Alla inlägg under april 2013

Av Kaela - 8 april 2013 08:57

Idag är det måndagen 8 april och Nadja och Tanja har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I Sverige finns det 2 717 kvinnor som har förnamnet Nadja. Av dessa har 2039 namnet Nadja som tilltalsnamn.

Nadja är en kortform av det ryska namnet Nadeschda som betyder hopp.

Har funnits i Sverige sedan 1800-talet


 2 549 kvinnor i vårt land har förnamnet Tanja. Av dessa har 2043 namnet Tanja som tilltalsnamn.

Tanja är ett ryskt smeknamn för Tatjana. Betydelsen är oviss.

Har funnits i Sverige sedan 1940

Av Kaela - 7 april 2013 11:30

Poeter.se fanns till för en tid sedan en underbar poet som kallade sig Mr Lindemann.

Alltför ung tvingade en sjukdom honom att lämna jordelivet.


Han har skrivit en dikt som är så underbart vacker att jag vill dela den med er. Vill du läsa mera av Mr Lindemanns finns hans dikter här



 




I den tiden som fanns efter
dig. Var du i nuets
puls och i mina
ögonblicksbilder


Jag försökte fånga
det som var kvar av
dig och jag kom fram till:

Det finns något
som är starkare än döden.
Det är närvaron
av de frånvarande
i minnet hos de levande.


Sista versen är av Jean d`Ormessons

Av Kaela - 7 april 2013 07:45


 





Nästa budskap du behöver finns alltid precis där du är.


Ram Dass

Av Kaela - 7 april 2013 07:30

Idag är det söndagen 7 april och Irma och Irmelin har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


I vårt land finns det  8 601 kvinnor som har förnamnet Irma. Av dessa har 5 145 namnet Irma som tilltalsnamn.

Irma är en kortform av forntyska namn som börjar på Irm-, ex Irmgard och Irmtraut som är bildade av ordet irmin som betyder hög eller väldig.

Har funnits i Sverige sedan 1868


261 kvinnor i  har förnamnet Irmelin. Av dessa har 97 namnet Irmelin som tilltalsnamn.

Irmelin betyder Lilla Irma. En diminutivform av det forntyska namnet Irma som är bildat av ordet irmin som betyder hög eller väldig.

Har funnits i Sverige sedan 1902




Av Kaela - 6 april 2013 08:30


Idag är det lördagen 6 april och Vilhelm och William har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


23 014 män  har förnamnet Vilhelm i Sverige. Av dessa har 1 637 namnet Vilhelm som tilltalsnamn.

Även 8 kvinnor bär namnet Vilhelm - men ingen av dem använder namnet som efternamn.

dessutom bär 5 personer namnet som efternamn

Vilhelm är ett forntyskt namn, ursprungligen Willihelm som är sammansatt av ord som betyder vilja och hjälm.

Har funnits i Sverige sedan 1100-talet


37 570 män som har förnamnet William i vårt land. Av dessa har 20 172 namnet William som tilltalsnamn.

Dessutom bär 36 kvinnor namnet - men bara tre som tilltalsnman.

Namnet är dessutom efternamn till 64 personer.

 William är en engelsk motsvarighet till det tyska namnet Vilhelm som är sammansatt av ord som betyder vilja och hjälm.


Har funnits i Sverige sedan 1675


Av Kaela - 5 april 2013 11:19

 




Den dag ska komma då min kropp ligger vit under ett lakan på ett sjukhus och läkarna har fastställt att mitt hjärta och min hjärna inte längre fungerar.
Ge då min ögon till en man som aldrig sett en soluppgång, ett barns ansikte eller kärleken i en kvinnas ögon.
Ge mitt blod till en tonåring som nyss dragits fram ur bilvraket så att denne får leva och se sina framtida barn leka.
Ge mitt hjärta till någon person vars eget hjärta bara givit henne dagar av smärta.
Ge mina njurar till någon som vecka efter vecka är beroende av en maskin.
Ta varje muskelfiber och nerv ur min kropp och uppfinn en metod som gör det möjligt för ett invalidiserat barn att gå igen.
Forska i varje skrymsle och ta celler om det så behövs och odla dem så att en stum pojke kan heja på sitt favorit lag och att en döv flicka kan höra regnet som smattrar mot ett fönster.
Bränn det som blir kvar av mig och sprid askan för vinden.
Om ni ska begrava något så begrav mina felaktigheter, svagheter och fördomar.
Ge mina synder till djävulen och min själ till änglarna.
Om ni vill minnas mig, gör det genom ett vänligt ord till någon som har det svårt…

Av Kaela - 5 april 2013 11:12

naturvårdsverket anser att Kolmårdens djurpark antingen ska lägga tillbaka sälungarna där de hittades - eller avliva dem.

Det är ju rent horribelt.


Visst är det så att vi inte ska ta hand om vilda djur enligt lagen.

Men här handlar det om att den som tagit om hand är en välrenommerad djurpark med kunnig personal som vidtar alla åtgärder de kan för att de små knytena inte ska koppla ihop mat och människor.


Kan bara hoppas att naturvårdsverket tar sitt förnuft (eller sitt härta) till fånga och inser att ibland måste nåd gå före rätt.


Läs mera i Svenska Dagbladets artikel

Av Kaela - 5 april 2013 11:01

Tycker du att du har alldeles för mycket saker omkring dog?

Är det till och med så illa att du upplever att det mesta av din stund på jorden går åt till att hålla ordning på dina prylar?


Så hade  Jan Lundström som Dagens Nyheter skriver om i sin artikel det.


Han har flyttat från en vindsetagevåning på 167 kvm till en etta på 44 kvm.

Där bor också sonen Tobias 18 år varannan månad.


En ny inre rikedom har blivit hans vinst!


Läs mera om Jans val här i Dagens Nyheter




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards