Direktlänk till inlägg 2 mars 2014

Gladare av att ge än av att få

Av Kaela - 2 mars 2014 15:32


 



Redan i Bibeln kan man faktiskt läsa att man blir gladare av att ge än av att få. Apostlagärningarna 20:35.

Och var och en av oss som gjort något för någon annan - eller givit en grej som vi vet att någon större nytta och/eller glädje av - har upplevt det.

Nu börjar till och med vetenskapen fastslå att det är så.



Hörde om en amerikansk undersökning.
Kanske du också hörde det?


 Man gav pengar till studenter.

Några fick behålla sina pengar och några andra fick som uppgift att köpa presenter till någon annan.

De som fått den uppgiften visade sig må bättre och vara gladare  än de som fick behålla pengarna.

Bevisat!
Det som varje givare redan visste!


Det är fantastiskt att vi fungerar så.

Jag satt häromdagen och samtalade med en av våra frivilliga.

Hennes uppdrag är att gå hem till en gammal kvinna som sitter ensam hela dagarna i sin rullstol.

Antingen fikar de tillsammans där vid köksbordet.

Men är det vackert väder går det ut och tar en fika nånstans.

Ibland åker hon hem till henne en lördag och lagar lunch.

Hon har ju annars bara de folielådor som hemtjänsten tillhandahåller.

När man värmer dessa i mikron känns knappast något aromatisk matdoft som retar aptiten.

Men när denna frivilliga står vid spisen i det lilla köket - då sprider sig den goda matdoften och matstunden blir en gemensam högtid.

Så pratar de förstås med varandra....studentskan som nyss fylklt 22 år och den gamla damen som får 89 ljus på sin tårta nästa gång hon fyller år.

Efter ett sånt samtal sa den unga frivilliga att det betyder så mycket för henne att få all den livserfarenhet och livskunskap som hon får i dessa samtal.

Den gamla damen svarade: Det var den finaste present du kunde ge mig! Då behövs ju också jag!

Det gör mig så glad att du tycker så!


Vi behöver varandra - men vi behöver kanske framför allt behövas!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards