Alla inlägg under november 2008

Av Kaela - 18 november 2008 05:40

Mycket att vinna på kort sikt i varje fall.

Slippa ta sig genom halva stan före och efter jobbet.

Kanske mindre stressad förälder som både lämnar och hämtar.

Närheten till barnen är ju en annan viktig vinst.

Tänk att sitta vid sitt skrivbord eller stå vid sin maskin och se sitt barn leka utanför fönstret.

Visst låter det lockande.

Men - frågan är om det är bra i längden.

Blir jag kvar på ett jobb som jag kanske egentligen skulle ha bytt ut- om mitt barn har sitt dagis på företaget?


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2054759.svd

Av Kaela - 18 november 2008 05:31

Hon är kvinnlig pastor i Kenya.

Något mycket ovanligt.

Och ännu kan tydligen inte en kvinna bli församlingsföreståndare. men Judy Mbugua tror på en förändring.

Det är glädjande att läsa om hur en kvinna i ett land där nöden är stor väljer att hjälpa.

Det ger hopp om Afrika.

Vi är ju oftast vana att läsa om våld och överfulla flyktingläger när det handlar om den kontinenten.

"Man kan inte be med en hungrig person - först måste den få äta "säger hon.

Ungefär så sa William Both, frälsningsarmens grundare som också startade sitt arbete i slummen: "Försök inte frälsa en människa som fryser om fötterna, ge honom skor" sa han.

Det gäller att inse att evangelium handlar om hela människan.

Alla hennes behov och hela hennes livssituation.


http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=160152

Av Kaela - 17 november 2008 22:21

Sitter just och läser önskelistan till min systerdotters bröllop.

Visste ni att man numera kan lägga ut listan på nätet förresten?

Det var en ny het för mig.

Likaså alla Jelly Bean saker som de önskar.
Visste inte ens att det fanns något som hette så.

Inser att jag är antik.

Men så gogglade jag lite- och hittade något riktigt spännande....

Jelly Bead Designgården i Båstad där ska tårtfatet de önskar sig finnas.

Tårtfat, Jelly bean


Hittade det härhttp://www.kentdesignstore.com/se/art/tillbringare-jelly-bean.php


Serveringskanna Georg Jenssen Serveringskanna Quack Georg Jensen

Lika okänt för mig det också.Kul at t syskonbarn gifter sig så man får ett litet hum om vad som är inne nu.

http://www.selectedinspiration.se/se/art/serveringskanna-quack-georg-jensen.php

Så förstås...det vanliga..påslakan och themuggar och allt det där.

 Undrar vad man ska handla för något.

Bröllopet ska stå på Kjesäters folkhögskola den tredje januari


Av Kaela - 17 november 2008 20:53

Ja det är så sant eva- vänner är verkligen en förmögenhet.

Och inte ens skatt behöver man betala på denna enorma rikedom.

Det är underbart!
Kram


http://kaela.bloggagratis.se/2008/11/15/1111784-vad-ar-vanskap/

Av Kaela - 17 november 2008 20:51

Ja att lära sig minnas någon som borde vara en självklar del av ens liv idag är sorgligt....

Tack fina du Gunilla.

Kram

http://kaela.bloggagratis.se/2008/11/15/1111971-jag-maste-lara-mig-minnas-dig/

Av Kaela - 17 november 2008 07:03

En man återvänder hem till Amerika efter att ha tillbringat 40 år i Afrikasom missionär.
Han stod på däck när skeppet närmade sig slutmålet och
spanade mot hamnen. Det han fick se gjorde honom mycket överraskad. 
I hamnen väntade en storbandsorkester, en röd matta låg utrullad och en stor folkmassa med flaggor och vimplar stod och trängdes. 
Ett ögonblick tänkte han för sig själv att det kunde väl ha inte vara så att detta var en välkomstceremoni för honom, anordnad av kyrkan somhade sänt ut honom? Men sedan slog han bort tanken. 
Nej, det verkade ändå inte troligt.

Vad är det för uppståndelse där framme i hamnen? 
frågade han istället en av sina medpassagerare.
Vet du inte det? svarade kvinnan bredvid honom. President Nixon är med på skeppet. Han har tillbringat en hel vecka i Afrika. Det är honom alla väntar på.

Presidenten skulle förstås lämna skeppet först av alla, 
sedan hans livvakter och övriga sällskap. 
Det tog en lång stund innan de övriga passagerarna fick gå iland 
och när missionären  lämnade skeppet var den röda mattan ihoprullad och orkestern försvunnen, en ensam gatsopare samlade ihop resterna av festligheterna.

Missionären letade upp ett hotell och hyrde ett rum där han slängde sig på sängen. 
Gud, jag förstår inte
grät han. 
Presidenten hade varit borta en vecka och han fick ett fantastiskt mottagande. 
Jag har varit i Afrika och tjänat dig i 40 år, 
men mig var det ingen som välkomnade hem.

Då hörde han en röst inom sig. Men du är inte hemma än.

Av Kaela - 17 november 2008 06:55



Som skör spets
gulnad av tiden
ser jag ditt ansikte
i lampans sken.


Allt annat i rummet
ligger i dunkel




"Man ser bäst i mörker
när tanken söker
en svunnen tid
och en kärlek som låtit sig sövas
av tiden och åren


Min längtan ska leda mig
bakåt
genom åren


då kärleken
andades i mina rum


leta stigarna vi gick


Oceanen har ett fastställt djup
men mina tårars källa
saknar botten


och ändå
står han där så plötsligt
i mitt dunkel och lyser
i förklarad glans


våra möten bortom liv och död
har bara kärleken som orsak


sorgens saknad kan inget trösta
förutom sorgen själv
och den man sörjer


så låt lampan vara
och lämna oss ifred


stör inte kärleken....."


Kaela

Av Kaela - 17 november 2008 05:55

Bara en av tio kommuner har information som är så pass lätt att förstå att de flesta klarar av det.

Trots att det uppmärksammats av riskdagen och bestämts att texten ska kunna förstås av alla.

Invandrare, funktionshindrade osv.
Skärpning är det visst dags att begära av dem som ansvarar för dessa hemsidor.

Hur är det i din kommun? Är hemsidan och information i övrigt från kommunen lätt att förstå?


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=852614


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards