Alla inlägg under december 2008

Av Kaela - 12 december 2008 23:21

Ja visst ska skolavslutningarna ha lov att vara i kyrkan.

Vi ska respektera andras tro - men vi har också rätt att kräva respekt!

Ha en fin helg!

 http://kaela.bloggagratis.se/2008/12/12/1188132-skolavslutning-far-den-vara-i-kyrkan/

Av Kaela - 12 december 2008 12:44

FN:s barnorganisation Unicef säger att det bästa landet är Sverige.

Av de tjugofem tillfrågade länderna är det bara Sverige som lever upp till samtliga av de tio utsatta kriterierna.

Självklart är det så att vi har en väl utbyggd förskola och barnavård.

Men hur ska underbemannade förskolor kunna kompensera barn från svåra hemförhållanden?

Är det verkligen möjligt?

JJag har svårt att tro det.

Om det vore så skulle vi inte ha så många barn som inte vill gå till skolan.

Och inte lika många tanter skulle bli väskryckta.

Inte heller skulle självmordstalen bland unga vara så höga som de är.
Jag vet inte exakt hur många av de drygt 1500 personerna som tog sitt liv under 2007 var ungdomar....men jag vet att varje unge som tar sitt liv är en för mycket.

 Det kan se ut som att barnet/ungdomen tar sitt liv pga olycklig kärlek eller prov som gått snett i skolan....men den som inte svikits som litet barn klarar sveket som vuxen, medan den som svikits redan tidigt i livet genom att vuxna inte funnits för dem har svårare att bli sviken av sin kille/tjej!

Så barndomen är viktig. Kanske viktigare än vi egentligen riktigt vet.

Det är roligt med ett så positivt omdöme om Sveriges förmåga att ta hand om sina barn är så god.

Men låt oss inte glömma dem som vi INTE klarat!!!!!


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=862865


Av Kaela - 12 december 2008 12:38


 



  • DU HAR EN KROPP. Antingen du tycker om den eller hatar den så är den din så länge du lever
  • DU LÄR DIG LÄXOR. Du är inskriven i en heltids informell skola som heter "livet". Varje dag i livets skola har du möjlighet att lära dig något. Du kanske tycker om det du får lära dig eller också tycker du att det är ovidkommande eller dumt.
  • DET FINNS INGA "MISSTAG", BARA LÄXOR. Att växa är en tid att lära av erfarenheten, av experimenterande.De "misslyckade" experimenten är en lika stor del av processen som de försök som ser ut att vara definitivt lyckade.
  • EN LÄXA UPPREPAS TILLS DEN ÄR INLÄRD. Du får din läxa i olika former tills du har lärt dig den. Sedan kan du fortsätta med nästa läxa.
  • ATT LÄRA SIG LÄXOR TAR ALDRIG SLUT. Det finns ingen del av livet som inte erbjuder läxor att lära sig. Så länge du är levande finns det nya läxor i beredskap för dig.
  • "BORTA" ÄR INTE BÄTTRE ÄN "HEMMA". När "borta" har blivit "hemma" för dig så finns ett annat "borta" som verkar bättre än "hemma".
  • ANDRA ÄR ENBART SPEGLINGAR AV DIG SJÄLV. Det du ser hos andra är enbart en återspegling av dig själv enligt din egen uppfattning. Se det goda hos andra och låt bli att fokusera på deras skavanker, utan använd hellre dessa skavanker till att se in i dig själv.
  • VAD DU GÖR AV DITT LIV BEROR PÅ DIG SJÄLV. Du har alla de verktyg och resurser du behöver:vad du gör med detta beror på dig. Valet är DITT.
  • SVAREN LIGGER INOM DIG. Svaret på de frågor livet ställer finns inom dig. Allt du behöver göra är att vara klarsynt, lyssna, och tro på dig själv.
  • Av Kaela - 12 december 2008 06:21


     


    Lyckan är lik en parfym; vi kan inte stänka den
    på en annan utan att en droppe faller på oss själva.
    William Shakespeare

    och en till eftersom det är fredag - med samma andemening...

    Man kan inte ge en blomma utan att något av doften dröjer på givarens hand.

    Okänd tänkare

    Av Kaela - 12 december 2008 06:15


     


    Jag vaknade tidigt idag,
    entusiastisk över alla spännande saker
    jag skall göra innan dagen är över
    Min uppgift är att välja hur min dag ska bli.

    Idag kan jag välja att gnälla över busvädret...
    eller glädja mig över att snön är så vit

    Idag kan jag mumla om min hälsa ...
    eller glädja mig över att jag lever

    Idag kan jag sörja över att jag har så få vänner...
    eller med spänning se fram emot att göra nya bekantskaper

     Idag kan jag tjura för att jag behöver gå till jobbet ...
    eller skrika högt av glädje för att jag har ett jobb att gå till

    Idag kan jag muttra nedstämt över att jag har hushållsarbete att göra ...
    eller känna mig hedrad över att jag har tak för min kropp och själ


    Denna dag sträcker ut sig framför mig och väntar på att få bli skapad
    och här är jag, skaparen, som får skapa min egen dag


     Idag kommer jag att få en UNDERBAR DAG ...
    för att jag är välsignad med så många gåvor i mitt liv




    Av Kaela - 12 december 2008 06:09

    I krisens spår köper vi mindre skor.

    Och det finns förstås någon som tjänar på det.

     Rätt gissat- skomakarna har strålande tider.
    Det är dem väl unt tycker jag.

    Och kanske är det så att det måste til len kris för att vi ska upptäcka att fjolårsstövlarna duger i år också - och kanske till och med nästa år.

    Nöden är uppfinningarnas moder säger man- så kanske kommer vi att bli riktigt påhittiga om den här finanskrisen gör djupa spår även i vår privatekonomi.


    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=862895

    Av Kaela - 12 december 2008 06:07

    Bra att ta reda på om det är ok att ha tomteluva på sig i jobbet.

    I just ditt jobb.

    Kolla webbTV


    http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=4752

    Av Kaela - 12 december 2008 06:01


     

    Vore betydligt värre om det kom i jultrafiken när så många sitter i bilen på väg till nära och kära.

     Men se upp - stanna hemma om du kan....

    http://www.expressen.se/vader

    Presentation

    Fråga mig

    144 besvarade frågor

    Kalender

    Ti On To Fr
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23
    24
    25
    26
    27 28
    29 30 31
    <<< December 2008 >>>

    Tidigare år

    Sök i bloggen

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Länkar

    RSS

    Besöksstatistik

    Gästbok

    Översätt bloggen

    Andras bloggar

    Läsvärda bloggar


    Ovido - Quiz & Flashcards