Direktlänk till inlägg 3 januari 2016

Var stolt över den fantastiska person du är!!!

Av Kaela - 3 januari 2016 16:30


 


Stolt och stolthet är roliga ord.

Om man  tittar i ordböcker och ordlistor får man olika betydelser.

Det är ett ord som har en förfärlig massa synonymer.

Som jag kan tycka delvis står ganska långt ifrån varandra.


Dessa synonymer fann jag:  tillfreds  lycklig  belåten  fylld av tillfredsställelse   självsäker   högdragen  högfärdig  högmodig  dryg  viktig pösig  arrogant  övermodig  stram  nackstyv  fjär  envis  trotsig   okuvlig   värdig   adel   båld   förnäm.


Nu vet vi ju att språk och orden i språket kan ha olika betydelse för olika människor.

Men detta ska ju ändå föreställa vara något som kan omfattas av alla.


Om jag säger att jag är stolt så kommer nog tillfreds allra närmast med vad jag avser.

Och förstås då också; fylld av tillfredsställelse.


Men jag menar definitivt inte någon av de sista 18 synonymerna.


Vad är vi stolta över då?

Ja vi kan ju vara stolta över en vän som lyckats bra.

Över en anhörig som gjort något som vi beundrar.

Man kan vara stolt över sin stad- den plats man bor på.


Men man kan faktiskt också vara stolt över sig själv.

Känna sig tillfreds med den man är och med det man gör.

Även om det ändå trots allt nog är det svåraste av allt.


Vi människor har en förmåga att se våra tillkortakommanden och glömma bort allt vi faktiskt är bra på och har lyckats med.

Då gäller det att vi har människor omkring oss som kan påminna oss om det.

Precis som det är viktigt att vi är bra på att påminna människor om vilken bra person de är och hur bra saker de gjort.


Det är stor skillnad på skryt och stolthet i mina ögon!
Skryta gör man endast för att trycka ner andra.

Att vara stolt över något man gjort eller en förändring man genomfört i sitt liv är viktigt.


Du som har slutat röka till exempel.

Duu är verkligen en starlk människa.


Och du som vågade ställa dig bredvid den mobbade skolkamraten ellert arbetskamraten och ta dennes parti.
Tur att du finns.
Du är något extra.


Jag slutar de här funderingarna om stolthet med att uppmana dig att se hur bra du är!

Se för allt i världen till att vara stolt över dig själv!!!





 
 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

3 januari 2016 19:21

God fortsättning på det nya året Kaela.
Ja, tänk vad olika synonymer det finns på samma ord, inte alls konstigt att det kan bli missförstånd i konversationer. Dessutom lägger vi in våra egna tolkningar utifrån de erfarenhet vi har.
För mig betyder stolt belåten och stolthet typ högdragen, högmodig ungefär som för stolt för att erkänna.
Kram till dig
Jag delar ditt inlägg

http://www.steeperz.com

Kaela

3 januari 2016 22:16

Verkligen festligt att man kan ha så olika uppfattning om ett ord.
Om jag skulle säga att personen inte vill erkänna skulle jag nog ha ett annat ord....typ...envis eller något sånt.

Kram till dig!
Kul att du delar inlägget!

 
Ingen bild

Mari Riise

4 januari 2016 11:21

Hej.
För mig ligger VÄRDIG närmast. I vilket fall som helst är ordet bra att tänka på och leva ut tillsammans med kärlek. Alltid när jag rätar på min rygg och hållning då tänker jag också direkt på stolt. Kram

Kaela

4 januari 2016 17:41

Ja det är en bra synonym.
Visst är det intressant med ord.
Dels att det finns så många synonymer och dels att de betyder olika för olika människor!
Värdig är bra Mari!

Allt gott till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards