla dörrar och fönster öppna inför det livet ska lära oss genom just den här personen!
 
 
 
 

 
 
Catharina

Catharina

26 september 2012 14:50

Jag brukar försöka att inte säga "jag förstår" men visst halkar det ur ibland i alla fall. Man kan ju aldrig fullt ut förstå nån annan.
För ett antal år sen skrev min närmaste vän till mig en gång till mig när jag hade panik över en förändring "jag anar din känsla". Det tycker jag är ett sånt bra uttryck!

stor kram / C

http://echolmlund.blogspot.com

Kaela

26 september 2012 16:24

Ja det ärett bra uttryck.
Nej, vi kan aldrig helt förstå - bara göra vad vi kan för att komma så nära som möjligt.

Kramar om!

 
Ingen bild

Sanna

26 september 2012 17:08

Jag brukar säga "jag tror jag förstår".
Men det är väl det där med att pröva "andras skor" innan man har en åsikt - man vet inte och förstår inte varför någon beter sig som den gör/är i den situation den är om man inte varit i exakt samma sits med samma känslor, tankar och behov själv.
Och hur troligt är det att det kommer att ske någon av oss?

Kaela

27 september 2012 05:47

Nej precis så är det ju Sanna!
Så det gäller att inte döma alls.
Vi vill ju inte det - men det sker ändå ibland....innan vi hinner tänka efter.
En fin och skön dag öndkar jag dig med en kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards