Direktlänk till inlägg 13 februari 2016

Kramar är underbart - men pliktkramar vill jag slippa!

Av Kaela - 13 februari 2016 17:19


 


Kramar är nog bland det mysigaste som finns.

Det tror jag att vi alla tycker.

En öppen famn - utbredda armar - närhet - doften av en annan människa - nära mig.


Men - det finns något jag skulle vilja kalla för pliktkramar!

Det är inte lika mysigt - faktiskt inte mysigt alls.

Om den öppna famnen inte kommer från hjärtat då går man vidare med en lite besviken känsla.


Jag vill inte ha en snabb och stel kram - och jag vill inte dela ut sådana kramar heller.

En kram ska ge luft under vingarna, färga stunden i ljusa färger !

Sann och ärlig närhet fungerar så!

Det lyfter oss, det gör oss synliga - både för oss själva och andra.


Som människor är vi bräckliga och vill alltid känna oss skyddade. Inget tillhandahåller detta bättre än en kram!
Den säger oss att vi inte är ensamma, någon är med oss.


Kramen är ett väldigt speciellt sätt att röra vid varandra, och gör att vi accepterar oss själva  bättre och känner oss mer accepterad av andra.


Detta gäller när kramen står för något.

Om jag själv upplever att den som gör en åtbörd för att kramas bara gör det "för att det ska så vara"- ja då sträcker jag istället fram handen.

Att möta en annan människas hand är inte så dumt det heller.

Det är att bli rörd vid och röra vid precis som kramen - men kramen tar känslan ett steg längre....och därför tillhör den i mina ögon ett djupare uttryck som vi ska vara rädda om.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards