Alla inlägg under juni 2015

Av Kaela - 27 juni 2015 08:46

 



Glädjen i våra liv den är oerhört viktig.

Den är själva blodomloppet i våra liv.

Utan glädje förtorkas alla, förstenas och tappar livskraft!


Det var ord jag tänkte efter ett samtal med en kvinna på mitt arbete igår.

Hon är i 40-års åldern och har fått uppleva hur snabbt och totalt livet kan vända.

En virusinfektion ledde till att hon tappade sin syn.

Hon är inte helt blind, kan se skillnad på ljus och mörker men inte mer.

Det jag slogs av när jag öppnade dörren och tog henne i hand var det där ljuset över hennes varelse som glädjen som kommer inifrån ger.


Under vårt samtal sa hon några ord som fortsatt att leva inom mig: "Att tappa sin syn, det går att lära sig leva så. Men om man tappar glädjen har man inte längre något liv. Därför håller jag hårt i den."


Vi får se till att göra likadant vi som inte drabbats av det hon har gjort.

Hålla hårt i vår glädje.


Önskar DIG en lördag just så som du drömt att den ska vara, genom arbetsveckans slit!


Ett citat ska jag inte glömma att dela med mig av innan vi skiljs för den här stunden.


"Man kan lära av det förflutna, man kan se hoppfullt på framtiden, men det är alltid i nuet vi måste befinna oss för det är där livet kommer att utspela sig."

"Helena Nockby"

Av Kaela - 27 juni 2015 08:38




Det är kanske inte många som har namnsdag idag - men du som heter Selma eller Fingal har det! Jag gratulerar!     


Och du som fyller år idag! Önskar dig en riktigt fin dag och ett gott nytt levnadsår!

 

Av Kaela - 26 juni 2015 21:22

 


Det är inte ovanligt att jag somnar i soffan på fredagskvällen efter middagen.

Ikväll tänker jag inte ens sätta mig i soffan utan kliva iväg in i sovrummet ganska snart!

Nästan 60 timmars arbetsvecka med härliga uppgifter visserligen men som ändå tagit det mesta av min energi just nu finns det ett ord som skriker inom mig - och det är SOOOOVA!


Önskar dig som orkar vara uppe en riktigt fin fortsättning på kvällen - och en skön drömfylld sömn när du så småningom följer mitt exempel!


Ett citat har jag dock på lut - hur trött jag än är!


"En människa som behåller sin barnslighet är inte en människa vars utveckling upphört; tvärtom, det är en människa som gett sig själv en möjlighet att fortsätta utvecklas långt efter att de flesta vuxna bäddat in sig själva i kokongen av medelålders vanor och etiketter."


Aldous Huxley

Av Kaela - 26 juni 2015 14:39

    





Min broders blod
ropar till mig

en kärlekens sång
en mycket stark
krävs för att överrösta
hans sista skrik

jag hör det
fast jag håller händerna för öronen

synen av min blödande broder
har brutit sig in i mitt hus
in i min kropp
in i mitt blod
spelar på mina nerver
som på gitarrsträngar

våldet som dödar en broder
våldtar en syster
drabbar oss alla.....


Kaela

Av Kaela - 26 juni 2015 06:20

 



Vädret för prick ett år sedan 26 juni 2014- var ganska likt vädret idag. Mulet och 9 grader varmt på morgonen.


Idag är det mulet- och faktiskt två grader varmare....hela 11 grader varmt!



Av Kaela - 26 juni 2015 05:56

 


Godmorgon!


En god morgon är det, trots att himlen är grå!

En dag att förvänta oss något av!


Vi skapar vår dag delvis i varje fall, med det vi tänker om den!


Om man riktar sina tankar mot någonting så växer det vi tänker på i omfång.
Till exempel om du känner dig väldigt trött och koncentrerar dig på din trötthet så växer känslan av trötthet och nedstämdhet.

Vi låter ju all vår energi strömma till vår trötthet och på så sätt förstärka den.

Negativa tankar riskerar bli självuppfyllande profetior.

 I stället borde vi koncentrera våra  tankar på en del av oss som mår bra och vända tanken mot det vi vill ha mera av

Försöka skapa ett möjlighetsinriktat tänkande i stället för ett problemfokuserat.



Vi har ingen aning om vad andra tänker - och vi kan inte styra det.


Om vi inser det så behöver vi inte lägga så stor vikt vid vad den arbetskamraten eller grannen eller vem det nu är tänker om oss.


Så blir vi fria att vara den vi är.


Du kan jämföra dig med andra, men gör det mer ur ett observerande perspektiv.
Tänk ”Jaha, så gör den personen. Men jag gör så här därför att…”

Fråga dig vilka val du gör för dig själv och vilka val du gör för andras skull.


Se till att detta blir en dag när DU väljer helt och hållet utifrån den du är- och det du vill ha ut av din dag!

Det är din rättighet!

Jag önskar DIG en dag så som DU vill ha den!


Ta gärna med dig citatet här nedanför ut i DIN dag - om DU vill och känner att det kan tillföra DIG något!


"Om du alltid är på väg till nästa ögonblick - vad händer då med ögonblicket just nu?"

Joshua Becker

Av Kaela - 26 juni 2015 05:51




Idag är det fredagen 26 juni och Lea och Rakel har namnsdag!  Jag gratulerar!"  


En blomma och ett grattis också till dig som födelsedag idag!  

Av Kaela - 25 juni 2015 21:59

 


Sista sena kvällen hem denna veckan.

Den fjärde dagen med tolv timmars arbetstid.


På spårvagnen hem tänkte jag på detta med att ha eytt bra liv.

Ett bra liv för mig är kanske inte samma sak som ett bra liv för någon annan.

Det finns nog ingenting som vi längar så mycket efter som ett bra liv.

Och  jag är övertygad om att ett bra liv är ett liv där man försöker se saker från den ljusa sidan.

Inte nödvändigtvis den framgång vi kanske tänker oss ska öppna dörrarna till det liv vi vill ha.


Men hur gör man - hur hittar man dit?


Söker den ljusa sidan - ser saker från en utgångspunkt av positvism.


(Jag vet...du tycker att det låter alltför enkelt.

Men visst är det så att lösningen på saker och ting ofta är så mycket ernklare än vi kunde tänka oss.)


Håll envist fast i det så mycket du bara kan.

Välj att tro på det ljusa, det vänliga, hoppfulla, glädjerika, kärleksfulla i livet.

För det finns där!
Det gäller bara att du får syn på det och fokuserar på det.

Och om du ständigt letar efter varje litet korn av glädje, varje liten stråle av positivt ljus, varje liten möjlighet att le, något som är bra, även om det är litet.

Håll fast det i din tanke.


Gå inte omkring och var rädd att det ena värre än det andra ska hända dig.

För kom ihåg attädslan är det svåras rot.


Har du tänkt på att kärlek och rädsla är två sidor av samma mynt.


I avsaknad av kärlek, så skapas rädsla.

I kärlekens ljus, så försvinner rädslan.


När vi väljer att se saker från den ljusa sidan så får kärleken utrymme i vårt inre...

Om man varje dag skriver vad som varit bra, vad man är tacksam över och vad man vill ha hjälp med så har man gjort ett bokslut för dagen.

Då har man även fått en bra början på morgondagen.

Kanske din lista ser ut ungefär som min:

 

Tack för att jag är frisk.

Tack för min underbara  familj.

Tack för mina misstag. Det är av dem jag lär mig och utvecklas av.

Tack för mina härliga vänner .

Tack för att jag lärt mig att förlåta.

Tack för alla möten och nya människor jag får träffa.

Tack för att jag är den jag är....


Eller kanske ser din lista annorlunda ut?

Oavsett - jag är övertygad om att du kan hitta en mssa bra saker ikväll att skriva upp att du är tacksam för som du varit med om under dagen...


Skriv din lista och jag är säker på att du kommer att sova mycket gott!

En riktigt god natt önskar jag dig!


Ta med dig ciitatet här nedanför till sängen och fundera på det....


"Kunskapen att leva når man bara genom att acceptera livet som någonting större än ens egen förmåga att förstå. "


Olle Svensson






Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards