Alla inlägg under april 2017

Av Kaela - 24 april 2017 12:58



 



 
För dig som läst mig ett tag och gör det nu och då är det nog helt klart att jag med jämna mellanrum "fuskar i mitt gamla jobb" som frivilligsamordnare.

Ibland genom att vara där- men oftast faktiskt genom att vara bollplank för frivilliga som behöver någon att prata med i sitt uppdrag.

En stor del av mitt arbete när jag arbetade var just stödsamtalen -  men inte för min efterträdare eftersom hon bara kan arbeta halvtid och får lov att ta bort mycket av det som egentligen är väldigt nödvändigt..

För mig är det en sorg att se att de frivilliga blir utan stöd.

Så jag ställer mer än gärna upp hur mycket som helst.


Idag har jag träffat en frivillig som är stödperson för en tonårstjej. Hon är själv bara lite över tjugo.

Den här lilla tonårstjejen har stora problem med att känna sig älska.

Och ibland vill hon inte gå till skolan.

Som idag.

Så då träffades vi istället.


Svårt att se någon så ung som mår så dåligt.

Hon sa bland annat:

Hur ska man kunna älska andra när man inte älskar sig själv?
Hur ska man kunna älska sig själv när man inte blir älskad av någon annan?
Hur ska man kunna bli älskad av någon om man inte tycker man är värd något?


Tunga frågor och så viktiga.

Vi gick en promenad tillsammans och sedan en stund på ett fik.


Jag blir så imponerad av vår unga frivilliga som verkligen gör en otrolig insats.

Och som är så engagerad.


När jag sa det till henne en gång sa hon: "Hon känns som min lillasyster"


Vi måste se till att älska varandra så att alla orkar älska sig själva.

Det är runt detta mina tankar rör sig nu.



Av Kaela - 24 april 2017 07:22

 


Idag är det måndagen den 24 april

Gratulerar så varmt till både DIG som är  födelsedagsbarn idag . och dig som heter Vega och är namnsdagsbarn !

Se till att fira ordentligt nu!

 

Vega har arabiskt ursprung (arabiska arab. 
Det är identiskt med stjärnan Vega i stjärnbilden Lyran (arabiska arab. nasr al-waqi´ "den dykande gamen").

Som svenskt kvinnonamn är det använt sedan 1874 och blev populärt via namnet på det fartyg som Adolf Erik Nordenskiöld seglat genom Nordostpassagen med 1878 till 1880.
Som en hyllning till Nordenskiöld och hans expedition infördes namnet i almanackan 1901, på det datum då fartyget Vega återkom till Stockholm.

Idag finns det 1 708 bärare av namnet i vårt land.

Av Kaela - 23 april 2017 11:45

 




Visst lever vi i en ganska god värld.

Vårt land har sina brister - ändå tror jag det är ett av de bästa landen att leva i - tillsammans med våra nordiska grannars länder förstås.

Det är som om vi vore en särskild välsignad del av planeten.

Inte så att vi helt slipper undan nöd och sorg och oro för ondskan....Norge hade sin Breivik och nästan 80 döda ungdomar på första steget till ett eget liv.... vi hade just nu Radkov.... som gav sig i ondskans tjänst och gjorde en fruktansvärd och brutal skillnad för många.

 

 


Men det finns ändå mycket gott.

Jag som haft den stora fantastiska förmånen att få arbeta med att kanalisera godheten till behovet vet att det klappar så många underbara villiga kärleksfulla hjärtan i den här staden, i alla städer är jag övertygad om - i vårt land.

 

Godheten har alltid sina rötter i en människa som ställt sig i dess tjänst!

Jag kan ta välkända exempel som Dag Hammarskjöld eller Moder Theresa.

Inte att förglömma Nelson Mandela.... Roul Wallenberg... ja många namnkunniga som bidragit till en en värld med hopp och godhet.

Men alla vanliga människor har möjlighet att förändra världen också... Pettersson och Jansson och Ljungström och du och jag.


Låt oss lysa upp allt det fantastiska som vi har fått i våra liv och göra vad vi kan för att sprida det och fördubbla det många gånger om.
Vi har fått det utan av någon annan som ställt sig i det godas tjänst.... dags att skicka vidare...

 

Tillsammans skapar vi en bättre och vackrare värld, varje dag, varje timme och varje minut.
Därför att vi är människor med förmågan att göra goda, bra och vackra saker.

Jag tror knappast det finns någon människa som inte har drömmar.

Drömmar om en vackrare och bättre värld.

I vårt land har vi frihet att följa dessa drömmar och det innebär friheten att göra världen bättre.

För det är alltid  enskilda människors drömmar som utgör startskottet till det goda.


Så varken du eller dina drömmar är obetydliga.

Du och dina drömmar kan förändra världen!

Göra just ditt hörn av världen till en bättre plats att leva på.


Om vi är många som tänker så kommer de små ljusa platserna att flyta samman...

 

Av Kaela - 23 april 2017 09:30

 

 

Livet formar oss


dag efter dag


medan vår dröm
sträcker händerna

mot det som var

och det som kommer


dagar
då det känns
som att vi inte
orkar överleva

slår likväl
vårt hjärta


dagar då vi tror
att solen har glömt oss

bländas vi plötsligt
av dess ljus

och det magiska livet
tar oss fatt


hur vi än försöker
springa undan

och insikten
som gör gränser
till broar


öppnar ständigt
nya portar

på vår vandring


Kaela

Av Kaela - 23 april 2017 01:21

 


Idag är det söndagen 23 april och vårvindar friska tycks råda idag också!

Georg och Göran har namnsdag och jag gratulerar er som bär något av de namnen så varmt.

Lika varmt gratulerar jag DIG som har födelsedag idag!

Gör dagen till något alldeles extra!


Georg är ursprungligen grekiskt och har kommit till Sverige via den latinska formen Georgius. Betydelsen är "jordbrukare, bonde" som har makten över jorden. Svenska varianter av namnet är Örjan, Göran och Jörgen. I spansktalande länder är namnet JORGE vanligt. De senaste åren har den engelska stavningen George blivit vanligare. Flera brittiska kungar har haft namnet (i formen George).De första årtiondena efter förra sekelskiftet var Georg mycket vanligt. För att bi ovanligare under förra seklet om än inte mycket ovanligt.

Idag finns det 19 396 män i vårt land som heter George!


Göran är en svensk form av Georg som kommer från grekiska Georgos och har samma betydelse bonde, åkerman". Namnet kan även stavas Jöran.
Trots att Göran varit relativt vanligt kom det in i namnsdagslistan först 1986.
Göran upplevde en modevåg under 1940- och 1950-talen, men det senaste årtiondet har namnet mest förekommit som andranamn.

81 765 män bär namnet idag i vårt land!

Av Kaela - 22 april 2017 18:15


 

 



Kom att tänka på en sak när jag hämtade ut mitt nya pass och nationella ID-kort hos polisen.

Man fick lämna sina fingeravtryck via elektronisk avläsning...jag kunde se dem där på den lilla skärmen.

Inget kommer att kunna ta bort avtrycken

När vi rör vid föremål så lämnar vi fingeravtryck.
På väggar - på möbler  på böcker ja på precis allt vi rör vid.

Det är oundvikligt.
Med vår fysiska beröring lämnar vi igenkänningstecken - som faktiskt kan spåras till just dig eller just mig.


Men vi lämnar också hjärteavtryck deär vi går fram.

Människor vi möter berörs av det vi bär i vårt hjärta.

Jag önskar att jag aldrig ska lämna annat än goda hjärtavtryck.

Avtryck av medkänsla, av förståelse och av kärlek.


Vilka människor vi än träffar på så lämnar vi  kvar lite av oss själva hos dem.
Vilken dynamik i varje möte.

För på samma sätt lämnar de också kvar sina hjärteavtryck hos oss.


Varje gång jag möter - verkligen möter - en annan människas blick blir min värld lite större.


Det finns så många kalla hårda blickar.

Vi behöver möta människors blick med hela vår kärlek, vår ömhet, vår omtanke och vår förståelse.


Världen idag behöver det mera än någonsin förr.

Det blåser kallt emellan människor - låt oss vara varma ljuvliga vårvindar!





Av Kaela - 22 april 2017 12:35

 

 

 

 



Nu ska jag bli så där lite grinig som man inte ska vara.

Men kanske var det inte utan anledning som min älsta dotter en gång fräste: "Du borde ha blivit språklärare".

Det tror jag nu inte var min väg i livet.

Men jag har en slags ordkänslighet.

Vi måste vara liiite rädda om orden så vi inte använder dem hur som helst.


Ett ord som man idag ser i både möjliga och omöjliga sammanhang är ordet "kämpa"

För mig är någon som kämpar svettig och slut och kanske till och med helt nersliten och drar allt vad den orkar.


I dagens Norrköpings Tidningar har artikelförfattaren placerat en kvinna i avslappnad pose i en fåtölj.

Medan rubriken skriker ut att hon "kämpar"för att sprida kunskap om sin sjukdom.
Jag har all respekt för hennes lidande och vilja att få ut information.

Det var bara så att detta blev en gång för mycket för mig, där ordet kämpa enligt min känsla används fel.
Ger en överbetoning som gör att ordet bleknar - och inte täckert begreppet det ursprungligen gjorde när det ska beskriva något som det verkligen handlar om.


Hon arbetar för detta förstås - och det är toppen (ingen skugga över henne) men att arbeta för något är inte att slita sig blodig och "kämpa" är betydligt hårdare än det de flesta av oss gör för det vi brinner för..
Arbeta är att göra en betydande insats.

Arbeta- lägga ner tid och möda.
Det beskriver fullt tillr'ckligt det artikeln handlar om!



Av Kaela - 22 april 2017 12:15

 



Mellan poesien som bor i ditt hjärta och vallmon finns ett kontrakt
skrivet av vinden och undertecknat av förgängelsen.

Det är skrivet med en tranas fjäder

doppad i dagsländans blod.

Problemet för dem båda är
hur livet skall överlistas
att dofta hos orden så att dessa
kan föda hållfasta drömmar.


Ja, drömmar måste byggas säkrare än städer

och dagligen måste de lappas
och lagas efter de dagliga och frätande angreppen från nyttans tand
som är värre än tidens tand.


Harry Martinsson

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards