Alla inlägg den 12 december 2012

Av Kaela - 12 december 2012 16:12

 

Bild lånad från Bokia




I tisdags genomgick jag en mindre operation.

Det gav mig extra timmar som jag kunde ägna åt att läsa en bok som legat ett tag bland mina olästa böcker.

Varje gång jag tagit i den har det känts som att jag inte riktigt orkade med den.

Och det visade sig att min aning var rätt.


Krsitina blev sexuellt utnyttjad av sin egen far.

(Den far hon flyttade till vid fjorton års ålder eftersom hon och modern inte kom överens.)

Så småningom skulle detta resultera i att hon födde två barn som han var pappa till - alltså - både pappa och morfar - och hon hade själv samma pappa som sina barn.


De gräsliga minnen som barndomen och ungdomen givit Kristina varvas med myndigheters dokumentation kring hennes fall  - och hur hon mår idag.


Man vägrar nästan tro att det är sant.


Och tanken bävar när man funderar hur många barn får uppleva detta just nu!


Boken innehåller också en svidande kritik av socialtjänstens och andra myndigheters fumliga hanterande.

Man kanske kan tycka stundtals att kritikern till och med är lite väl svidande.

Men då ska man komma ihåg att en av författarna är den som hela tiden fick bära följderna av fumligheten.


Ibland känner jag igen det som skrivs från Dave Pelzers bok "Pojken som kallades Det."


Det hände i en svensk storstad.
Ingen såg vad som pågick under fyra år.

För att de inte vågade se?
Eller för att sanningen var så gräslig att ingen kunde tro att det var så illa?


Boken är tillfälligt slut på AdLibris men man kan sätta den på bevakning.


Inbunden (och mycket dyrare) finns den dock på Bokia


Av Kaela - 12 december 2012 14:41

Alla ser vi fram emot julbordet och allt som det ska dukas med.

Levande ljus - människor vi älskar - mat i överflöd.


Jag tror att vi får en klump i magen vi också när vi läser om Martin.

hemlös - men kallas jullös av Stadsmissionen.

För är man hemlös blir man också julllös!

Av Kaela - 12 december 2012 05:36

Ett stjärnfall som var så starkt så man ringde polisen  - ja det var i varj fall vad man gjorde i Värmland och Bohuslän.

Måste mitt i alla frågetecken ha varit en härlig upplevelse.


Vi lär just nu befinna oss i ett stjärnfallsregn.

Den 14 decmber kl 00.30 ska detta ha sitt maximum

Så kanske borde man vara ute och skåda mot himlen den tiden!


Läs artikeln i Dagens Nyheter



Av Kaela - 12 december 2012 05:30

 


Vänta inte på det perfekta ögonblicket. Ta detta ögonblick och gör det perfekt.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards