Alla inlägg den 8 maj 2008

Av Kaela - 8 maj 2008 22:20

Nu är jag trött efter en intensiv dag och kryper isäng.

Ha det gott alla kära bloggarvänner och besökare!

Av Kaela - 8 maj 2008 21:11




I skuggan av nuet
som dröjer i lärkans
bedövande flykt,
väver sig framtiden
mattor av mjuk
mosaik.

T.G.Burman

Av Kaela - 8 maj 2008 20:53

Roligt att du har skrivit på för marschen för framkomlighet. Själv kan jag tyvärr inte heller gå med eftersom vi har utbildning av frivilligarbetare den dagen.

Vintern rasat ut...är skrivet av  Herman Sätherberg .

Jag tror han föddes i början på 1800-talet.

Ha det gott och en kram

Av Kaela - 8 maj 2008 16:57

  Tog mig för att verkligen läsa orden i en sång som är så välkänd för oss att vi nästan inte hör orden längre.

Himlen ler till exempel...vilken poesi

drivans blommor likaså...ja så kan jag fortsätta länge men för att du själv ska få hitta dina favortier har jag satt in den här....och medan jag skriver surrar en stor tjock humla som har övervintrat nånstans i det här gamla husets väggar.....


Vintern rasat ut bland våra fjällar,
drivans blommor smälta ned och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
Snart är sommarn här i purpurvågor,
guldbelagda, azurskiftande
ligga ängarne i dagens lågor,
och i lunden dansa källorne.

Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar,
ut till landet, ut till fåglarne,
att jag älskar dem, till björk och lindar,
sjö och berg, jag vill dem återse,
se dem än som i min barndoms stunder
följa bäckens dans till klarnad sjö,
trastens sång i furuskogens lunder,
vattenfågelns lek kring fjärd och ö.

Lyssna vill jag, huru vinden susar
uti halvutspruckna björkars lund,
spegla mig i sjön, där anden krusar
med sin köl det mångbeglänsta sund,
och i famnen av naturen drömma
vårens dröm, som ingen tröttat än,
och min sorg i jaktens lund förglömma,
fri som skyn där uppå himmelen.

Forsen kastar sig i havets sköte,
se, hur vild, med vilken stämmas dån!
Är det ej, som hela Mälarn göte
åter på en gång sitt rika lån?
Och han är likväl så hög om kvällen
som om morgonen, och tusen år
fylla honom kanske än från fjällen
lika rik och härlig varje vår.

Och med varje maj hans holmar gunga
sina kronor i dess klara våg,
och i varje vår hans fåglar sjunga
lika ömt med lika eldig håg.
Skulle jag, när hela världen svärmar,
sköna vår, blott jag ej le med dig!
Och en snöbäcks sorl, den klippan härmar,
var dock fordom nog att locka mig.

Nej, åt landet, bröder! Tjädern knäpper
nu var morgon i sin furulund.
Vad, om jägarn kopplet varsamt släpper
blott till ögonfägnad på en stund?
Låt oss njuta, låt oss vara glade!
Friskt och härligt hornens toner gå.
Den som hjärta nu att jaga hade
endast på en timma eller två!

Av Kaela - 8 maj 2008 15:01





Vanligaste raggnings frasen på PRO-dans:
Går jag ofta hit??


Av Kaela - 8 maj 2008 14:58



Två rånare kommer in på en bank i Småland och skriker:
Ner på golvet allihop, det här är ett rån!

Alla kastar sig ner utom en äldre man som blir stående.
Rånarna skriker:
Det gäller dig också.
Nej, säger mannen, för jag är specialagent.
Nu lägger du dig ner gubbe för annars skjuter vi huvudet av dig.
Nej, upprepar mannen, för jag är specialagent.

Rånarna blir villrådiga, kommer av sig och springer till slut ut ur banken. Då reser sig en av kassörskorna tittar på mannen och säger:
Men Axel, det vet du väl, du är inte specialagent, du är ju senildement!

Av Kaela - 8 maj 2008 14:56

Barnens gråt har tystnat för all evighet,
På grund av en grym bryskhet.
Ta med dig detta ljus,
låt det brinna i ditt hus.


Bloggare kan visa våra politiker,
att vi alla är samhällskritiker.
Våldet måste få ett stopp,
det är dags att vi vaknar opp.


Vi kan alla dra vårt strå till stacken,
för ingen vill väl få en kniv i nacken.
Ta gärna med dig detta ljus och text till din blogg.

Av Kaela - 8 maj 2008 14:53


När en lastbilschaffis stannar för rött glider en liten Nissan Micra upp jämsides... Ur Micran hoppar en blondin, som springer runt till lastbilens förardörr och knackar på. Lastbilschaffisen vevar ned rutan och blondinen säger:

- Hej, jag heter Lena och din last håller på att läcka ut!

Lastbilschaffisen struntar fullständigt i blondinen, men när han stannar vid nästa rödljus glider Micran upp jämsides igen. Blondinen hoppar ur, springer runt och knackar på förardörren. Lastbilschaffisen vevar ned fönstret och blondinen utbrister igen:

- Hej, jag heter Lena och din last håller på att läcka ut!

Lastbilschaffisen skakar på huvudet och fortsätter nedför gatan Vid det tredje rödljus-stoppet händer samma sak igen... Andfådd hoppar blondinen ur Micran, springer runt och knackar på fönstret på förardörren. Lastbilschaffisen vevar ned fönstret och blondinen säger på nytt:

- Hej, jag heter Lena och din last håller på att läcka ut!

När det blir grönt drar lastbilschaffisen på och hinner fram till nästa rödljus i god tid innan Micran. Den här gången hoppar lastbilschaffisen ur och skyndar iväg att möta Micran. Han knackar på fönstret till förardörren och när blondinen vevar ned rutan säger han:

- Hej, jag heter Bosse, det är mitten av januari och jag kör saltbilen !!!!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards