Direktlänk till inlägg 17 oktober 2010

Det gungar så fint när han bär dig mitt barn

Av Kaela - 17 oktober 2010 18:53


  


Under de ljuvliga eftermiddagstimmarna som denna oktobersöndag bjöd på med sol och nästan värme gick jag ner till den lilla kyrkan en km från mitt hem.

Glad att den var öppen gick jag in och satte mig på en av bänkarna.

Någon övade på kyrkoorgeln.


Först fick tankarna bara gå....jag har känt den senaste tiden att intrycken varit så många på så kort tid att det faktiskt blivit överfullt i hjärnan.

Jag ville bara sitta där och "släppa taget" en stund.

Inte fundera över konferensen som var så oerhört massiv och gav så många nya tankar.

Undvika tankarna på vad som kommer att krävas av mig under veckan som vi går in i imorgon.


Plötsligt upptäcker jag att melodin som organisten spelar är den tonsatta dikten av Eva Norberg.


Det gungar så fint

när han bär dig, mitt barn.

Han går på så mjuka sandaler.

Hans mantel är vävd av det lenaste garn.

Hans arm är så stark, hans doft är så ren.

Han känner var rot och var grop och var sten,

och han nynnar en sång,

som han gjorde en gång

till stjärnornas ljusa koraler.

Mitt barn, du är buren

i Skaparens famn.

Han andas intill dig så nära.

Han håller omkring dig. Han känner ditt namn.

Han gråter med dig, han ler när du ler.

Du är aldrig ensam i vad som än sker

för du hör honom till,

Herren Jesus, som vill

till himmelens glädje dig bära.


En härlig stund av vila-sitta i en gammal kyrka dit människor under århundraden sökt sig i sorg och i gräldje, i fest och högtid och säkert när vardagen blivit för mycket - och lyssna till melodin och känna orden lägga allt till ro inom mig.

 
 
susanne

susanne

17 oktober 2010 20:10

Tack Kaela
värmande ord i rätt stund
kram Susanne

http://margitholsson.blogg.se

Kaela

18 oktober 2010 05:22

Vad roligt att "se" dig Susanne - det var ett bra tag sedan!

Önskar dig en fin dag med en kram!

 
caja

caja

18 oktober 2010 08:39

Vilken härlig upplevelse du fick igår, jag tror att den kom till dig för att du behövde den, just då...
Det är något visst med kyrkor, lugnet infinner sig och man kan bara vara i nuet.
Må väl/caja

http://www.cajasfoto.blogspot.com

Kaela

18 oktober 2010 19:27

ja det var en härlig stund - ett enda stort och vilsamt NU!
Kyrkor har något särskilt över sig.....så stilla och hela världen får göra halt vid dörren.
Ha en härlig kväll Caja!

 
Gunilla

Gunilla

18 oktober 2010 10:36

Så vackra ord att börja min måndag med...

Kram Gunilla

http://gunillasblogg-gunilla.blogspot.com

Kaela

18 oktober 2010 19:28

Den är så fin den psalmen.
Man nästan känner gunget i stegen då man hör eller läser orden.
Ha en underbart fin vecka Gunilla!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15
16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards