Alla inlägg den 6 oktober 2011

Av Kaela - 6 oktober 2011 15:01


 



Jag ska göra en resa av långväga slag
men jag har ingen aning om avresedag
och jag vet inte ens vilket år,
kanske flera kan tänka detsamma som jag:
Den där resan, vart är det den går…? 


Både släkten och vännerna lämnar jag då
och kan hända nån fäller en tår eller två
för sin egen bedrövelses skull.
Stackars alla som tror deras resa ska gå

bara rakt ner i sand eller mull


Alla kära små ting som jag äger och har
ska den dan jag reser blir lämnade kvar,
kanske sprids dom som  höstlöv omkring.
Ja det slår mej ibland att man samlar och spar

men kan inte ta med sej någonting…..


Jag ska göra en resa av långväga slag
men av gullvivesläkt är åtminstone jag
som kan le fast min sommar är kort,
och kusin med fjärilen är jag den dag
som jag lycklig och fri flyger bort…..


Atle Burman

Av Kaela - 6 oktober 2011 13:08

Frivillig arbete viktigt för Europas framtid.

Läs gärna  - jag tror utan tvekan att detta är framtiden.

Eftersom jag arbetar i en frivilligorganisation som sammanför behov och frivilliga
www.frivilligcentralen.se   vet jag hur stor del av det som samhället utförde för 10-15 år sedan idag utförs av frivilligorganisationer.

Och det ökar oavbrutet.



Av Kaela - 6 oktober 2011 12:53

Mer än var femte svensk ger anhörig som är sjuk eller funktionshindrad i hemmet eller i personens hem.

Det visar en ny rapport från Socialstyrelsen.
Många åldriga makar vårdar på heltid dygnet runt sin demesnsjuka partner.

Anhöriga som vårdar demenssjuka närstående gör en stor och viktig samhällsinsats. Tack vare deras insats kan många demenssjuka bo kvar hemma betydligt längre än vad som annars vore möjligt.
Att den sjuke ska kunna stanna kvar hemma är ofta vad både personen själv och de anhöriga vill.

Det leder även till betydande ekonomiska besparingar för samhället.


I Svenska Dagbladet kan du läsa artikeln om Kristina som vårdar sin demenssjuke make.

Han är helt personlighetsförändrad och behöver hjälp med allt.

Aggresiv och svår att vara tillsammans med.

Kristina säger något som kommer att stanna kvar i mina tankar - länge efter att jag läst artikeln: "Det finns ingen vinnare i detta. Det är bara en oerhört sorglig verklighet."

Faktum är att det finns en vinnare- men det är kanske varken Kristina eller hennes make.

Men samhället gör en stor besparing på detta.

Kristina är självlart "oavlönad" eftersom hon har sin pension.

"Kärleken är sedan länge borta säger också Kristina- men vad är det som driver henne - om inte just kärlek.

Inte den erotiska kärleken som annars finns och binder ihop makar.

Men en kärlek av ett väldigt segt och uthålligt virke.

Någon annan orsak kan jag inte hitta.


Av Kaela - 6 oktober 2011 08:18


I Svenska Dagbladets artikel om Håkan Juholts budget läser man idag att S efter att först velat skrota avdragen nu går med på att halvera dem .

Det kommer att innebära att en hel del äldre damer som jag möter i mitt arbete och som använder sig av Rutavdraget för att få hjälp med den städning de inte längre klarar av själva.

Visst kan de få hemtjänst - men talar vi inte om valfrihet?

Många vill inte ha hemtjänst - eftersom den tid som personalen får avsatt för att städa är alldeles för kort för att det ska räcka till att få hemmet rent.

Det är den ena sidan av saken.

Så finns det ju den andra- den samhällsekonomiska.

Även om dessa äldre kvinnor (som det framför allt handlar om, finns säkert en och annan äldre man också) får avdrag med halva kostnaden undrar jag om det inte blir ännu dyrare för samhället om de ska ha hemtjänst istället.

Vore intressant om det fanns någon som kunde räkna ut detta.

Av Kaela - 6 oktober 2011 05:52

 



Mod är inte alltid högröstat.

Ibland är modet den stilla röst som vid dagens slut viskar: Jag försöker igen imorgon.

Mary Ann Radmacher

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards