Alla inlägg under december 2013

Av Kaela - 3 december 2013 13:15


 



På Internet lär man känna varandra  -  inte på grund av utseende eller handslag utan genom människors hjärta och själ.


Vilken otrolig möjlighet!

 

Om du skulle ha mött dessa människor på gatan så skulle du kanske inte ha lagt märke till dem; eller kanske skulle du tittat på dem och tänkt: "Vad tjock han är" eller: "Den där verkar vara en glad prick" eller kanske t.o.m "Oh, vilken färgstark människa!"

 

Du skulle ha gjort så och aldrig fått veta något om hur den människan är inuti.

 

Detta är tråkigt eftersom jag också är en sådan människa som skulle ha gjort så.

 

Men nu har jag träffat människor på nätet som verkligen har berört mitt hjärta på många sätt. De kanske har gjort mig till en bättre människa.

 

Skulle det inte vara något om hela världen kunde bli berörd så, att lära känna varandra på ett sätt som de aldrig skulle ha drömt om vara möjligt.

 

Jag är säker på att om de kände varandra så skulle det inte bli några krig och inga hemlösa eller hungriga människor.

 

Och det här gäller också för de människor vi känner -- låt inte stolthet komma i vägen för kärlek.

Vi måste stanna upp och tänka efter hur det skulle vara i morgon om vi förlorar denna människa och inte hade chansen att säga förlåt.

 

Så, nästa gång du träffar en människa, döm dem inte efter hur de ser ut eller hur de bär sig åt -- bara vänd dig mot henne och ge henne ett leende och snart kommer detta att smitta av sig och vi alla går och ler.


OM VI INTE SER VARANDRA IDAG KOMMER MORGONDAGEN INTE ATT SE UT SOM VI DRÖMMER OM!

Av Kaela - 3 december 2013 12:15

Idag är det tisdagen 3 december och Lydia har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Lydia är ett latinskt kvinnonamn som betyder flicka från Lydien.

 Har också betydelsen svart på hungriranska, som talades i början 100-talet.

 3 297 personer i Sverige heter Lydia varav 1 346 använder namnet som tilltalsnamn.

Har funnits i Sverige sedan 1600-talets mitt.

Historiska personer som burit namnet: Lydia Wahlström, 1869-1954, professor i historia, författare och feminist.

Lydia Ernestine Becker, född 24 februari 1827, död 18 juli 1890, var en brittisk kvinnorättskämpe samt en amatörbiolog och amatörastronom.

Lydia Baxter, född 2 september 1809 i Petersburg, USA , död´23 januarii 1874 i New York poet och medlem i en baptistförsamling i Petersburg.

Under flera år var hon bunden vid sjuksängen och hennes mest kända sånger kom till mot slutet av hennes liv.







Av Kaela - 2 december 2013 05:34

I dag är det måndagen 2 december Beata och Beatrice har namnsdag!


Jag gratulerar!


 

Beata är ett kvinnonamn som kommer från latinet och betyder 'lycklig' eller 'den lyckliga'.

Namnet dök upp i Sverige redan på 1300-talet och var länge ett vanligt namn i adeln.

Och i vårt land idag finns det 2 700 personer folkbokförda i Sverige som heter Beata -  varav 1 118 med det som tilltalsnamn.

Historisk person som burit namnet: Beata Sabina Straas, eller Strass, även kallad Madame Åberg, födelseår okänt, död 1773, var Sveriges första professionella inhemska skådespelerska.
Hon var den första svenska kvinna man känner till som uppträtt på en scen i Stockholm, och spelade i den första svenska originalpjäsen, som invigde den första svenska nationalteatern.


Beatrice är ett kvinnonamn med latinskt ursprung med betydelsen "ljusbringare'" eller "den lyckosamma".

Namnet härstammar från latinets Beatrix, som genom franskan har blivit Beatrice.

8 841 kvinnor  i Sverige  bär namnet Beatrice Av dessa har 3 962 Beatrice som tilltalsnamn.

Historisk person som burit namnet: Beatrice Stella Campbell född  1865 och död 1940.

Har funnits i Sverige sedan 1843

Av Kaela - 1 december 2013 09:28

 

Bilden lånad här



När jag läser artikeln i Dagens Nyheter om Hans Linde som idag är riksdagsledamot blir jag otroligt ledsen och beklämd.

Jag har mött så många vuxna som jag mycket snart har sett går omkring med sår inom sig.

Och så har jag så småningom fått reda på att de mobbades i skolan.


Ingen lärare såg det som hände säger Hans i artikeln.

Det värsta är att jag tror att det kan vara så än idag.


Inte för att inte lärarna vill.

Deras önskan att stoppa mobbning är minst lika stark som alla andras - men idag - med nedskärningar i skolan, större klasser...så är det nästan inte möjligt.


Jag vill se ett samhälle där varje unge inte bara har rätt till skolgång - utan verkligen får en trygg skolgång.

Jag vill inte att ett enda barn ska växa upp till en vuxen med svåra sår i själen.


Jag tror att alla delar denna önskan med mig.


Men då måste vi kräva mera folk i skolan.

Mindre klasser är väl det första.

Det kostar pengar - men vad är en enda unge värd!

Låt oss kräva av våra politiker att arbetet med att få en mobbningsfri skola i vårt land stöds med de resurser som behövs.


Av Kaela - 1 december 2013 08:50

 




Idag är det första advent.


Första advent!

Idag kommer många att sjunga Hosianna i kyrkbänken för full hals.

Om av tro eller tradition är väl en annan sak!

Ordet advent får oss gärna att tänka på väntan - förväntan.

Men ordet betyder inte det - det betyder ankomst.


Jag vill ändå låta ordet förväntan forma min första advent.

Det glimmar i alla vrår i mitt hus - och även ute på tomten.

Det är vackert och det gör att mörkret känns lite mindre mörkt.

Stjärnan i ett av mina fönster tycker jag kanske allra mest om.

En blek symbol för stjärnan som ledde de vise männen till det oansenliga stallet.


I nästan varje fönster hos grannarna lyser adventsstjärnor.

Jag läser att denna sed kom från Tyskland, som de flesta andra av våra julseder.

Någon gång under 1880-talet hängdes den första adventsstjärnan upp i Tyskland och 50 år senare kom traditionen till Sverige.


Advent - förväntan - väntan...

Visst speglar det vad många gör, väntar på tomten, maten, atmosfären, senapssillen, ljusen, släkten eller vad nu julen är tänkt att innehålla.

Väntan på en ankomst -  Att någon kommer till oss.

Förväntan tänder glädjen.

Vad hindrar oss att släppa fram jublet?

Vad stjäl vår energi och glädje?


En stilla stund vill jag ha på  första advent - en stund av förväntan - av väntan och frid.

En stilla stund av glädje över allt det fina som väntar!


Det önskar jag verkligen  DIG också!







 

Av Kaela - 1 december 2013 08:32

Idag är det söndagen 1 december och Oskar och Ossian har namnsdag!


Jag gratulerar!


 


Oskar eller Oscar, båda stavningarna finns ju - är ett  mansnamn från forniriska Oscur .

Oskar är tt keltiskt namn som förmodligen härstammar från fornisländskans Asgeirr som är sammansatt av orden as, asagud, och geirr som betyder spjut.

65 067 personer i Sverige heter Oskar varav 28 690 har det som tilltalsnamn.

Har funnits i Sverige sedan 1803.

Oskar är verkligen ett kungligt namn av historiska personer som burit namnet är 4 kungliga, Oscar I svensk och norsk kung 1844, Oscar II, svensk och norsk kung 1872, Oscar, svensk och norsk prins 1859, son till kung Oscar II

Karl Oskar svensk och norsk prins och arvfurste (1852-1854), son till kung Karl XV.

Oskar Andersson, 1877-1907, skämttecknaren O.A


 Ossian kommer från det skotska namnet på den egentligen irländske gestalten Oisin.

Oisín betyder "ung hjort" eller "liten hjort".  Namnet har också gett upphov till det svenska namnet Oskar  -  Ossians son i Ossians sånger.

Ossians sånger var i stort ett verk av den skotske 1700-talsförfattaren James Macpherson som dock utgick från de irländska sagorna och lyckades göra dessa internationellt kända.

Det finns  2 204 personer i Sverige med namnet Ossian, varav 651 använder namnet som tilltalsnamn.

Har funnits i Sverige sedan 1804.

Historiska personer som burit namnet: Ossian, keltisk sagohjälte från 200-talet kring vilken det vävts en hel cykel av sägner och sånger. Ossians sånger, utgivna under åren 1761-63.

Ossian Berger, 1849-1914, svensk jusititeminister.

Ossian Brofelt 1869-1936, svensk skådespelare.



Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards