Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Tillsammans kan vi!

Av Kaela - 23 maj 2012 19:15


 


Känner du dig stressad- trött- men kan inte sova för tankarna dansar rumba i ditt huvud när du lägger ner det på kudden.

Jag tror tyvärr att det blir allt vanligare


Kraven vi omges av i dagens samhälle blir orimliga: Vi ska ständigt vara högpresterande, personligt ansvariga, tillgängliga och kunna välja rätt i den djungel av information och valmöjligheter i form av skola, dagis, elleverantör, telefonbolag...

Vi omges av en kakafoni av röster och krav och får allt mindre tid för att odla nära djupa relationer både med andra människor och med vårt eget inre jag. D

drabbar denen negativa ensamheten ensilda personer. Och så småningom hela samhället, som riskerar att kollapsa.

För vilket samhälle kan existera av enbart isolerade individer.

Om vi ständigt är på väg, stressar, tappar vi också förmågan att vara närvarande i det som är.

Och så blir vi en sån där person som en dag stannar till och säger: Alla dessa dagar som kom och gick - inte visste jag att det var livet"

Med andra ord- vi blir i grunden bestulna på våra liv.


Vi måste få stopp på den här spiralen.

Den är ond och den tar ifrån oss det liv som vi innerst inne längtar efter!


Hur vi ska kunna stoppa den?

Det finns bara en väg.

Att allt flera vägrar att delta i den här ringdansen runt guldkalven.

För det är var det ytterst handlar om.

Mera pengar- högre status - flera grejor...och så har vi plötsligt tappat förmågan att leva.

Vi är bara producenter och konsumenter.


Visst skulle det vara bra om många tillsammans bara satte sig ner och sa: Jag vägrar att bli bestulen på mitt liv!

Kommer du med!

 
 
Tolmia

Tolmia

24 maj 2012 20:41

Ja jag kommer gärna med på det.
Av stress blir vi bara sjuka.
Och det är absolut inget bra.
Många saker som kostar en massa pengar kan man lika väl vara utan.
Man blir inte lyckligare av pengar.
Jag vet för vi har haft vädligt olika med pengar och jag kan inte säga att jag var som lyckligast när vi hade en väldig massa pengar.
När det var som sämst var vi inte heller som lyckligast för då kom så mycket oro.
Men om det går runt så man klarar vardagen då finns ingen anledning att försöka samla på sig mer pengar.
Det är andra saker man blir lycklig av.
Och de flesta av de sakerna är helt gratis.
Morgonpromenaden till exempel.
Kostar inte en krona.
Och ändå ger den så mycket glädjeupplevelser.
Särskilt nu på våren när allt är så vackert i naturen.

Stor kram och önskan om ett bra veckolsut.

http://tolmias.blogg.se

Kaela

24 maj 2012 21:45

Underbart att höra att du kommer med.
Nej, pengar har inte fjort någon lycklig - mer än högst tillfälligt.
Visst är det tufft att ha för lite så det inte räcker - men lir en utmaning det också.
Paulus visste detta för han sa: Ge mig inte för mycket, då kan jag förhäva mig - och inte för lite, då kan jag bli en tjuv.

Kramar om och önskar fin helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards