Alla inlägg under juli 2016

Av Kaela - 7 juli 2016 21:47

 

 

 

 

 

Sedan några dagar har jag semester - och detta fyller huset med barn och barnbarn.

Så kanske är jag något lite mindre närvarande här på bloggen dessa daga


Och smultronen  mognar i backen,

potatisen går i blom och man kan ana doften av skörd då man närmar sig torget!

Och gräset är grönt och vi (de flesta av oss i alla fall) har lite mera tid att möta dem vi längtar efter.

Med andra ord - livet är gott!

Just ikväll min äldste son och hans hustru här!

Sååå glad för det!


Önskar DIG en riktigt skön kväll och en god natt!


Här kommer kvällens citat:


"Pengar ger dig välstånd, men goda vänner gör dig rik"♥
Okänd tänkare

Av Kaela - 7 juli 2016 11:37

 



Avlopp kan ibland lukta illa.

Ett sätt att enkelt avhjälpa det när det händer är att ha laddat med åttikskuber i frysen.

. Ättikskuber får du genom att fylla en isbehållare med en mix av en kopp ättika och resten vatten. Sedan är det bara att stoppa in i frysen och ta fram vid behov. När det smält ned i avloppet, borsta av lite och spola med kallt vatten i en minut.
Doftfritt avlopp på enkelt sätt eller hur?

Av Kaela - 7 juli 2016 09:52

 

Grattis säger jag idag till Klas ....eller om du nu stavar så här: Claas eller så här: Claes, eller kanske på något annat sätt så heter du Klas och har namnsdag idag den 7 juli! 


Grattis säger jag också till DIG som har födelsedag idag!


En dag som ska glänsa i minnet önskar jag alla er födelsedags och namnsdagsbarn!


Av Kaela - 7 juli 2016 09:23

Nu ska vi se om det fungerar att gå in på bloggen utan att använda min vanliga sparade länk.

Och det gjorde det.

Men det tog lite tid att komma på att jag skulle testa detta.
N'r jag gick in på länken "högg det liksom varannan bokstav och gick inte att skriva.

Något som kanske svaren till er fina TantGlad, Annie och Stina visar.

De ser nog konstiga ut.

Tack kära fina underbara ni för kommentarer som jag blev så glad över!


Av Kaela - 6 juli 2016 20:03

 

 

 

För dig som brukar läsa mig är det ju ingen hemlighet att mina arbetsdagar oftast blir många, och långa.

Och stressen är något jag får arbeta med att hålla mig ifrån hela tiden.

Tycker jag lyckas ganska bra....men när semestern började så upptäckte jag väldigt snabbt att det fanns alldeles för mycket spring i hela kroppen.


Så jag beslutade mig för att lyda stressforskaren Alexander Perskis råd.

Han säger att man ska fixa en semester som är precis tvärtemot hur man har det på jobbet.

Försöker alltså ta det så lugnt det bara går.
Sovmorgnar mest varje dag - inga massor med aktiviteter....utan lugna dagar med baea nödvändiga göromål.

Och upptäcker att det ör oerhört skönt och att jag nu- efter snart en vecka börjar gå ner i varv en hel del.

Och det är väl det som semestern ska ge oss.

Vila och rekreation.

Vi ska faktiskt göra en del saker - men i maklig takt.

Vad lär visa sig här inne undan för undan.


I morgon kommer iallafall äldste sonen med hustru! Underbart roligt!

Det ser vi verkligen fram emot.

Jag vet inte om DU har semester nu - eller om DUb är en av dem som kämpar för att hålla Sverige rullande _ även i juli.

Men jag önskar DIG en fin kväll - så som DU vill ha den - och så småningom en god natt som ger DIG skön vila!


Här kommer kvällens citat:


"Det måste finnas tid till att göra ingenting...

Alicia Nielsberg


Av Kaela - 6 juli 2016 16:11


 



Alla -  tror jag att jag törs säga - gillar våfflor.


Mindre roligt är när våffeljärnet ska göras rent.

Här ska du få ett av årets bästa husmorsknep.

Det är så bra att man nästan inte tror det är sant. Men det är det!

Pröva får du se!

 Du gör helt enkelt en "diskvåffla" som förstås inte ska ätas.

Gör så här: Blanda 1/2 dl vatten, 2 matskedar salt och 1 deciliter vetemjöl. Grädda smeten precis som en vanlig våffla
Om ditt järn är väldigt smutsigt kan du behöva upprepa proceduren. Torka av med en fuktig trasa efteråt. Klart!

Av Kaela - 6 juli 2016 09:32



 


Starkare än stålet är blomman
starkare än hatet är kärleken
starkare än döden är livet –

I allt det bräckliga
och det till synes svaga
finns det en obändig styrka
som inte låter sig förklaras

En gång ska förvandlingen ske
och glädjetårar skölja bort
den skumma hinnan
för våra ögon
så att vi kan se klart
långt bortom
alla jordiska gränser


Birger Franzèn

Av Kaela - 6 juli 2016 08:57

 


När jag släckte lampan igår kväll efter att ha avslutat tittandet på den nye Barnaby kommisarien i Morden i Midsummer lade jag mig ner med förhoppningen att inte drömma mardrömmar.

Den var verkligen både tragisk och otäck, det vet du som kanske också såg den.

Och visst drömde jag mardröm - om blod och död....

Och undrade när jag vaknade över vad det är som drar oss till detta som kallas underhållningsvåld.
Vilket inom parentes sagt är ett fruktansvärt ord.

Även om det beskriver det vi gör.

Låter oss underhållas av våld!


Varför uppfattar vi detta som underhållning? Varför leker barn krig och varför simulerar tonåringar krig framför bildskärmarna i sina datorspel?

Läste någon stans att  i USA finns vetenskaplig grund från undersökningar som bekräftar att underhållningsvåldet leder till våldshandlingar

Är det sant borde allt underhållningsvåld förbjudas!

Om vi är logiska förstås!


Jag skulle inte ha några problem att avstå.

Vilken spännande utmaning det skulle vara till alla regissörer och andra film-makare att göra film utan våld som ändå är spännande och fängslar sina tittare.


Nu önskar jag DIG en fin dag- även om det kanske kommer en eller annan regnskur.


Här kommer förmiddagens citat:


"Det finns ingen naturkraft som heter rättvisa och det måste vi människor lära oss leva med."
Lionel Barruh


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards