Alla inlägg den 22 december 2011

Av Kaela - 22 december 2011 13:49

Kyrkomusiker Tobias Helldin har samlat på sig en hel i musikväg under sina år i yrket.

Nu ger han ut en jazzskiva där hela intäkten går till Svenska Kyrkans arbete bland flyktingarna på Afrikas Horn.

Den skivan måste man köpa - eller hur?

När man lyssnar vet man att pengarna går till att en medmänniska kan få åtminstone basala behov tillfredsställda.


Läs mera i Tidningen Dagen

Av Kaela - 22 december 2011 09:01

 


För på dagen ett år sedan skrev jag att jag hoppades på en grön och mild vinter detta år.

Och det hoppet har hitintills slagit in.

Även om det just för dagen är snö där jag bor.

Blir det uppåt 10 plusgrader som det utlovas på SMHI så ja - då blir det grönt även hos mig.

De flesta tycks gilla snö.

Och visst unnar jag alla små barn att få prova sina kälkar och skidor.

Men två vintrar som varit kalla och snörika  -hartårarna runnit nu och då när jag mött någon av våra rullstolsburna vänner som talade om upplevelsen av att vara fånge i sitt hem pga snön.

Ingen orkar dra en rullstol på dåligt plogade trottoarer.

och är det kallt ute är det svårare att hålla värmen när man sitter i rullstol än när man går.

Så jag gläds med dessa våra vänner i år!



Av Kaela - 22 december 2011 05:59

 

Bilden har jag fått från Leena


Trött på alla gulliga Betlehemsidyller
gör jag en resa i tanken
en
tidsresa

tvåtusen år

en liten stad som plötsligt fylldes med
folk
trötta och smutsiga
efter svåra resor
med såriga fötter
efter
mil på sandiga vägar.

Där föddes Guds Son
i ett uthus
bland
dunsterna från djuren
och andra husvilla

i en ockuperad stad
i ett
ockuperat land

Glöm de leende Mariabilderna
och se vem hon
var

en uttröttad ung flicka
femton år
nyförlöst
blek och
trött

som efter en femtonmilavandring
på obanade stigar
lindar sitt
barn i det hon råkar
ha till hands

men glöm inte änglasången....


Kaela

Av Kaela - 22 december 2011 05:40

    


Vänner är som gatlyktor längs vägen, de gör inte avståndet kortare men vägen enklare att gå.


Okänd tänkare

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards