Alla inlägg under september 2014

Av Kaela - 6 september 2014 09:09

Minns du att jag skrev om en bussresa vi gjorde med frivilliga i torsdags.

Här har jag och den äldste deltagaren fångats på bild av en av de två kvinnorna på vår bokföringsbyrå/betaltjänst


 

Av Kaela - 6 september 2014 08:30

 




Jag har stått och strukit.

Skjortor, blusar och annat.


Men också fem diskhanddukar med monogram.


Nej - det är inte jag som suttit och sömmat!

Det är min kärastes mormor.


Tankarna går medan jag stryker.

Förspilld kvinnokraft skulle många säga.

Både om broderiet och om min strykning.


Tankarna vandrar medan strykjärnet pyser.
Var det kvinnor som förspillde sin kraft på att brodera monogram?


Jag tror för min del att det var intelligenta dugliga kvinnor som sömmade handduk efter handduk inför sitt bröllop.
Lakan efter lakan - örngott efter örngott!


Om de inte hade gjort det skulle jag inte ha stått här idag och funderat över vad de tänkte - vad de drömde om!

Efter mig kommer man inte att hitta ett enda monogram varken på handdukar eller örngott.


Inte kan jag tycka att det de gjorde var förspillt.

Det ger ju mig glädje än idag, långt efter att deras steg har tystnat!

Fotspåren är påtagliga....deras händer - som vilar sedan länge höll den här handduken i en brodér ring och sömmade.

Påtaglig kvinnokraft skulle jag vilja kalla det....




Av Kaela - 6 september 2014 06:58

 




Det är så erbarmligt lite
en människa kan förstå.
Man skulle ej grubbla och tänka
men tänker och grubblar ändå.
Och dagarna fogas till veckor,
veckorna fogas till år.
Man skulle ej snärjas av grubbel
så hastigt som livet går.

Av Kaela - 6 september 2014 06:30

   Morgonen gryr så sakta därute.

Och jag är uppe alldeles för tidigt - för en lördagsmorgon i alla fall!


Ledig dag - men full av jobb med att städa huset inför visning imorgon.


Det kommer så många tankar när man vet att snart är huset inte vårt längre.

Beslutet har tagit lång tid - vi byter verkligen boende.

Från paradiset (som vi kallar det - i en lantlig miljö med skogen inpå knuten - till en lägenhet  - mitt i stan - som vi faktiskt inte sett eannat än på ritning,ftersom huset där den finns är under uppbyggnad.


Ändå -  känns allting helt rätt.

Praktiskt har det varit tufft - och på grund av att vi båda har arbeten med mycket kvällstid mellan varven så har det varit många tuffa dagar med att invänta varandra - eller lösa hemresan (vi har ju bara en bil)

Sista bussen till Paradiset går 17.20

För långt att cykla.


Men just idag - den här morgonen när det är så bedövande vacker soluppgång - och insikten om att huset kommer att vara sålt, troligen och förhoppningsvis nästa helg -  gör det lite ont.





Av Kaela - 5 september 2014 15:37



Minns i november, den ljuva september,
den tid då äpplet faller moget.
Grå är november men ljus är september,
för den som bara väntar troget.
Mörk är december men ljuv är september,
då livet är öppet och redoboget.
Dofter vi anar och vinden oss manar att följa.
Följa, följa, följa, följa,
följa, följa, följa, följa.

Minns i november, den ljuva september,
då solen styrs med silkestömmar.
Grå är december, men ljuv är september,
då natten ger oss gyllne drömmar.
Ljuv är september – en helt annan timbre
får fåglarnas drill och vart källsprångs bölja.
Hösten vi anar och vinden oss manar att följa.
Följa, följa, följa, följa,
följa, följa, följa, följa.

Mörk är december, men ljuv är september.
Du vet att vintern kommer åter.
Minns då september, den ljuva september,
då bara tårepilar gråter.
Grå är november och kall är december,
men ljuv är september, då råg ses bölja.
Spar dina tårar. vi vet ju att vårar ska följa.
Följa, följa, följa, följa,
följa, följa, följa, följa, följa.

Av Kaela - 5 september 2014 05:53

 



Idag är det fredagen den 5 september och Adela och Heidi har namnsdag!


Jag gratulerar!

Av Kaela - 4 september 2014 21:24


 



Som väldigt ung läste jag - eller eventuellt hörde boktiteln: "Vägen till Klockrike" (Författare är Harry Martinsson)


Så romantiskt namn på en ort och titel på en bok att det gick rakt in i mitt hjärta.


Och så upptäclkte jag när jag hamnade i Norrköping- att Klockrike - det ligger i Östergötland.

Ett helt vanligt svenskt litet samhälle.
Inget Utopia - ingen omöjlighet att bese.


En affär, en busshållplats, några hus där det bor människor.....mer vanligt än de flesta vanliga svenska småorter...


Ibland blir det för oss som för mig och Klockrike.

Vi jagar efter något som vi tror är något annat än vad det är.

Hittar det och blir besvikna...


Men - jag har upptäckt att jag inte bheöver vara besviken - för det finns  något som heter Kornettgården. Den  ligger viiserligen mellan Flistad (ett betydligt tråkigare namn än Klockrike) och Klockrike....men i alla fall.

Underbara samlingar från 50 talet bland annat och café med det godaste kaffebröd som tänkas kan.

Här hittar du en länk





Av Kaela - 4 september 2014 19:29

 



Allt var rätt  - och inget var glömt på vår resa!


Café Wadköping väntade med dukade kaffebord vilket alla lät sig väl smaka av när vi kom fram efter två timmars bussresa.

Så upptäcktsfärd bland alla hantverkare och vackra hus i ett par timmar innan det var dags att åka till Svampens restaurang för en lunch som slog det mesta.

Alla kunde hitta sin favorit på den buffén!


Kolmårdsbuss chaufför Börje rattade bussen tryggt och säkert.

Avvärjde till och med en olyckap å vägen hem där en bilist som nog fått sitt körkort på märkligt sätt gjorde en fullständigt vidrig omkärning av en långtradare.

Hade inte vår chaufför varit så snabb med att kasta bussen åt sidan (jodå - alla i bussen skrek . det var faktiskt otäckt) hade det troligtvis gått så illa att personbilen klämts mellan buss och långtradare.


Sammanfattningsvis trots denna incident - en underbar dag i underbart sällskap!



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards