Alla inlägg under juli 2013

Av Kaela - 20 juli 2013 08:34

 



Skrattet är själens solsken och utan solsken kan ingenting leva eller växa.


Wayne Dyer

Av Kaela - 20 juli 2013 08:14

Idag är det lördagen 20 juli och Greta och Margareta har namnsdag!


Jag gratulerar!



 


I Sverige finns 245 171 kvinnor som har förnamnet Margareta.

Av dessa har 25 175 namnet Margareta som tilltalsnamn.

Margareta är ett grekiskt namn, ursprungligen Margarita som är bildat av ett persiskt ord som betyder pärla.
Kungliga "margaretor": Margareta Fredskulla som gifte sig med den danske kungen Niels år 1104. Svenska drottningen Margareta Leijonhuvud, 1515-1551,

Har funnits i Sverige sedan 1000 talets senare hälft.


Det finns 12 420 kvinnor i vårt land som har förnamnet Greta.

Av dessa har 5 671 namnet Greta som tilltalsnamn .

Greta är en kortform av det grekiska namnet Margareta, ursprungligen Margarita som är bildat av ett persiskt ord som betyder pärla.

Har funnits i Sverige sedan 1309.

Namnkunnig svenska som burit namnet: Greta Garbo, egentligen Gustafsson, 1905-90, svensk skådespelerska verksam i USA mellan 1926 och 1943

Av Kaela - 19 juli 2013 20:50

Visst är han duktig - mannen i mitt liv.

Taket till gäststugan nylagt och hela huset laserat.

Såå snyggt.


Så här såg det ut när han rev det gamla taket


 



Och så här ser dstugan ut - sex arbetsdagar  - 1 800 spikar och nio liter lasyr senare


 



Av Kaela - 19 juli 2013 09:45





   Var fick du dina pärlor från daggkåpeblad?

Jag fick dem bara som på lån ett litet tag.

Jag vet ej, vem som lagt dem där, ty det var natt.

 

Vet bara i min skål jag bär en dyrbar skatt.

Den skall jag ge åt solen snart som en present,

ty varje pärlas glitter klart har solen tänt.

 

Blir du ej ledsen, när din skatt ej mer är kvar?

Nej, lyckligast är den som ger - ej den som tar.

Anders Frostensson

 

Av Kaela - 19 juli 2013 08:48

 



Du har inte levt förrän du gjort något för någon som inte kan återbetala dig.


John Bunyan

Av Kaela - 19 juli 2013 08:32

Idag är det lördagen 19 juli och Sara har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


62 913 kvinnor i Sverige har förnamnet Sara.

Av dessa har 41 888 namnet Sara som tilltalsnamn.

3 män bär också namnet.2 av dem som tilltalsnamn.

13 personer har namnet som efternamn.

Sata är ett hebreiskt namn som betyder furstinna, härskarinna.

Har funnits i Sverige sedan 1464


Av Kaela - 18 juli 2013 18:37

Väldigt glad att läsa att två medarbetare i Läkare utan gränser - Montserrat Serra och Blanca Thiebaut - har släppts fria efter att suttit som gisslan i nästan två år.

De fördes bort från det flyktingläger i Kenya där de fanns för att hjälpa flyktingarna.

Att kidnappa hjälparbetare är en handling som jag tror alla människor fördömer.

Det finns inget som kan rättfärdiga något sådant.


Läs här på Läkare utan Gränser


Av Kaela - 18 juli 2013 16:54

Solen har försvunnit men värmen är kvar.

Och jag hoppas den ska stanna - för framåt kvällen kommer mina kära goa fina barnbarn Alfons och Linnea.

Och vi planerar både Kolmården och Smutronstället.

Nu är ju det allra viktigaste att få träffas och rå om varandra några dagar - men det är inte så dumt om man får göra det under strålande sol.


På bilden här nedanför träffas alla fyra små kusinerna - de som bor i Stockholm - de lite större kusinerna bor ju i Uppsala så de är inte alltid med....

Från vänster Linnea, Alfons, Pixie och Stella (som man mest ser solhatten av


 

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards