Alla inlägg den 2 december 2011

Av Kaela - 2 december 2011 20:10

I Sydsvenskan läser jag att svenskarnas givmildhet ökar.

Vi ger mera  - och mest ger privatpersonerna.

Även om också företagen börjar inse vikten av att dela med sig!

Allt blir inte sämre.

Ett givmilt folk är ett lyckligt folk!

Att vi när vi hjälper andra mår vi själva bättre kan man bevisa i neurovetenskapliga studier.

När forskare studerat hjärnan med magnetröntgenkamera så har de sett att de områden i hjärnan som är relaterade till välbefinnande ”lyser upp” när vi skänker pengar.


Kanske återstår en fråga -  blir vi då lyckliga av att ge pengar, eller är det kanske så att
lyckliga personer är mer generösa?




Av Kaela - 2 december 2011 16:08

Läser i Dagens Nyheter att tjänstemän på trafikkontoret i Stockholm efter ekens fällning på Oxenstiernsgatan på Östermalm

har fått överfallslarm - och en tjänsteman har utrustats med livvakts-skydd.

Aldrig någonsin är våld motiverat - och direkt avskyvärt är det att hota tjänstemän för att det har utfört sitt arbete.

Förstår att det kan finnas upprörda känslor - men såpass att man hotar med våld - det är mycket mycket lågt.


Av Kaela - 2 december 2011 05:56

Jag tror att de allra flesta av oss har en bild på Luciatåg där vår förhoppningsfulla telning står allvarlig och söt.

Så kommer det kanske inte att bli i framtiden - i varje fall inte i Linköping  - läser jag i Dagen -  där har  man förbjudit fotografering på Lucia på dagis för att skydda asylsökande barn.

Man får dock ta ett foto på just sin egen lilla unge.

Det är ju huvudsaken att få ta kort på sitt eget barn i Luciautstyrseln - och självklart måste vi skydda barn som kommit till oss på flykt.

Ändå kan det nog kännas lite tråkigt att inte få fota hela tillställningen.



Av Kaela - 2 december 2011 05:51

Jag brukar ibland tipsa om någon blogg jag just snubblat över - och idag vill jag gärna dela med mig länken till harpasione


För att locka dig till bloggen åerger jag några ord här:

Jag måste bjuda ut mitt lidande och min sorg

för att någon ska säga

Ja.

Annars blir jag oändligt ensam.

Av Kaela - 2 december 2011 05:44

 


Vi upphör att älska oss själva om ingen älskar oss.

Mme de Stael

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards