Alla inlägg den 30 oktober 2014

Av Kaela - 30 oktober 2014 19:44

 




Ni är betydelsefulla för mig varenda en.

Jag har aldrig sett någon av er men ...

detta är en dikt till er alla från mig...


Jag "såg" din röst och kände bandet
fast inget ljud nådde mitt öra
Mina ögon har aldrig sett ditt ansikte

min hand har aldrig mött din

jag vet inte ens var du bor

men känner dig mycket nära.


Styrkan i närheten som vi delar

gror och växer i våra hjärtan

precis som det var menat att bli
när jag först "såg" din röst

anade din värme och kärlek

när jag först mötte dig i glädje.


Kanske kommer vi aldrig att mötas

eller ses i "det verkliga livet"

Men för alltid förblir du min vän

med en egen plats i mitt hjärta.
 Kaela

Av Kaela - 30 oktober 2014 12:15

 




I helgen skulle jag laga mat till en kär vän som är glutenintolerant.

Tyckte hon gjorde det lite svårt för mig genom att önska sig soppa (helst morotssoppa, vilket det också blev - och den var ju inget problem) lite värre då med pannkakor.

Jag drog mig till minnes att jag i någon pärm ska ha ett recept på pannkakor utan gluten.

Och se - jag mindes rätt.

Vill du också pröva.

Dessa är så goda att man nuter av dem även utan att vara glutenallergiger.


DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA:

3 ägg

3 dl majsmjöl

6 dl mjölk

1/2 krm salt


OCH SÅ HÄR GÖR DU:


Häll mjölken i en bunke och knäck i äggen. (Tar du laktosfri mjölk kan även laktosintoleranta njuta.)

Tillsätt majsmjölet lite i taget medan du vispar.

Fortsätt att vispa tills allt blandat sig.

Låt svälla ca 15 minuter i kylskåp.

Stek pannkakorna i smör eller olja och servera direkt!


Receptet sägs vara för 4 personer - men vi åt upp alla på tre personer!



Av Kaela - 30 oktober 2014 10:37

  


Brasan prasslar, och utanför

ett höstregn i lyktskenet ryker.
Han sitter lugn och från köket hör
hur hustrun står och stryker.


Nu slår det i dörren till barnens rum,
hör vad det bullras och skrattas!
Alla ha lungor och ingen är stum
och ingen av dem fattas.


Men dagen skrider mot nattens blund
och brasan sjunker och mattas.
Snart är försvunnen den korta stund,

då brasan sprakar

och ingen är stum
då ingen av dem fattas.



Erik Lindorm

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards