Direktlänk till inlägg 9 juli 2013

Man måste få känna glädje över sitt barn - även om barnet har ett handikapp

Av Kaela - 9 juli 2013 14:48

En artikel i Svenska Dagbladet som vi alla behöver läsa.


Stina och Mattias fick sitt första barn - och det visade sig att lilla Tea hade en kromosonavvikelse.

Hon hade vad man kallar Downs syndrom.


Men barnets handikapp var ett mindre problem för Stina och Mattias än omgivningens reaktioner!

Så här säger Stina i artikeln:

"Ända sedan Teas födelse har omgivningens förhållningssätt varit svårare att hantera för mig än Teas handikapp.

Som nybliven förälder till ett barn med Downs syndrom förväntas man vara väldigt ledsen och stämningen runt vår nya lilla familj var hela tiden dämpad och sorgsen. Det naturliga tycktes vara att vi kände sorg över Tea."


Så fruktansvärt att inte känna att man har rätt att få vara glad över sin nyfödda fina dotter!

Och att inte andra visar glädje så som det vanligen är.

Detta är en mycket viktig artikel.

Förr eller senare händer det i vår egen omgivning att någon får ett barn med handikapp!


Må vi då ha lärt oss av Stinas och Mattias och förstå att detta lilla speciella barn är en väldigt speciell gåva!


Läs artikeln i sin helhet här

 
 
Ingen bild

Sanna

9 juli 2013 20:07

Det är en sak att fråga hur de känner inför den lilla och en annan att beklaga henne...
För övrigt så är det ju med handikappade barn som med andra barn att så de blir behandlade blir de.
Inget barn ska behöva känna sig i vägen.
En gång för många år sedan (jag var bara 18 år) så var jag och fikade med en man när det kom in några förståndshandikappade och fikade.
Då sa mannen "de borde förbjuda dessa att komma in här - man mår ju illa när man ser dem!" - jag var kanske inte helt snäll eller korrekt när jag svarade honom "vem säger att de inte mår illa när de ser dig?"
Hela vårt samhälle är genomsyrat av att man ska vara på ett visst sätt för att "passa in" - och de flesta vill göra det - men varför kan vi inte bara vara oss själva?
Gud skapar oss till original och de flesta vill omskapa sig (eller andra och tyvärr ofta sina barn) till kopior - vilken skymf mot skaparen!
Hoppas du har sköna sommardagar
kram

Kaela

9 juli 2013 20:13

Ja det är viktigt att alla får plats.
Om de inte får det minimerar vi inte bara för andra utan också för oss själva.
Varje människa - med eller utan handikapp - har något att ge oss.
Så viktigt att vi vet det!

hOPPAS DU OCKSÅ HAR EN SKÖN SOMMAR!

kRAM

 
skogsfen

skogsfen

11 juli 2013 11:23

Hej Kaela! Som du märkt så är jag sällan här nu har lite bloggvila. Men så ibland så ser jag något som jag måste kommentera. När ska vi lära oss att vi alla har någon form av handikapp, och att vi alla är olika men ändå så lika. Jag har genom mitt arbete och även i mitt personliga liv mött personer med Downs syndrom. Dessa människor vet vad kärlek och glädje är, så kärleksfulla. Dessutom är de ofta otroligt musikaliska. Vi har det inom oss detta att vi ska förskjuta det som är annorlunda istället för att bejaka, och det skadar mer än är till nytta för oss. Jag känner mig priviligerad att få ha känt dessa fina människor som tyvärr inte längre finns här med oss. Oftast får de inte leva så länge.
Du tar upp ämnen som är bra i din fina blogg.
Ha en fin sommar önskar Skogsfen.

http://skogsfen.bloggplatsen.se

Kaela

11 juli 2013 17:44

Så rätt. Så är det!
Vi missar mångfalden när vi tror att det finns något som heter "normala" människor.
Vi är människor kort och gott - och absolut alla har något att ge!

Önskar dig också en härligt skön sommar och tack för att du läste och skrev!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards