Direktlänk till inlägg 6 mars 2018

"Ulrikas bok" av Maria Gustafsdotter

Av Kaela - 6 mars 2018 11:01

 

 

 

 

 

Jag är innerligt glad över att ha upptäckt möjligheten att lyssna på böcker.

Jag som alltid hade en eller två böcker på gång före min synskada, saknade detta mycket.

Det är inte riktigt samma sak - men det är en god ersättning och har faktiskt fördelar ibland för dig som har möjlighet att  välja.

Man kan lyssna medan man går,  ut på en ensam promenad medan städar kylskålet eller dammar. (Lite svårt att dammsuga, för även om man har uppläsarens röst i örat så stör dammsugartjutet.

Har hört talas om Maria Gustafsdotter  /Maria Gustavsdotter är utbildad tandläkare men arbetar sedan 2001 som författare på heltid/ och hennes historiska romaner och jätteglad över möjligheten att stifta bekantskap med en av hennes böcker. (För dig som vill läsa i ordning är det inte den första boken om prästens döttrar.) 

Ulrika är prästdotter och lever på Orust vid 1600-talets mitt.
På den tiden var Orust danskt.

 

Det var ett hårt och strängt  liv för en tonårsflicka.
När storebror Magnus tar hem en studiekamrat -  Andreas -  lyckas denne lura sig in under omedvetna Ulrikas kjolar.

Det får till följd att brodern piskars och hans kamrat körs på porten.

Ulrika isoleras helt i familjen och det var inte svårt för henne att besluta sig för att följa med Andreas.

Väl ute på landsvägen överger han den unga flickan.

Hon står ju nu helt ensam i världen och tcingas bli vandrerska och försörja sig genom att bland annat utöva kvinnans äldsta yrke. Men också genom att använda sin vackra sångröst för att underhålla på marknader som  förekom mycket tätare då  än idag! efter vad jag kan förstå av boken!


Du som är intresserad av livet på 1600 talet kommer att uppleva hur din insikt växer genom att följa den unga Ulrika I romanens form fördjupar du dina historiska kunskaper.

Hur går det då för Ulrika?
Det vill jag inte avslöja - för då försvinner en del av spänningen för dig då du ska läsa eller lyssna på bo på boken.


Du kan köpa denna bok och Maria Gustafsdotters övriga böcker på Bokus


Lyssnar du mycket på böcker s¨är Storytel ett bra ställe att ladda upp och läsa istället för att köpa ljudböker.

För 169 kronor i månaden kan du lyssna på precis hur mycket du vill.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards