Direktlänk till inlägg 26 december 2012

I did it my way - låter enkelt men är det verkligen det?

Av Kaela - 26 december 2012 08:20

Vi talar ofta om att förverkliga sig själv.

Det låter ju bra - men många gånger kan jag tycka att det verkar som att att man helst ska bli någon annan än den man redan är, för att betraktas som “någon”


Att förverkliga sig själv måste ju istället handla om att inte hänga masker och utklädnader på den unika person man är.


Det är nog den absolut svåraste utmaningen man någonsin kan få.


Var dig själv ser vi och hör vi här och där.

Det låter ju jättebra - men frågan är om vi alls vet vem "jag" är - eller om vi har irrat bort oss i alla krav på att vi ska vara så eller så - göra det eller det.


För den som har målet att bli en idrottstjärna är det ju en kamp på ett sätt - men vägen är kantad av applåder.

Svårare om man har upptäckt att man är lite mera udda - och helst vill göra saker som kanske inte är så "allmänpopulära".


Om man tänker till så inser man att  den självförverkligande människan är en person som styrs inifrån och står fri och obrydd av omgivningens kulturella påverkan.


Nu blev det genast svårare - eller hur?


Den som nått självförverkligande måste ju vara en person som oberoende av vad andra tycker och tänker går sin egen väg och som i slutet av sitt liv, likt Frank Sinatra i den bekanta sången, kan säga ”I did it my way”.






 
 
Ingen bild

Sanna

26 december 2012 10:46

DEt handlar väl om att man - i dagligt tal - menar att man "blivit någon" när man förverkligat sig själv. Man har tjänat pengar eller syns i tidningar tex.
Men att förverkliga sig själv kan vara det - om det är det som jag verkligen vill - men ofta handlar ju självförverkligande om sådant som sker i det fördålda eller bara i sammanhang där de som är närmast märker. Ibland kan självförverkligande vara smärtsamt - då man kan få bryta med dem man haft runt sig tex för att kunna få vara sig själv och inte behöva "böja sig för andras förväntningar och vilja".
Självförverkligande handlar inte om att "bli något i andras ögon" utan att bli något i mina ögon (och jag tror att då blir jag också något i Guds ögon eftersom han skapat oss att vara dem vi är - orginal - och inte det omgivningen vill forma oss till.
Jag tror att det finns en frihetskänsla i självförverkligande - och en glädje även om den kan vara skrämmande samtidigt.
God fortsättning kram

Kaela

26 december 2012 13:39

Håller helt med dig.
Självförverkligande är att bli den jag har potential att bli - och inte en kopia av andra som i människors ögon är framgångsrika.

Ett av de viktigaste stegen i självförverkligande är att få syn på Gud och vad Han vill med mitt liv.
Då får man också den bästa coachningen!

Kram

 
Ulla

Ulla

26 december 2012 11:54

KRAM och god fortsättning på helgen,,,,,,,,,,,,,,,

http://hoppets.bloggplatsen.se

Kaela

26 december 2012 13:37

En stor kram till dig också - och en god fortsättning på julen...den varar en liten stund till...om än inte till påska

 
e-k

e-k

27 december 2012 10:23

Så sant och jag önskar alla att hitta sin inre väg någon gång under livet.
jag gjorde det och är tacksam för det.

God fortsättning kaela, du är verkligen i ihållig trogen bloggare och har så mycket gott att dela med dig. Tack och kramen till dig

http://www.steeperz.com

Kaela

27 december 2012 11:06

Ja den vägen är den enda vi blir tillfreds på.

Sköna mellandagar önskar jag dig med en stor kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kaela - 3 februari 2019 10:46

  Nu har vintern kommit till Norrköping. Det var ett par tre år sedan vår stad vart klädd i vitt! Moses älskar det! Men jag är begränsat förtjust! Den enorma vitheten bländar  mina få procent av syn så det blir tufft att vara ute.   ...

Av Kaela - 20 januari 2019 18:49


  Men vad är nu detta? Moses i soffan!   Ingen hund i soffan sa vi ju! Men vem kan motstå?    Ta hand om dig och de dina, det viktigaste av allt.     ...

Av Kaela - 9 januari 2019 06:42


          Du som nu och då tittat in till mig under åren kanske saknar morgonrapporten med grattisar med mera.   Orsaken är ju minständigt försämrade syn- Jag väntarr på det program som, ska lunna ge mig nya möjligheter. Den väntan ...

Av Kaela - 4 januari 2019 06:50


             Plusgraderna har återvänt till Norrköping. Och med dem slasket.   Ingen sol varken idag - 4 januari  eller imorgon - trettondagsaftonen som det ser ut.   Dagens officiella tema; 4 JanuariPunktskriftens dag*Världshy...

Av Kaela - 3 januari 2019 07:07


    På minussidan även idag. Ingen direkt vind vilket nog gör vädret ännu skönare.     Dagens officiella tema:   3 JanuariJ.R.R Tolkien day   Alfred och Alfrisa har namnsdag och grattas så varmt! DU som har födelsedag idag får...

Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards