Alla inlägg den 1 december 2016

Av Kaela - 1 december 2016 14:49

   

 

 

Människan är en resande och flyttande varelse - förflyttar sig ständigt går och återkommer eller söker sig till helt nya vägar.

Man förknippar gärna frihet med att röra sig som man vill...kanske till och med att kunna göra det över hela världen.

Att se nya platser.

Inte hållas tillbaka av några band.

Varje människa vill vara fri. Ingen människa vill  vara förtryckt, ingen vill vara fången, ingen vill vara bunden.

Det är lätt att när man talar om frihet och att vara fri fastna i den yttre verkligheten och anse att det bara är den som har så mycket pengar att den kan göra vad den vill som är fri!


Skulle det verkligen stämma finns det inte många fria människor i världen.

De allra allra flesta får vara glada om de har så det räcker till livets nödtorft.

Många av oss i Sverige har mer än så - men de flesta av oss har inte nog för att alltid kunna göra just det vi vill - just då!

Är vi alltså alla olyckliga?

Nej, nej så är det ju inte.

Frihet är ju inte detta att kunna göra som man vill och fara dit man längtar i varje ögonblick.


Nej - för mig är frihet  -  den sanna friheten  -  att finna sin plats.
Att finna min plats - den  som gör att livet kan pulsera i mig.


Den platsen har varit min genom mitt arbete i många år.

Nu kan jag inte klara arbetet längre på grund av min syn som blir sämre snabbt.

Men jag är övertygad om att det finns en plats där mina fotsteg är väntade - där livet kan fortsätta att pulsera i mig.

Just nu gör livet lite paus....

Det skulle kunna kännas vilset men jag har bestämt mig för att ta emot det som en vilopaus.





Av Kaela - 1 december 2016 07:29

 


Det ljusnar vid horisonten över "våran gård!"

Snart glittrar det inte längre av all adventsbelysning.

Dagsljuset kommer att sudda ut närvaron av det konstgjorda ljuset.


Idag kommer jag att möta dagsljuset hemma trots att det inte är helg.

Min första dag utan att vara på jobbet så här dags.

'Igår var sista dagen dagen på jobbet - idag är första dagen på ett nytt liv.

Så följs alltid det sista av något första.....livet förändras...dröjer inte vid det som var - men bjuder något nytt.......


Om en stund ska jag duscha....länge och njutningsfyllt, helt utan stress- och sedan välja kläder med omsorg för att gå ut och möta mitt nya liv!


Önskar DIG en dag som ger DIG det du längtar efter!


och så förstås....citatet....


”Jag har accepterat rädsla som en del av livet – särskilt rädslan för förändring. Jag har gått vidare trots bultande hjärta som säger: vänd tillbaka.”

Erica Jong


Av Kaela - 1 december 2016 07:19

 

 

 

Det är en helt ny månad idag!

Årets sista!

 

Och första dagen på den sista månaden - då har Oskar och Ossian namnsdag!
Varmaste grattis till er som bär något av de fina namnen.

Och - förstås - varmaste grattis också till DIG som har födelsedag idag!

 

Oskar eller Oscar kommer ifrån Ossians sånger (forniriska Oscur).
Till keltiskan kom namnet ifrån det fornisländska Ásgeirr, som är sammansatt av orden áss som i Asar asagudar och geirr som betyder "spjut".
Namnet kan översättas med "Bäst" eller "gudavapen". Den västfrankiska formen av namnet är Ansgar.

44 550 män ungefär bär namnet Oskar.

 

Ossian är en modern variant av fornnordiska Óðinn som betyder "ilska, inspiration".
Namnet har enligt vissa teorier gett upphov till namnet Oskar.

Inte alls lika vanligt namn som Oskar.

2060 män cirka bär namnet i Sverige idag!

 

Ta hand om dagen både Oskar och Ossian - och du som firar födelsedag.

Det är DIN dag!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards