Direktlänk till inlägg 11 februari 2017

Livet ger utmaningar så vi fortsätter hålla oss levande

Av Kaela - 11 februari 2017 11:38

 

 

Vi har vaknat till en riktigt grå dag denna lördag!

En långfrukost fick förgylla när det inte  finns så mycket som lockar till ivrigt skyndande ut.

Avlöst av soff-häng.

Inte så dumt att ta några timmar till det ibland.

Ingen TV påslagen....bara småprat med  den viktiga person vi delar livet med, svara på sms....låta tankarna rinna...

För min man är det guld säger han....jag kan uppleva det på lite annat sätt eftersom jag är ofrivilligt ledig hela veckorna, eller nästan hela.

Jag kan  bli helt galen på att inte få utlopp för den arbetsenergi som bubblar i mig.
Vi riskerar en viss obalans där  - som vi måste klara att få till balans.

Hans behov av att göra ingenting när helgen kommer och mitt behov av aktivitet....


Något jag har fått höra några gånger under de två månaderna av ofrivilligt hemmavarande som ligger bakom är; "du som är hemma, passa på och njut nu’."

Och jag tänker; "Jaa… av vad skall jag njuta? Att jag går mellan rummen utan att leva mitt liv  - bara i väntan på att få bli tagen i bruk"
Jag letar ljuspunkter och hittar en liten en  - i hoppet att det ska finnas någonstans där den som inte ser så bra med sina ögon kan ha en uppgift.

Kände mig lite tröstad idag då jag läste i lokaltidningen om en kvinna som fyller 90 och som saknar att hon inte har ett arbete.
Tröstad kanske var fel ord....men ni vet...känslan av att jag är inte ensam. Någon annan vet hur det känns.

Jag är van att jobba 12 timmar om dagen i det närmaste...med en avlönad heltid och mer eller mindre en ideell halvtid.

Visst var det alldeles för mycket.

Men nu ör det alldeles för lite.


Nåja...livet kanske tyckte det var dags att spränga cirklarna.

Kasta det ovana i min famn och se hur jag klarar det.

En utmaning helt enkelt.

Och utmaningar behöver vi ju....så jag ska vara glad och känna att det är stort att leva mitt i det levande livet även om det saktat ner farten och ger mig andra utmaningar än de jag är van vid.


Önskar dig en riktigt fin lördag!

I vecken på dagens mantel tror jag att vi ska kunna hitta små ädelstenar både du och jag!

 

 






 
 
Catharina

Catharina

11 februari 2017 13:37

Kära du! Tänker att du är i väntans tider. Kan garantera att Någon har full koll och vet hur du ska användas!

KRAM Catharina

http://echolmlund.blogspot.se

Kaela

11 februari 2017 14:14

Tack Catharina för gulliga omtänksamma ord.
Ja visst är det så.
Men vi människor är ju lätt otåliga.
Kram till dig Catharina!

 
Anki

Anki

12 februari 2017 11:23

Så väl jag känner igen mig i att gå och vänta på att bli behövd ... ja förutom det man behövs för hemma då. Ååh vad jag saknade mina arbetskamrater och mitt jobb då jag fick avtalspension när min enhet på kommunen lades ner.
Önskar dig en fin dag!
Prova att kopiera min adress här, så kanske du kan hälsa på hos mig:
https://ankisbildblogg.wordpress.com/
kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

Kaela

12 februari 2017 17:17

Ja vi behöver bli tagna i bruk vi människor.
Det är svårt att hitta det som gör att man känner sig behövd, utom precis som du säger....hemmavid.
Ändå är det ju så att vårt värde ligger i att vi är inte i att vi gör.
Men det känns inte alltid så.
Var jobbade du på kommunen?
Jag prövade. men lyckades inte få in dig på länken nu heller.
Men vi ger inte upp.
Förr eller senare går det!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards