Alla inlägg under mars 2016

Av Kaela - 23 mars 2016 06:06

 





Nu har vi kommit till Dymmelonsdagen i stila veckan.

Fram till och med påskaftonen kallas det dymmeln.

Man ville inte att kyrkklockorna skulle låta så starkt låta under dymmeln så därför virade man in klockornas metallkläppar i tyg eller ersatte dem med trästavar.
Man kan undra varför man säger dymmeln om denna perioden - men kanske därför att ordet dymmel i fornordiska hette dymbil som betyder stum.

Traditioner är ibland så gamla att man glömt varför de finns - men det är då man får gissa - och denna gissning är inte så långsökt.


Jag ska erkänna att min kropp inte riktigt var med på noterna idag  när jag vaknade.

Gårdagens festförberedelser och fest på jobbet tar ut sin rätt.

Skönt att veta att det kommer folk och hjälper till med ommöbleringen och städningen.


Himlen utanför mitt fönster är frå och så lär påskhelgen bli enligt SMHI. Med undantag för påskaftonen då vi på många platser i vårt avlånga land är utlovade sol.


Men en ny dag är det - en dag att göra det bästa av.


Önskar DIG en underbar onsdag - en dag då du känner att oavsett hur livet ser ut för DIG just nu- så är det livet- och det är en gåva!


Här kommer morgonens citat:


"Hygglighet är som luften i däcken - 
den kostar ingenting 
men gör resan angenämare."

Okänd tänkare



Av Kaela - 23 mars 2016 06:01


 


Gerd och Gerda har namnsdag idag den 23 mats!


Stort grattis!


Stort grattis också till DIG som har födelsedag idag!

Se till att ha en riktigt fin dag

Av Kaela - 22 mars 2016 21:52

  
Vestarna från Västerås fick det gamla huset där Frivilligcentralen är belägen att gunga.

Och glädjen som de spred gav många glada skratt och leenden.

Dessutom uppträdde de gratis - eftersom frivilliga ger sin tid gratis.


Kan varmt rekommendera Vestarna till evenemang av olika slag.


Nu är mitt huvud märkligt nog både överfullt och tomt.

Och fötterna värker efter 14 timmars arbetsdag med fest som avslutning.


Men vad gör det då hjärtat ler.


Nu vill jag önska DIG en god avslutning på DIN tisdag - och en god natt!


Här kommer kvällens citat:


"Vad du ytterst behöver är att uppleva – eller tro dig uppleva – att du behövs."



Av Kaela - 22 mars 2016 06:02

 



Kennet och Kent - ni har namnsdag idag den 22 mars!


Varmt grattis till er!


Varmt grattis också till DIG som firar födelsedag idag!


Ha en strålande bemärkelsedag!



Av Kaela - 22 mars 2016 05:45

  



"Morgonstund har guld i mun" sa de gamle ofta förr....

Något man ofta fick höra under tonåren då kännetecknet på -  och det viktigaste med en helg - var att få sova länge - långt in på förmiddagen.


Med åren har jag genom fem barn och mycket jobb blivit morgonpigg....eller...ja...näst intill.

I varje fall börjar min dag tidigt.


Gråa moln idag -  men ändå ligger en helt ny dag framför oss. Låt oss ta emot den i glädje - den har många fina stunder att skänka oss.

Låt oss öppna  våra ögon mot ljuset. Vi har en helt nyfödd dag framför oss.
Och det finns guldstoft även på morgnar med grå moln.

Önskar DIG en dag där DU känner att du är närvarande i DIN dag!


Här kommer morgonens citat:


"Dansa som om ingen ser på,
Älska som om du aldrig kommer att såras
Sjunga som om ingen hör på,
Och lev som om himlen är på jorden.”

W Purkey




Av Kaela - 21 mars 2016 20:45

    



Skönt med en liten aning av hemmakväll.

Faktiskt att jag hunnit notera att jag är hemma innan det blir dags att stämma träff med mannen med paraplyet!

Imorgon är det påskfest på jobbet!

Allt är verkligen inte klart - men mycket är det - och det som ska göras går ganska fort....allt utom potatisskalning och fixandet av ägghalvor.


Visste du förresten varför vi äter ägg till påsk?

När ljuset återvände började hönorna värpa.
Samtidigt hade man under fastan före påsk, på den tid Sverige var katolskt, fått avstå ägg under lång tid oc det förekom helt säkert också en viss "ägg-abstinens".


Det har vi tydligen fortfarande - för på påskafton äter vi svenskar totalt uppemot sex miljoner ägg    i timmen!


Nu är det första kvällen i Stilla Veckan.

Kallas  blå måndag eller svart måndag.


Klockan går och det är dags att förbereda sig för natten.

Önskar DIG en bra avslutning på blåmåndagen och en god sömn inatt!


Här kommer kvällens citat:

"Att vara fri, att kunna stå upp och lämna allt – utan att se sig tillbaka. Att säga ja."






Av Kaela - 21 mars 2016 15:34

    



En av er, mina fina läsare har berättat för mig att ett barn i närheten inte finns mera.

Hon ska gå på begraving av ett sex års barn.

Det gjorde ont i mig att läsa detta.

Varje förälders värsta mardeöm - att få begrava sitt lilla barn.


Då kom en dikt till mig i mina tankar som jag läst någon gång någon stans men inte minns vem som skrivit....

Har återgivit den ur minnet - hoppas det är rätt.....




Jag såg henne gråta
den djupa gråten
förtvivlans gråt
Gråten där cellerna
vill tömmas på sitt innehåll
ett skrik
förtvivlans skrik
Saknaden av ett barn.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards