Alla inlägg den 26 november 2015

Av Kaela - 26 november 2015 21:15

    

Bilden lånad från Google




Jag saknar dig!


Är inte det också den finaste meningen du kan få höra ?

En människa, förmodligen långt här ifrån, sitter och tänker på dig just nu och han eller hon saknar dig.

Att sakna någon - det gör ont.


Men det är också en svår-skön känsla.


För att sakna någon måste man älska.

Och det är stort!


Att ha en människa att älska


När saknaden handlar om en människa som inte längre finns ibland oss - då blir den ofta livslång.

Kanske värst i början....så småningom vänjer man sig vid den.

Man blir förtrogen med saknaden.


Jag brukar möta henne nu och då -  i hennes blick der jag  bara tomhet och sorg.

Hennes sluttande axlar och nedåtriktade blick berättar om hennes ensamma smärta.


Jag mötte henne idag igen.
Vi väntade på spårvagnen på samma hållplats.
Sanaden bara skrek om hela hennes varelse.


Jag tittade intensivt på henne och som om hon kände det såg hon plötsligt upp och mötte min blick.
Hennes blick uttryckte en sådan smärta att det kändes som något vreds om inne i min mage.

Men när jag väl mött hennes blick bestämde jag mig för att hålla den kvar.

Jag tog ett steg närmare - sakta - och räckte ut handen.

Hon fattade den - det kändes helt fantastiskt!


Utan att jag bestämt mig- knappt medveten om att det hände  - drog jag henne intill mig.

Där stod vi regnet och gråheten och bara höll om varandra - flera minuter.


Så kom spårvagnen och hon gjorde sig fri.

Ingen av oss hade yttrat ett ord.

Vi gick båda ombord och drog våra kort.


Hon satte sig tre säten ifrån mig.

Några hållplatser bort såg jag att hon reste sig.

Hon gick förbi min plats - men på vägen böjde hon sig ner och sa: "Detta ska jag aldrig glömma"


Det var med en nästan drömsk och magisk känsla jag fortsatte till den hållplats där jag skulle gå av!


Nu är jag hemkommen ganska nyss - Klockan 20.05 steg jag in genom dörren.


Trött - en lång dag på jobbet ligger bakom - den fjärde denna vecka - men jag kände det som mina fötter knappt nuddade golvet.


Magin sitter i även nu när det närmar sig dags för mig att gå isäng.


Jag ska heller aldrig glömma kramen på en spårvagnshållplas i novemberregn


Nu återstår bara att önska DIG en skön kväll och en god natt så småningom!


Och här kommer ju förstås också ett citat...



"Det vackraste vi kan uppleva är det oförklarliga."
Albert Einstein





Av Kaela - 26 november 2015 16:12


 



Tvingad
av kameralinsen

blir en sekund
en evighet


bara så kan vi
bevara ögonblicket

frysa leendet
och blickens djup


någonstans
någon gång
ska någon undra


vad  dolde ditt leende

och varför bodde sorg

i dina ögons djup?


Kaela

Av Kaela - 26 november 2015 05:33


 


Nu i den tidiga svarta morgoen går mina tankar till den dag jag har framför mig!

En dag full av möten.


Möten mellan oss människor- det är det finaste och det viktigaste av allt.

Det är i mötena med andra som vi blir till.

Det är där vi skalas av vår rädsla, och vår mask,.

När vi vågar möta en annan människa -ansikte mot ansikte - då sker något i oss båda.


För alla människor i alla åldrar och i vilken situation man än befinner sig tror jag att den icke självvalda ensamheten är det värsta av allt.


Jag möter den varje dag - ensamheten.

Den har olika ansikten.

Både unga och gamla.

Ibland finns en längtan i blicken.

Ibland har den nästan slocknat.

Tänk om alla ensamma skulle kunna mötas- så ensam ensamheten då skulle bli har någon sagt.


Och det är något jag också ofta får möta i mitt arbete - jag får delta i det fantastiska som sker när en ensam människa får en vän.

Och jag får följa skeendet framåt och se den underbara skillnad som möten med en annan människa gör med den som länge levt ensam.


Möten behöver vi människor.

Det är i mötet med en annan människa vi bekräftas, blir sedda.

Att leva med inga eller alltför få möten i sin vardag ger ångest och ibland också overklighetskänslor inför mitt eget varande.

Finns jag - är jag värd något.
Mötet bekräftar både att jag finns och att jag är värdefull - åtminstone för någon.


Framgång och skönhet är ingen garanti för att man är lycklig.

Mer pengar och nya prylar fungerar inte heller, för att fylla vårt mest basala och vårt viktigaste behov.

Visst kan man få lyckokänslor av en löneförhöjning, en spelvinst, en ny bostad eller en ny teve, men ganska snart är lyckan nere på samma nivå som innan.


Möten med människor - goda nära relationer vänska och  kärlek har till och med vetenskapen fastslagit är det som gör oss lyckliga - eller som hellre vill säga - harmoniska.


I mötet ligger svaret


Du finns och du är värdefull!


Låt oss skapa möten - överallt - varje dag!

Där mår vi bäst!


Så förstås - Dagens citat:


"Kanske är kärlek helt enkelt att få ge. Att få ge förbehållslöst och villkorslöst. Om det förbehållslösa och villkorslösa vacklar . då vacklar kärleken själv."

Bodil Jönsson


Av Kaela - 26 november 2015 05:27


 


Idag är det den 26 november och Linus har namnsdag!


Jag gratulerar!


Stort grattis till DIG som har födelsedag idag vill jag också säga.


Ta hand om er bemärkelsedag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards