Alla inlägg den 5 maj 2008

Av Kaela - 5 maj 2008 23:05

Ett PS bara!
Rebecca - den tårtan eller efterrätten verkar jättegod.

Mitt kök står till ditt och Annas förfogande när ni kommer hit nästa gång.

Nattikram från mammie

Av Kaela - 5 maj 2008 22:59

Jag ska försöka hitta till sängen innan det går så illa för mig som för den här mannen.

Lämnar en dikt skriven av en mycket ung Karin Boye för sena nattbloggare och nattliga besökare att njuta av.


”När natten kommer
står jag på trappan och lyssnar,
stjärnorna svärma i trädgården
och jag står ute i mörkret.
Hör, en stjärna föll med en klang!
Gå icke ut i gräset med bara fötter;
min trädgård är full av skärvor”

Av Kaela - 5 maj 2008 21:08

Den som vill smaka det jag fick som tårta när jag fyllde år igår får pyssla en stund i köket - eller också får man ha någon annan som gör det åt sig (som jag hade)... Men värt besväret är det!

Jordgubbscanneloni

259 gram jordgubbar, rensade
60 gram smör
2 äggulor
1 dl grädde
1 dl socker
1 tsk pressad citron
6 färska lasagneplattor ca 16x21 cm
1 dl rostad skivad mandel + ytterligare en matsked till garnering
florsocker att pudra över inför servering

1. Sätt ugnen på 175 grader och smörj en gratängform.
Skär itu jordgubbarna på längden. Smält 20 gram smör i en kastrull och fräs jordgubbarna under omrörning ca 20 sekunder. Lyft upp jordgubbarna ur kastrullen. Smält ytterligare 20 gram smör i kastrullen. Rör ihop äggulorna med grädden och häll blandningen i kastrullen tillsammans med socker och citron. Låt krämen sjuda under omrörning tills den är riktigt tjock. Ta kastrullen från värmen och rör ner jordgubbarna. Låt svalna.

2. Koka de färska lasagneplattorna två och två i rikligt med kokande vatten i ca 3 minuter. Låt dem ligga ca 1 minut i kallt vatten innan de läggs på kökshanddukar för att torka.

3. Fördela jordgubbskrämen och mandeln mellan lasagneplattorna, lämna en ca 3cm bred kant runt om. Vik in långsidorna först, lyft därefter försiktigt upp kortsidan närmast dig och rulla ihop degen kring fyllningen tills fyllningen börjar rinna. Lyft därefter upp den övre änden och vik den mot dig. Lägg rullarna försiktigt med skarven nedåt och tätt ihop i formen.

4. Klicka resten av smöret över rullarna i formen, strö över de extra mandlarna och pudra över florsocker. Grädda ca 15 minuter, låt därefter rullarna stå ca 5 minuter under grillelementet så att de får färg.

Servera med vaniljglass.

Av Kaela - 5 maj 2008 20:17

Tack trollpackan och Ulla för härliga kommentarer som gör mig glad.


Och en kram till er!

Av Kaela - 5 maj 2008 19:07

  

En butiksägare satte upp en skylt ovanför sin dörr.

”Valpar till salu” stod det på den.

Sådana här skyltar har en förmåga att dra till sig små barn, och javisst,

en liten pojke dök upp framför butiken.

”Hur mycket ska du sälja valparna för?” frågade han.

Butiksägaren svarade: ”Mellan 300 och 500 kronor”.

Den lille pojken stoppade ned handen i fickan och tog fram litet mynt.

 ”Jag har 25 kronor” sa han. ”Kan jag få titta på dem?”

Butiksägaren log och visslade och fram kom Lady,

som sprang nedför gången i butiken följd av fem små söta garnnystan.

En av valparna kom haltandes en bra bit efter de andra.

Genast frågade den lilla pojken varför den haltade.

Butiksägaren förklarade att veterinären hade undersökt den lilla valpen

och att den hade en höftskada och att den för alltid kommer att vara halt.

 Den lilla pojken blev entusiastisk. ”Den där lilla valpen vill jag köpa.”

Butiksägaren sa: ”Nej, jag kan inte sälja den där valpen.

Om du verkligen vill ha den, så ska du få den av mig.”

Den lille pojken blev upprörd. Han tittade butiksägaren i ögonen, pekade med ett finger och sa:

”Jag vill inte att du ger den till mig.

Den där valpen är värd lika mycket som de andra valparna och jag ska betala fullt pris.

I själva verket så ger jag dig 25 kronor nu och 5 kronor i månaden tills dess att den är betald.”


Butiksägaren motsatte sig detta:

”Du kan verkligen inte mena att köpa den här lilla valpen.

Han kommer aldrig att kunna springa och hoppa och leka med dig som de andra valparna.”

Den lille pojken böjde sig ned och rullade upp sitt vänstra byben för att visa ett missbildat ben som stöddes av en metallskena. Han tittade upp på butiksägaren och svarade lugnt:

 ”Jag springer inte så bra själv och den lilla valpen behöver någon som förstår.”


Av Kaela - 5 maj 2008 19:06

  En äldre herre hade svåra hörselproblem under många år. Han gick till en läkare som lyckades hjälpa honom att få en hörapparat som gör att han till 100%  kan höra vad som sägs.
På återbesöket en månad senare konstaterade doktorn att mannen nu hör perfekt.
"Er familj måste vara väldigt nöjda med att ni nu kan höra ordentligt igen."
Den gamle mannen svarade: "Åh nej, jag har inte berättat det för dom ännu.
Jag bara sitter och lyssnar medan dom pratar. Jag har redan ändrat mitt testamente tre gånger!"

Av Kaela - 5 maj 2008 18:59


 En medelålders kvinna fick en hjärtattack och fördes till sjukhuset.
Medan hon låg på operationsbordet hade hon en-nära-döden-upplevelse.
Då hon såg Gud, frågade kvinnan om ögonblicket hade kommit.
"Nej", svarade Gud, "du har ytterligare 43 år, 2 månader och 8 dagar kvar att leva."
Då hon hade vaknat upp, bestämde sig kvinnan för att stanna kvar på sjukhuset för att genomgå en ansiktslyftning, fettsugning och bröstförstoring. Hon lät till och med färga om sitt hår.
Eftersom hon hade så mycket tid kvar att leva bestämde hon sig för att göra det bästa av det.
Hon lämnade sjukhuset efter den sista skönhetsoperationen och medan hon passerade övergångsstället utanför sjukhuset dödades hon av en ambulans under utryckning.
Då hon anlände inför Gud sa hon "Jag uppfattade att du sa ytterligare 40 år?"

Gud svarade, "Jag kände inte igen dig."



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards