Alla inlägg den 6 november 2010

Av Kaela - 6 november 2010 17:59

Igår skrev jag om USA:s övervakning i Norge och frågetecknet huruvida de gör detsamma i Sverige.


USA har övervakat Sverige sedan år 2 000 skriver nu Göteborgsposten, utan att  några svenska myndigheter, inklusive Säpo och Justitiedepartementet känt till det.

Högst märkligt - och kanske undrar man som vanlig medborgare om det är sant.

Inte att USA övervakar Sverige....det tror jag de gjort mycket länge...men att det sker helt utan svenska myndigheters vetskap.

Att jag säger att jag tror att det skett mycket länge är att detta var något man hörde talas om redan i början på 70-talet.


I Norge har ju USA låtit före detta norska säkerhetsmän övervaka norska medborgare.

 Dennis Töllborg som citeras i artikeln och som professor i rättsvetenskap, säger att om amerikanerna har gjort i Sverige som de gjort i Norge så är det ett brott - vilket ju måste betyda att den övervakning som sker eller har skett i Norge är dett brott - såvida inte Norge har helt annan lagstiftning vilket jag inte tror de har.

Av Kaela - 6 november 2010 11:01

Idag har Dagens Nyheter en artikel om nunnan och läkaren Marguerite de Clerck.

Hon har arbetat i Kongo-Kinshasa i 55 år.

Och reste inte ens därifrån när de flesta andra biståndsarbetare och missionärer lämnade.

Det är framför allt unga diabetesdrabbade människor hon givit sin tid och sina krafter.

Att kunna skaffa fram insulin som är en självklarhet för den som drabbas i väst-världen - men verkligen inte om man bor i Afrika.

Idag får alla unga - fram till tjugo års ålder hjälp av Life for a child - att få sitt diabetes.

Men vad som ska hända den dag de blir tjugo år finns det ingen som vet idag.

Alltså behövs det flera som  liksom Marguerite drabbas av kärleken till utsatta människor och ger sin tid och sin kunskap för att se till att de får insulin även efter tjugoårsdagen.

Marguerite är 82 år idag men fortfarande tror jag hon har en uppgift.

Att inspirera andra!




För drygt en månad sedan skrev jag också om Marguerite - hon är värd att skrivas om - ofta!

Av Kaela - 6 november 2010 10:48

  

 

En människa förblir vis så länge hon söker visheten;

när hon tror sig ha funnit den blir hon en narr.



Talmud

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards