Alla inlägg under februari 2017

Av Kaela - 6 februari 2017 14:38

Just nu är vår balkng helt tom i väntan på att paket med glas och annat ska vinchas upp. 5 våningar upp och invänta den 21 februari då ..inglasning av balkongen görs.

Av Kaela - 6 februari 2017 02:13

 


Idag är det den 6 februari och Dorotea och Doris har namnsdag!

Stort grattis till er!

Gratulerar också DIG som firar födelsedag idag så varmt! 

1 745 kvinnor i Sverige heter Dorotea som kommer från det grekiska mansnamnet Dorotheussom betyder "Guds gåva.

 

Doris är ett grekiskt namn som betyder "gåva" eller "från havet" .Eventuellt kan det ha betydelsen också vara "dorisk kvinna".'

 

Se till att fira dagen ordentligt!

Av Kaela - 5 februari 2017 20:21

v  

Har du tänkt på hur förvånansvärt många i din egen ålder som är äldre än du....

Okänd tänkare

Av Kaela - 5 februari 2017 09:13

 


En tanketavla såg jag häromveckan.

Orden på den låter jag bli en ingång till den här dagen - för mig - och kanske för dig!

Då är jag säker på att dagen blir bra!


"Goda tankar är en förutsättning för goda ord, ty vad hjärtat är fyllt med talar munnen.

Goda tankar och goda ord skänker oss glädje och trygghet"

 

Goda tankar...

Livets resa är som ett elljus-spår. Det går upp och det går ner. Ibland är det bra glid och ibland är det bakhalt. Frågan är hur vi tar oss igenom det...

Jag tror att det till stor del beror på hur vi tänker om det vi går igenom.

Om vi i svårigheterna letar ljusglimtarna så aktiverar vi positiva tankar - och det är goda tankar.

Låt oss ta fasta på den rikedom som inte handlar om pengar. Det som är verkligt viktigt i våra liv har ingen prislapp.


Nej jag vill inte komma med några hurtfriska tillrop om att vara positiv på ett sätt som känns svårt för den som drabbats av svårigheter.

Vi kan aldrig förhindra att vi drabbas av svåra förluster och sjukdomar -  inte ens med goda tankar..

När livet visar avigsidan, när sjukdom och förluster drabbar oss - då ska vi sörja..

Det finns inget positivt med att försöka hoppa över sorg, den måste få ta den tid den behöver.


Det är faktiskt först om vi sörjt vi kan få de positiva goda tankarna att spira inom oss igen.

När vi gått igenom sorgen finns ofta förlusten ändå där....

Men min upplevelse är att den blir lättare att bära om jag börjar min dag med goda tankar....


 Och så ett klokt citat....


"Du kan inte förhindra att sorgens fåglar flyger över ditt huvud men du kan förhindra att de bygger bo där."

Okänd tänkare

 

 

Av Kaela - 5 februari 2017 08:03

   

Idag - den 5 februari är det Agata och Agda som har namnsdag!

Gratulerar så varmt!
Varma gratulationer även till DIG förstås som har födelsedag idag!

Se till att få ett riktigt minnesvärt firande!

 

618 kvinnor i vårt land bär namnet Agata som är bildat av det grekiska ordet agathos, som betyder "god". Det var namnet på ett italienskt helgon på 200-talet.

 

938 kvinnor har fått namnet Agda i Sverige. Agda är ett namn som är en försvenskning av Agata och har alltså samma betydelse - god.

Av Kaela - 4 februari 2017 17:23


 


Medan skuggorna stod vakt
såg jag ditt ansikte
fyllas av ljus
och frid


jag höll din hand
och nynnade
en vaggvisa


en sång
som bar dig hem
mot gryningen


När morgonen första ljus
målade fönstret i guld


fällde du ut dina vingar


och jag anade


änglasången...

 
Kaela

Av Kaela - 4 februari 2017 15:50

 


En middag som är både gluten och laktosfri.

Spännande och annorlunda och absolut god.

Står på bordet hos oss när våra fina gluten och laktosintoleranta vänner delar vår middag!

Som idag.
Jag fick receptet av en vän.

Men numera lagas den alltid av min man!

Märkligt egentligen. När vi gidte oss för en massa år sedan - då kunde han knappt tänka sig att brygga kaffe-men något hände och idag har han helt (nästan) kört ut mig ur köket, även om jag försöker återta reviret öite försiktigt med att ha vardagsmiddagen klar då han kommer hem. Något jag aldrig kunde så länge jag jobbade.



DETTA BEHÖVER DU HA HEMMA


Till sås:
Ca 2 msk  Smör och/eller   neutral olja

2 st Gula lökar

1 tsk  Curry 3–4 st  Vitlöksklyftor (20 g  Riven ingefära eller   1 tsk färsk) 1 tsk  Chiliflakes eller annan   het krydda 3 msk  Soja 2 msk 

Socker 6 msk 

Vatten

Svartpeppar efter smak och salt

Sprödstekt kyckling:

Ca 500 g  Kycklingfilé  

1 tsk salt och 2 krm peppar
0,75 dl  Mjöl/maizena
2 ägg + 0,5 tsk 
Salt ca 2 dl 
Ströbröd, glutenfritt
Olja/smör för stekning

Tillbehör: 4 port Basmatiris
1 st Savojkål som råkost   (eller fräst)

Citronklyfta


SÅ HÄR GÖR DU

Koka 4 portioner basmatiris.

Ta fram kycklingen och dela på längden till två tunnare schnitzlar. Om du tycker att det är svårt, kan du skära kycklingen på tvären i fler mindre skivor/ bitar istället.(Eller köpa kyckling i frysdiskren som redan är delad på längden.)
Sås: Skala och strimla löken. Finriv vitlök (och inge fära). Fräs på låg värme ca 10–15 minuter tills löken är genomskinlig.
Häll i de övriga ingredienserna till såsen. Smaka av med rikligt med svartpeppar, gärna grovmalen från kvarnen. Den som vill kan lägga i mer chili.
Smaka av med salt.
Under tiden löken steks.
Gnid in kycklingen i salt och peppar.
Lägg skivorna/bitarna i en påse med maizena/mjöl och skaka runt så att mjölet fördelar sig på bitarna.
Vispa upp 2 ägg och 0,5 tsk salt i en djup tallrik.
Häll  glutenfritt ströbröd i en annan tallrik.
Doppa kycklingbitarna i äggvispet och klappa sedan in ströbrödet.
Hetta upp en panna med neutral olja och/eller smör (gärna blandat) och stek kycklingen ca 4–5 minuter på varje sida på medelvärme tills den är genomstekt och har krispig gyllene yta.
Strimla savojkålen och fräs den hastigt några minuter i panna med lite olja och salt eller servera savojkålen som råkost.
. Servera kyckling med sås, ris, (fräst) savojkål och citronklyfta eller skiva.

Av Kaela - 4 februari 2017 10:37

           

 

 

När vi tänker på ordet "mod" ser vi kanske gärna mäniskor som utför heroiska handlingar.

Kastar sig i vattnet för att rädda den som drunknar till exempel.

Hoppar från trampoliner.

Klättrar uppför stup....med mera ...med mera

Satt i de här tankarna runt en sak jag jobbar med när tanken plötsligt ändrade inriktning och jag kom ihåg hur vi  satt några stycken för många år sedan  - och utmanade varandra att komma på och skriva ner  "vilka olika slags mod" vi behöver

Sedan skrev vi samman en lista.

Jag har tappat bort min som satt i många år på mitt kylskåp -  men jag tänker ofta på den och nu har jag suttit här och rekonstruerat den ur minnet.

Det blev listan du får här- och du, jag blir glad om du delar flera "mod-tankar"

Mod behöver vi varenda dag - eller hur?

Mitt i vår vardag.



Modet att ha empati

Modet att älska alla  - trots allt.

Modet att tro att allt är möjligt.
Modet att skratta även när det är tungt.

Modet att säga vad man tycker. 

Modet att vara ödmjuk.

Modet att anpassa mig.

Modet att tänka alldeles själv.

Modet att tro på vad jag inte ser.

Modet att ge.

Modet att få.

Modet att inspirera.

Modet att anse att jag har rätt att ändra åsikt
och bli respekterad för att jag kan ändra mig.

Modet att vara osäker.

Modet att säga nej !

Modet att säga ja !

Modet att vara ärlig.

Modet att  vara snäll.

Modet att förlåta mig själv.

Modet att förlåta andra.

Modet att inte fördöma.


Modet att inte ha rätt.

Modet att säga “Jag älskar dig !”

Modet att våga se in i mig själv.

Modet att att vara medveten.

Modet att känna mig rik när jag är fattig.

Modet att vara optimist i en pessimistisk värld.

Modet att ha tålamod

 Modet att låta det som har varit vara.

Mod att sikta på himlen för att nå trädtopparna.

Modet att acceptera andra som de är.
Modet att vara fri.

Modet att ge en hand.
Modet att ta emot den hand som räcks.

Modet att känna mig löjlig.

Modet att ifrågasätta mig själv.

Modet att be och våga tro att min bön blir lyssnad på.

Modet att tro att döden tillhör livet.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards