Alla inlägg under juli 2017

Av Kaela - 30 juli 2017 09:33

 

 


Typiskt sommarväder....lite grått just nu, men lovad sol och värme är det idag då Algot har namnsdag!

Stort grattis till dig som bär det namnet  - och till DIG som firar födelsedag idag!

Ha en riktigt bra bemärkelsedag!

 

4 924 män bär namnet Algot som är ett fornnordiskt namn med oklar betydelse.

Kanske kan det härledas till goter eller götar och betyda "den ädle goten".
Algot avtog i popularitet efter 1950-talet men har åter blivit populärt under 1990-talet

Av Kaela - 29 juli 2017 13:07

Morgonglädje -"kannan" på balkongen har slagit ut med två 

eldröda blommor!


 

Glädje hela dagen!
Den här fina killen - min bror!

Han firar jämn födelsedag idag!

Vi åker till Stockholm och delar den med honom och hans familj!

 

 

 

Av Kaela - 29 juli 2017 01:44

 

 

 

Idag - lördagen 29 juli är det Olof som har namnsdag!

Gratulerar er som bär det namnet så varmt.

Likaså förstås DIG som har födelsedag idag!

Ta hand om dagen och gör den speciell!


113 956 män i vårt land och 2 kvinnor bär namnet Olof, nordiskt mansnamn med betydelsen "förfader" och "ättling". Namnet förekommer i olika former i hela det nordiska språkområdet, enligt vissa delar det ursprung med Leif via grundformen Oleifr. 
Varianter inkluderar Ola (norsk, svensk kortform), Ole (norsk, dansk kortform), Olov, Olaf, Ofal eller Olav (norsk, isländsk grundform) samt familjärformen Olle.
Latiniserat till Olaus eller Olavus.

Namnet är känt i Sverige sedan 1000-talet.
Olof Skötkonung, född omkring 980, död sannolikt under vintern 1021-1022, var kung av Sverige cirka 995-1022.
Han var den förste sveakung som döptes och förblev kristen.
Olof Skötkonung var dessutom först med att prägla mynt i Sverige.

Av Kaela - 28 juli 2017 09:11

 

 

 

Ibland gör jag som de flesta andra svenskar idag.

Jag surfar på nätet.

 

 

 

 

 

Ibland hittar jag saker som gör mig glad.

Ibland något som gör mig ledsen eller arg.


Som den läkare som sa till en patient med hörselskada och annan etnisk bakgrund än svensk: "Du får inte operera dig förrän du lärt dig svenska"

Du kan läsa om det här i Hrf-Tidningen ( Tidning för hörselskadade)


Detta gjorde mig ordentligt ledsen och arg.

Och jag kunde inte låta bli att tänka på de läkare jag själv mött - med så bristfällig svenska att min rätt till dialog med läkaren absolut omöjliggjordes.
Det ser jag allvarligt på - för dialogen läkare-patient är nog det viktigaste redskapet för att komma framåt i symptomdjungeln och få reda på vad symtomen betyder och vad som är bäst att göra.

Båda är sakkunniga.läkaren är den medicinska experten och patienten är expert på sin kropp och dess reaktioner som han/hon levt med ett antal år.


"Det krävs två parter för att upprätta och vidmakthålla en kommunikation, men det behövs bara en för att bryta den."

Okänd tänkare


Av Kaela - 28 juli 2017 08:04

 

 

 

Första morgonen denna vecka då himlen är täckt av gråa moln.

Men Botvid och Seved - ni är förstås glada ändå, för ni har ju namnsdag!

Varmt grattis till er - och till DIG som har födelsedag idag den 28 juli!

Lördag är det  så absolut en bra dag att ställa till firarfest på!


763 män i Sverige heter  Seved som är en variant av den äldre formen Sigvid som är bildat två ord som betyder seger och träd.
Namnet plockades in i almanackan 1901 tillsammans med en rad av andra gamla nordiska namn men blev aldrig någon riktig succé.

Namnet har aldrig varit vanligt.

De senaste årtiondena har endast några fåtal pojkar i varje årskullfått namnet som andranamn men 2008 fick en pojke Seved som tilltalsnamn.


191 män och 1 kvinna heter Botvid som är ett fornnordiskt namn som kanske betyder "den som skogen/träden botar/vårdar".
Namnet är ett svenskt helgonnamn, och Sankt Botvid är Södertörns skyddshelgon.
Sankt Botvid blev enligt legenden kristnad på en handelsfärd till England, och dödad av en slav som han friköpt ca år 1080.
Namnet är ovanigt i Sverige.
Sedan 1950-talet har endast några enstaka personerper år fått detta namn.



Av Kaela - 27 juli 2017 23:03


 


Låt aldrig framtiden störa dig, Du kommer att möta den, om du behöver, med samma verktyg som du använder idag för att möta nuet.”
Marcus Aurelius

Av Kaela - 27 juli 2017 15:40

 

 



Jag hörde en berättelse som verkligen fick mig att tänka till och fråga mig om jag, när jag möter en människa fokuserar på dennes tillgångar eller på bristerna.

Om jag fokuserar på handikappet när jag möter en person med funktionshinder är jag kanske minst lika funktionshindrad själv!


Någon som kunde se möjligheterna - tillgångarna och inte hindret får du läsa om här.

Om hon inte hade gjort det hade vi alla missat något mycket viktigt


"En dag kom Tom, en nästan döv pojke hem från skolan med en lapp i handen.

På lappen stod att föräldrarna råddes att ta sin son ur skolan. Han ansågs helt enkelt för dum för att lära sig någonting.

Helt förklarligt blev hans mor upprörd.

Hon tog honom ur skolan för att själv undervisa honom.

Många år senare  - när Tom dog -  efter att ha levt ett långt liv tände alla innevånare i landet en lampa under en minut för att hedra minnet av glödlampans uppfinnare, Tomas Edison!"

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards