Direktlänk till inlägg 21 januari 2015

Vad driver människor att bli ideella?

Av Kaela - 21 januari 2015 22:24


 



"Vilka motiv har människor för att bli ideella.

Göra insatser utan lön för att andra ska må bätte....


Frågorna ställdes till mig av en journalist häromdagen.


Det finns inte ett motiv som delas av alla.

Det är ett som är säkert.

Så hur skulle jag svara - jag som vet att 48% av Sveriges befolkning för ideella insatser.

Genom olika organisationer som vår Frivilligcentral, kyrkor, tjej och kill jourer, Brottsjorer, mot hemlösa.
Inom idrottsrörelsen.

Föräldraorganisationer, telefonjourer ....med mera...med mera...


Jag vet att det finns något av fem i topp när det gäller motiven.


att det är roligt

göra nytta och hjälpa andra människor

känna att man behövs

bidra till organisationen

göra något meningsfullt


När jag går igenom våra samtalen i min tanke, med nya frivilliga som jag har mellan 2 och 5 gånger per vecka dyker ofta dessa  motiv upp.


Men det finns också andra, lite annorlunda, kanske mera personliga.


Men i vilka åldrar är de?

Och är det mest kvinnor eller män?


Eftersom jag för bara några dagar sedan gått igenom de frivilliga vi har just nu så ser det hos oss ut så här.


16-29  år

Män 20

Kvinnor   32


30-44 år

Män  18

Kvinnor 45


45-59  år

Män 19

Kvinnor  28


60-64 år

Män 34

Kvinnor  45


65-74 år

Män 14

Kvinnor 33


75-84  år

Män  13

Kvinnor   32


84-90 år

Män 0

Kvinnor 1


Lätt att se att kvinnorna leder i alla åldrar.

Men som du ser - det är inte bara pensionärer.

Det är folk som studerar., jobbar, tar ett sabbatsår, sjukskrivna, arbetslösa  - och pensionärer.

Ett snitt av befolkningen skulle jag vilja säga.


Det var en liten inblick i statistik som jag tyckte var så tråkigt när jag var ung.

Men som jag numera tycker är oerhört intressant.


Med denna inblick önskar jag DIG en riktigt God Natt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards