Direktlänk till inlägg 5 november 2008

Att se det från den andres position och situation

Av Kaela - 5 november 2008 13:02

 

När jag gick på mellanstadiet,

råkade jag i en häftig diskussion med en pojke i min klass.

Jag har glömt vad det hela rörde sig om,

men jag har aldrig glömt läxan jag lärde den dagen.

Jag var övertygad om att jag hade rätt och att han hade fel,

och han var lika övertygad om att han  hade rätt

och att jag hade fel.


Vår lärare bestämde sig då för att lära oss en väldigt viktig läa.

Hon tog fram oss och placerade oss framför klassen på varsin sida om katedern.
Mitt på katedern fanns ett stort runt föremål.

 Jag kunde tydligt se att det var svart.

Hon frågade pojken vilken färg föremålet hade. "Vit" svarade han.

Jag kunde inte tro mina öron, han sa att föremålet var vitt,

det var ju svart!

Det blev ytterligare en diskussion mellan min klasskamrat och mig,

denna gång om föremålets färg.

Läraren bad oss byta plats med varandra och nu frågade hon mig
vilken färg föremålet hade. Jag var tvungen att svara "vit".

Det var ett föremål med två olikfärgade sidor,

så vi hade rätt båda två!


 

Den dagen lärde jag mig en mycket viktig läa;

du måste stå i den andre personens skor och se med den andre personens ögon
för att verkligen förstå dennes sätt att resonera.

 
 
cecilia

cecilia

5 november 2008 13:20

Det va en bra lärare som kom på att ge er den läxan.

http://cecylia.bloggagratis.se

 
Sussi

Sussi

5 november 2008 15:12

Så sant, du hade en bra lärare!

http://www.smyckadegipskvinnor.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards