Alla inlägg den 10 oktober 2011

Av Kaela - 10 oktober 2011 10:28

Ibland sätter man morgonkaffet i halsen man när man läser vissa artiklar....särskilt när lokalpressens medarbetare agerat i någon slags behov av att leka kvällstidningsjournalister.

Ett sådant tillfälle var i morse när jag slog upp Norrköpings Tidningar och läste:

"Linus 7 år placerad i bunker."


Bunker är- om jag går till Svenska Akademins ordlista :BUNKER buŋ⁴ker,r. l. m.; best. -n; pl. (mindre br.) == l. -s. Anm. I stället för pl. användes ofta kolboxar (i bet. 1) l. bunkerkol (i bet. 2).

[af eng. bunker, stor kolbox å fartyg; möjl. besläktadt med  Bunke (jfr d. o. 2)]

sjöt.

[BUNKER 1]

1) å ångfartyg: förvaringsrum för (bunker)kol, kolbox

 

Slarvigt talar vi nu och då dessutom om bunker när vi menar ett hermetiskt tillslutet hus utan fönster.

 

Menar alltså Norrköpings Tidningars journalist att Norrköpings kommun på en av sina skolor placerar en 7-årig särskoleelev i en kolbox!!??

Eller ......?????

Efter att ha läst detta i både papperstidningen och här på nätet kan jag inte hitta något annat nyhetsvärde i denna artikel än att ett par föräldrar var missnöjda med anvisad placering för sin funktionshindrade son.

Och nu har fått en annan placering.

Slutet gott - allting gott.....

Om dettta hör hemma  på ortspressens löpsedel och förstasida lever jag i en synnerligen händelsefattig stad.

Och det är inte min erfarenhet!



 

 


Av Kaela - 10 oktober 2011 05:45

 



Bara i växande, förändring och utveckling finns paradoxalt nog verklig trygghet.

Anne Morrow Lindbergh

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards