Direktlänk till inlägg 31 juli 2015

Bygg med mjuka stenar

Av Kaela - 31 juli 2015 08:12

 



Ord är byggstenar i det vi vill säga.

Och det vore väl gott och väl om orden hade samma betydelse för oss alla!

Vilket de ju verkligen inte har!


Jag har ju som bekant för dig som läser mig nu och då en viss förmåga att fundera över ord

I ddag på morgonen råkade jag läsa ordet "förbiseende" i en text!

Slår man upp det i en ordbok får manen hel massa negativa betydelser till ordet: ouppmärksamhet  försummelse vårdslöshe glömska utelämnande med mera.


Jag ser ordbetydelsen som att se förbi någonting.

Och det måste ju inte vara negativt.


Man skulle ju kunna säga : " ja du är ganska tjurig och argsint - men det det förbiser jag = det ser jag förbi.....kanske för att upptäcka guldet bakom det tråkiga beteendet.


Nog om detta - men ord är viktiga.

Kanske har du läst Alf Henrikssons fina kortdikt.....



Ett ord en människa fäster sig vid
Kan verka i oberäknelig tid


Det kan framkalla glädje livet ut
Det kan orsaka obehag till livets slut


Ja, det påverkar livet på jorden
Så slarva inte med orden!


De två sista raderna är så viktiga.

Vi behöver tänka på vad vi använder för ord - och att de faktiskt kan ha andra betydelser än vi tänker oss.


Ha nu en riktigt fin fredag. För många av oss början på sista helgen av semestern.

Ta hand om den och ta hand om DIG!


Ta med dig lilla visa Malalas ord ut i dagen:


"Ett barn, en lärare, en bok och en penna kan förändra världen."



 
 
E-K:värld/Leva-Kerstin

E-K:värld/Leva-Kerstin

31 juli 2015 09:09

Hej Kaela!
Du tar alltid upp så viktiga saker och de är så viktiga.
Dikten är fin, det tar jag till mig. Kommer du ihåg den gamla sången med Trio med´ Bumba: "Välj dina ord så att du ingen sårar, det är nån´ting som du bör tänka på" o.s.v
En skön fredagskväll till dig också Kaela.



http://www.steeperz.com

Kaela

31 juli 2015 11:29

Ja jag minns den sången!
Vi behöver såna påminnelser!

Allt gott till din helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards