Alla inlägg den 23 december 2016

Av Kaela - 23 december 2016 16:00

Vår gran är klädd i de få kulor vi bestämt att den ska ha i år-...och sin belysning....stämningen kommer smygande....nu är det jul igen


   

Adventsstjärnan har redan lyst oss genom mörk december i fyra veckor....


 


Sillen är inlagd - gubbröran rörd, pepparkakorna bakade- skinkan väntar i Stockholm.....och äntligen hittade vi en plats till det som alltid är huvudattraktionen i vårt hem - Julkrubban!

Som en påminnelse om undret över allt förstånd......


 





O makalösa stjärna,
som brinner klar och stor!
O skjul, som har fått värna
en nyfödd och hans mor.


Eländigt och förfallet,
av lera och av strå,
halvt utan tak är stallet,
som stjärnan lyser på.

Kring krubbans enkla låda
står glansen silver blond.
Vad natten lät oss skåda,
är över allt förstånd.

Hjalmar Gullberg

Av Kaela - 23 december 2016 14:06

 

 


I morse när jag vaknade var jag på lite dåligt humör...en svag huvudvärk och trött kropp.

Hängde ett tag i dubbel bemärkelse -  innan jag tog min vanliga morgonfunderastund.

Kallt på balkongen.

Men plötsligt kom orden inifrån mig själv....välj glädjen idag!

Där och då bestämde jag att detta är en bra dag att vara glad på.

Och det fungerar!

Kanske tänker du - lätt för dig att säga - men du vet inte hur tufft jag har det.

Nej det vet jag inte.
Men jag vet att alla människor har något att glädjas över.

Låter kanske befängt för dig som tycker att ditt liv mest bjudit på motgång och svårigheter.


Men vet du - att vara glad är faktiskt ett val!

Glädjen är ingenting utifrån kommande.

Den kommer alltid inifrån.

Visserligen ofta som ett svar på något som vi möter.

Men den finns där inne - oavsett om den är dold av besvikelse och sorg över saker som inte blev som vi ville.

Djupt under allt detta ligger glädjen.....och längtar ut.


Jag vill berätta för dig om en gammal kvinna jag mött nu och då i mitt arbete.

Hon är helt förvärkt av ledgångsreumatism.
Hennes kropp bär spåren av många timmar med smärta.
Hon är beroende av rullstol.

Hennes ekonmi är minst sagt ansträngd eftersom hon varit hemmafru - nej det är fel - som bondmora har hon arbetat mer än de flesta - men det syns inte i hennes pensionsbesked.

Men hon strålar alltid av glädje.

En gång frågade jag henne vad hennes hemlighet var.
Hon svarade ungefär så här: "Det är ingen hemlighet. Jag väljer att vara glad helt enkelt. Och om jag behöver hjälp för att vara detta plockar jag fram någon av de juveler jag bär i mina minnen....Jag har haft ett bra liv som givit mig så många fina minnen.
Om det känns lite trist så tar jag fram något av dessa minnen - till exempel när jag hittade vårens första blåsippa.
Bland fjolårsgräset stod den där och bara lyste.
Mina fyra barn  - deras små händer - roliga kommentarer...tokigheter....

Och när jag dammar av dessa minnen så kommer glädjen......"

Så är det för de flesta av oss - vi har goda minnen.....
 

Oj så många fantastiska livslektioner jag fått genom de gamla jag möter...

Så är det - glädjen kommer inifrån - från hjärtats djupaste kamrar - och i den svindlande insikten att just nu är livet.
Glädje är livets vinst och hjärtats vingar.
Liv är glädje - om du släpper fram den.
Glädje är som kärlek.
Båda kommer inifrån.

Vi ler då vi ser det lilla barnet sova tryggt i sin säng.

Vi blir varma om hjärtat då vi ser ett lyckligt par...kanske allra mest när det är ett gammalt par som fortfarande ser förälskade ut.....när solstrålen kittlar oss -då väcker den vår glädje.

Mycket mycket mera i vår tillvaro har förmågan att trigga igång glädjen.

Men mest och bäst av allt.

Vi bestämmer själva om vi vill vara glada!

 

Och så - förstås - ett klokt citat att ha till hjälp!

 

"Ingen pessimist upptäckte någonsin stjärnornas hemligheter, seglade till oupptäckta kontinenter eller öppnade nya dörrar till den mänskliga viljan.”
Helen Keller

Av Kaela - 23 december 2016 08:36

     



Dan före dan....det betyder den 23 december.

Adam har namnsdag.

Gratulerar så varmt och önskar en fin dag!
DU som har födelsedag idag gratuleras också stort!

 

26 477 män i vårt land bär detta fantastiskt gamla namn.

Adam  kommer från hebreiska och betyder kung, människa.
Den latinska formen är Adamus.
Adam var den första människan på jorden enligt Bibeln och Koranen!

 

Gör en riktigt fin firardag!

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards