Direktlänk till inlägg 9 juli 2013

Vad ska vi köpa till present?- ett välfärdsproblem

Av Kaela - 9 juli 2013 10:45


 




Jag blev uppringd av en vän igår.

Med anledning av att vi har en gemensam vän som fyller femtio år.

Ärendet handlade om problemet med vad presenten ska bestå av.

Och visst är det viktigt!


Men när jag lade på luren kom tankarna.....vilket i-landsproblem eller välfärdsproblem om man vill säga så!

Och jag undrade om vi människor är sådana att vi skapar problem om vi inte har de mest basala problemen som så många i vår värld lider av.

Vad ska jag äta idag - och då handlar det inte om vilken meny...utan om det överhuvudtaget kommer att bli någon mat den dagen.

Och var ska jag sova inatt?

Finns det en plats för mig?


Vi i Sverige har det väldigt bra.
Vi har försäkringar som täcker allt vi äger..

Vi har mat på bordet, pensionsförsäkringar, utlandsresor och en garderob större än vissa människors bostad.

Vi kan välja...vilken mat vi vill äta...vilka kläder vi vill ta på oss...vilka presenter vi ska köpa.


Och det är helt ok - så länge vi ser det!

Och väljer att känna tacksamhet över att vi har det så bra!

Och helst också låta den tacksamheten bli tillhandling i form av att vi ger av vårt överflöd.

Delar med oss av det som vi inte ett ögonblick förtjänat mer än den som går hungrig....


Och present...ja ..hon hade ett förslag...och jag tyckte det var bra......

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards