Direktlänk till inlägg 29 juni 2016

"Man måste få vara sig själv"..... undrar om "själv" är en trevlig person

Av Kaela - 29 juni 2016 10:26

 

 

 

Tonårsflickan /eller tonårspojken/ kommer hem,,,svarar tjurigt på tilltal...och är allmänt sur.

På en undran om det inte går att vara lite trevligare  svarar han/hon: "jag måste ju få vara mig själv nånstans."

Att vara sig själv....hmmm...

Att vara sig själv - måste det vara liktydigt med att vi tappar hyfs och respekt då vi kommer innanför dörren därhemma.


Det är ju inte bara tonåringar som har det här beteendet.

Ibland får man verkligen se upp så man inte får det själv.

Trött och slut efter intensiv arbetsdag....


Men....när vi släpper vårt "yrkesjag" eller "skoljag" eller var vi nu tillbringar aktiva delen av dagen - behöver vi väl inte bete oss som som om vi inte har den blekaste aning om vad respekt och vänskapliga ord är för någonting..

Vi är artiga och visar respekt mot arbets- och skolkamrater medan vi kan vara helt annorlunda mot de kära vi har därhemma.


Vi behöver slappna av och slippa föreställa oss sa någon när jag förde detta på tal.

En hemsk tanke.

Att när vi är artiga, respektfulla och trevliga då förställer vi oss - men när vi är ger griniga och otrevliga svar och kommentarer därhemma - då är vi dom vi egentligen är.

Kan det verkligen vara så illa?


Visst -  tröttheten är en stor bov i denna fråga....men kanske man säga istället för att snäsa: "Jag är jättetrött...ledsen om jag inte är så spirituell."


Om vi är oss själva genom att vara otrevliga när vi kommer hem - då sårar vi dem vi mest älskar!
Men om vi istället förklarar att dagen varit hård så blir ingen sårad.

Det kan faktiskt tänkas att det till och med ger dig lite extra uppmärksamhet från kärestan, det är i vardagen vi behöver uppmuntran och det är där vi behöver varandras ömhet och omtanke!

Låt oss ge ut av detta och vi kommer att få en underbar vardag!



Här kommer ett citat att ta med dig ut i dagen:



"Allt gör intryck på tillvaron och resulterar i skeendets kurs genom tiderna."

Abdu’l-Bahá

 
 
Ingen bild

Sanna

29 juni 2016 20:49

Det är väl så att man inte klarar av att vara sig själv - och med det menar jag stå för det man tycker och tänker samt stå upp för sig själv när man är ute.
Det vågar man med dem som älskar en och de får ta att man inte klarar av det ovan men det betyder inte att man är sig själv - även om man säger så - utan att man är arg för att man inte är sig själv.
Dags att vara sig själv och inte vara så rädd för vad andra ska tycka eller tänka om en - utan att vara otrevlig och oartig.

Dessa är mina tankar - inte säkert de är rätt...

Hoppas du mår bra
Jag fortsätter att tänka på och be för dig
kramar

Kaela

29 juni 2016 22:06

Det är underbart att veta att du tänker på och ber för mig Sanna. Det betyder mer än du anar.
Ja visst har du rätt i att det kan vara så att vi vågar visa oss trötta och griniga för dem som älskar oss.
Men jag tror att den trötta och griniga personen är en karikatyr av vårt jag där tröttheten förvridit oss.

Det är viktigt att stå för att det är mina tankar Sanna!
Stor kram!

 
Ingen bild

Sanna

29 juni 2016 22:48

Jag menade inte att ändra på dina tankar - jag hoppas du inte uppfattar mig så.
kram

Kaela

30 juni 2016 08:19

Nej då Sanna.
Inte alls!
Uppfattade dig inte alls så.
Ibland har vi inte precis lika tankar.
Det är inte viktigt- det viktiga är att det är egna tankar.

Kram och en fin dag till dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards