Alla inlägg den 11 november 2015

Av Kaela - 11 november 2015 21:15

    


Kvällarna går snabbt.

Innan man vet ordet av är dagen slut och det är dags att krypa isäng.


Men det är skönt att bara följa med i tidsströmmen.

Släppa tankarna på borde och skulle - och bara njuta av ha en dag bakom med allt den givit.


Kanske tycker du att dagen som ligger bakom dig sett ut som alla andra dagar.

Att den inte alls har medfört något särskilt.


Men du - om en enda människa har givit dig ett varmt leende idag så är jag säker på att du bär det leendet som en mjuk nalle nära ditt hjärta.


Jag är tacksam för dagen bakom mig - och ser fram emot en god natts sömn!


Hoppas det är så för DIG också!


Ett citat till vår kväll - din och min och alla andras:


"Vi lever mer och mer storslaget när vi är lyckliga, och varje sak leder vidare till nästa i en oändlig följd"

Robert Levis Stevensson






Av Kaela - 11 november 2015 18:23

 



Vissa människor har större behov än andra av att ha kontroll.

Över sig själv, sitt hem....men kanske också över andra personer.


Många människor som har ett stort kontrollbehov jobbar på att  kontrollera saker i det yttre.

De kontrollerar detaljer, andra människor och omständigheter med mera...med mera.


 

Ofta - kanske alltid skulle jag vilja säga  är kontroll detsamma som bindning.

Det är en egenskap som gör oss låsta och förhindrar att vi använder vår fulla potential.
Och i värsta fall får den oss att binda andra.


Vi kan alla ha en släng av kontrollbehov så att vi måste gå tillbaka och kolla om vi drog ur strykjärnet, stängde av spisen, stängde fönstret.....

Om det inte blir värre än så kan vi nog hantera det.


Så finns det de som försöker kontrollera andra människor, partner, hustru/make, arbetskamrat.

Kanske den värsta formen av kontroll från en annan människa är när någon försöker manipulera en annan person.


 

Den som manipulerar andra försöker få saker av dem utan att öppet be om dem.

Han eller hon manipulerar dig dit han eller hon vill genom att spela på olika saker hos dig!.

Framför allt

Din rädsla

Dina skuldkänslor

Din pliktkänsla


Tvingas du genom jobb eller annat ha daglig kontakt med en människa som du upplever manipulerar dig, vill kontrollera dig.

Fly!


De  här tankarna kom efter ett samtal som avslut på dagen vid ett hembesök hos en 97 - årig kvinna.

Hon hörde lite dåligt, hade rollatorn inom räckhåll, men en parant stilig dam var hon med ett fast handslag och en blick som stadigt mötte min.


Så småningom började hon berätta:
Hon mötte en man som 18-åring.

Förälskade sig i honom, gifte sig med honom och födde  i snabb följd fyra barn.


Hon berättade hur denne man kontrollerade henne i 67 år.

Ända tills han dog.

Hur han manipulerade henne, hur hon gick omkring i ständig rädsla för hur hans humör skulle vara när han kom hem.

Han slog aldrig min kropp sa hon - men han torterade min själ.
Jag var fånge även om det var ett lyxigt fängelse i yttre bemärkelse.


Jag borde ha gått!

Nu tar jag igen allt - nu gör jag som jag vill!

Men åren som gick blev ju nästan hela mitt liv!

Jag kände mig verkligen både ledsen och glad när jag lämnade henne.

Ledsen för de förlorade åren.

Glad för att hon fått några år i frihet - och förhoppningsvis får flera!


Hon borde ha gått - ja,men då fanns redan barnen där i en tid när det inte var så vanligt att en kvinna lämnade sin man!


Om du skulle vara i hennes situation - eller i den situation hon varit - låt inte åren av tortyr bli flera!


Gå!



Av Kaela - 11 november 2015 06:08

 


Idag är en alldeles särskild dag!

Den väntar på oss med sina oväntade glädjeämnen och låter oss bli överraskade och glada.

Kanske möter någon av det som är svårt.

Det som vi inte vill möta.


Även den dag vi möter svårigheter bär en slags välsignelser på vingen.

Inte så lätt att upptäcka kanske, men undan för undan kommer vi kanske att inse att det var en erfarenhet som gav oss ett nytt djup och nya insikter.


Just i mötet med det svåra känns det nog som att det vore något vi gärna avstod ifrån.

Men kanske är det så att just det tuffaste vi möött på sikt ger oss oerhört mycket.


Om inte annat lär det oss livserfarenhet.


Igår tog jag emot en ny frivillig.

En tjej sdom just fyllt 18 år.

Det är alltid två möten med en ny frivillig.

Med sig hem från det första mötet får man en så kallad registrering att fylla i.

Och man skriver sin livsberättelse - kort eller lång - i kronologisk ordning eller mera om vem man är idag!


I den hade hon skrivit att hon har en lillasyster med Downs syndrom.

Jag frågade henne när jag läst detta om det varit svårt att vara storasyster till en syster som behövde mer än hon själv av föräldrarna.

Hon svarade: Ibland, men mest är jag v'äldigt glad för att just hon är min lillasyster.
Hon har lärt mig så mycket.

När jag frågade henne vad hon lärt sig av sin syster svarade hon: Att vi är lika mycket värda, alla!
Och hon blir alltid så glad när jag kommer hem.


Önskar innerligt en dag till DIG när DU känner att DU är älskad.
Att någon blir glad när de möter DIG!


Ett citat att ta med oss ut i dagen:


"Alla vackra känslor i världen väger mindre än en enda vänlig handling."
  Robert Lowell

Av Kaela - 11 november 2015 06:03


 



Idag är det den 11 november och Mårten har namnsdag!

Stort grattis till er som bär det namnet!


Stort grattis också till DIG som fyller år idag!


Önskar er som har bemärkelsedag en särskilt fin dag!




Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards