Alla inlägg under september 2017

Av Kaela - 10 september 2017 10:40



 

 

Som solen i skogen
bryter sina vita spjut
mot stammar åsar
och tjärn

vill jag att Guds ljus
skall reflekteras från mig
till andra i mitt livs skog

och dagbräckningen skulle nå
dem alla
de unga björkarna
de små slyen
de vitnade stammarnas
spruckna näverhud

de yviga granarnas
trängande armbågar
och enarnas rigida
barrfrisyrer

jag ville jag vore
ett ljus som lyste
över allt lidande

över alla mörka sinnen

över alla bittra minnen
över fiende och vän

över alla


igen och igen......
Kaela

Av Kaela - 10 september 2017 09:04


 



Tord och Turid har namnsdag idag.

Solen skiner och det ser ut att bli en fin söndag att fira på.

Varma gratulationer till er namnsdagsbarn - och också till Dig som har födelsedag idag - söndag 10 september.

Ta hand om dagen det är den och ni värda!

 

*Tord eller Thord är ett fornnordiskt namn, bildat av namnet Tor.
En fornnordisk kortform av namnet Torfrid som är sammansatt av gudanamnet Tor och frid som betyder fred, beskydd

De flesta som bär namnet är födda på 40 eller 50- talet.

9 833 män och 1 kvinna bär namnet Tord.

 

Turid är ett nordiskt namn, fornvästnordiskt Þúríðr, sidoform till Þorríðr, sammansatt av Tor- 'dunder, åska' och ett adjektiv motsvarande fornvästnordiskt fríðr 'vacker' i den ursprungliga betydelsen 'älskad'..

Endast 459 kvinnor i vårt land heter Turid. 

 


 

 

 

 

 

Av Kaela - 10 september 2017 01:46

   

 

 

 

Ibland strejkar John Blund.

Åtminstone hos mig.

Vet ju inte riktigt hur det är för dig.

Man vill inget hellre än att sova...tröttheten finns ju där, men likafullt ligger man klarvaken och stirrar ut i mörkret...det blir för varmt och allting känns obekvä'mt i sängen. Trots att man egentligen har en jätteskön säng.

Kanske är det oron för min kära syster i Florida som håller mig vaken. 

Jag vet att allt var okay med henne och hennes man igårkväll - men Irma är en hårshänt dam har vi ju förstått.

Ingen man vill ha på besök.

Tankarna är i varje fall hos henne.

 

Men jag hjälper ju inte henne eller någon annan som lider av dessa monsterorkaner med att ligga vaken.

Tyvärr är ju inte alltid vår hjärna så rationell så den inser dessa fakta.

 

Nu sitter jag här och gör mig av med min oro - hoppas jag...och om en stund sover jag säkert gott.
Eller kanske jag inte kan sova för att säga till DIG som känner dig ensam och kanske på många sätt värdelös att DU är oändligt värdefull!

Du är faktiskt en V.I.P (very important person)

Flr någon är du den absolut viktigaste människan på jorden!

Så var rädd om dig åt de som älskar och behöver dig!

 

Själv ska jag gå tillbaka till sängen och knäppa händerna och be om änglar över syster Elisabet och hennes make Matt och alla andra som hemsöks av stormen.

Av Kaela - 9 september 2017 16:03

Bildresultat för three boys on the street

   



Det finns ett afrikanskt ordspråk som säger "det behövs en hel by för att uppfostra ett barn".

Och det är sant.

Den anonymitet som är i våra större städer- kanske mindre också för den delen är verkligen inte den by som ett barn egentligen behöver för att växa upp till en trygg och ansvarstagande vuxen.

Det lägger också en ganska tung börda på föräldrar idag. 

Som dessutom ofta bor långt från sina egna föräldrar.

Förskolan och skolan är en hjälp när den fungerar bra i att fostra de små busungarna till människor som klarar det sociala samspelet och som mår bra själva.

Så finns det förstås barnidrott med ledare som också kan bli förebilder.


Så visst finns det vuxna runt barnen.

Det som kan oroa mig är att jag kan se en hel del ganska unga barn göra saker som de inte borde göra när jag rör mig i stan.

Häromdagen stod tre-fyra 10-11 åringar och blossade i en liten avvikning på gatan där de inte syntes så bra.

Om man inte - som jag - undrade var doften av cigarett kom ifrån trots att jag inte inom synhåll såg någon som rökte.

Och känner man doften utomhus vet man att rökaren finns ganska nära.

Via näsan fick jag alltså syn på dem och kunde förstås inte låta bli och gå fram och säga att det inte är så bra att röka. Och framför allt inte då man är så ung.

Och vad skulle deras föräldrar säga om de visste?

Ja men ingen känner igen oss på stan sa den mest talföre av barnen.
Det är inte bra att ingen känner igen ungarna på stan tänkte jag och då dök detta uttryck upp i hucudet.

Tänk en trygg by där grannen berättar för mamma > att jag såg din son med en cigarett eller vad det nu var för mindre kloka saker som barnet gorde.

Som sagt läggs en tung börda på föräldrar idag - och den som diskuterar att barn är olydigare, bråkigare med mera säger ibland också: "Det är föräldrarnas fel".

Vilket det alls inte behöver vara.
I väntan på den byn - eller i avsaknad av den ....får vi alla se till "lägga oss i" och vara föredömen och varma famnar föär de som växer upp omkring oss.

Alla dåliga beteenden beror inte på dålig uppfostran bara för att det är barn som uppvisar dem.



Av Kaela - 9 september 2017 10:12

Bildresultat för Gör någon glad


En helt ny dag - en dag som aldrig funnits förr - och inte heller någonsin mera kommer att finnas.


En helt ny dag när du får dra ett streck över ledsamheterna och misstagen igår.


En helt ny dag att möta människor i kärlek.

Du kan använda den helt efter din egen vilja.
Du kan slösa bort den med att vara arg eller besviken på någon.

Men du kan också förgylla den med att tänka på någon som du gillar särskilt mycke

:


Idag kan du skicka ett kort till någon och berätta hur mycket den betyder för dig.

*Idag kan du le mot den sura mannen du möter varje morgon.

dag kan du ringa någon du länge borde ha ringt - eller skriva det där brevet som någon längtar efter.

Idag kan du baka en tårta till dina barns dagisfröknar.

Idag kan du ge någon en komplimang.

Idag kan du ringa blodbanken och beställa tid för att ge blod - eller skriva till donationsregistret - och ge någon många nya dagar att leva på.

Ge någon beröm inför andra.

Tacka någon för att de är just det de är.


Gör det som är rätt för dig - ur denna listan - eller ur ditt eget inre - och GRATTIS - du har gjort en strålande dag!



Av Kaela - 9 september 2017 08:28

Bildresultat för blombukett höst


 

 

Ingen sol idag - lördag 9 september, men himlen är inte helt svartgrå så vem vet.

Kanske blir det några strålar innan kvällen.

Idag har Anita och Anette namnsdag.

Varma gratulationer till er.

DU som fyller år idag gratuleras också så varmt.

Gör dagen lite extra- det är både dagen och ni värda!


*Anita är  spansk smeknamnsform av Anna, (Anita blir "lilla Anna" på spanska)!. Namnet  har använts i Sverige sedan 1800-talets mitt. Anna kommer från hebreiskans Channa som betyder nåd. Samma betydelse anses då Anita ha.
Namnet är vanligt bland de som föddes på 1940-talet och 1950-talet.
58 119 kvinnor i Sverige bär namnet Anita, men inte alla som tilltalsnamn.

 

*Anette eller Annette är en fransk diminutiv form av Anna d.v.s ungefär "lilla Anna".
Betydelsen är "nåd" eller "den benådade". 
Föärsta gången man har belägg för att namnet förekom i Sverige var  ca 1765.
Namnet var mycket vanligt under 1950-talet 50- och 1960-talet 60-talen.
30 557 kvinnor har Anette som förnamn

 

 

Av Kaela - 8 september 2017 19:53

        




Nu är alla färger snart alldeles svarta.

Septembermörkret sänker sig och stillheten sänkandas alldeles intill.


Det finns en liten glänta kvar på sommarens dörr- men det känns som att den blir mindre för varje dag som går.


Åren och årstiderna tvingar oss att följa med  även när vi vet att sista sommarglipan på dörren snart inte syns alls så tror jag de flesta av oss tycker det är ganska skönt med växlingarna.

 Och innan höststormarna kommer har vi många fina tidiga höstdagar hoppas jag.

När den gröna skogen blir klädd i guld och prupur - kanske aldrig någonsin har den så vacker klädnad som under de veckor som ligger framför oss.


Så låt oss njuta!

Stormarna och slasket och allt det där kommer - men inte riktigt än!


Ha en riktigt skön septemberkväll!


PS. Få se om jag får in detta nu DS

Av Kaela - 8 september 2017 18:03

Under fLera dagar har det varit ooerhört stora besvär på bloggplatsne.

Inlägg försvinner.dET TAR TIO FÖRSÖK ATT FÅ IN ETT INLÄGG.

GÅR INTE ATT SÄTTA IN BILDER MER ÄN IBLAND.....ojojoj

Man kommer inte fram----hamnar på sidan: Vi hittar inte sidan du söker.

Jag har skrivit till Bloggplatsens support men inget har hänt.

Det blir faktiskt bara värre och värre.

Och det är bara bloggplatsen - ingen annan sida på datorn.

Vet inte hur länge jag står ut innan jag byter plats att blogga på.

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards