Alla inlägg under januari 2014

Av Kaela - 25 januari 2014 10:45

 



Jag känner mig prioriterad som får arbeta med det jag älskar - att möta människor.

Och att få göra det på djupet.

 

Att möta människor, få ta del av deras livsöde, uppmärksamma var och en på ett alldeles speciellt sätt -lyssna stilla till deras berättelse och deras behov - det kräver kraft- men det frigör samtidigt energi.

 

Det är öppenheten som skapar möten - och möten behöver vi.

Inte de där hastiga" hej då, vi ses, är stressad- ring mig.....ses nån gång-mötena."

Utan möten där man sitter ner och verkligen tar sig tid att lyssna och tid att se varandra.

 

 Det är alltför  sällan vi verkligen sällan vi möts - men vi kanske ses ganska ofta!

 

Undrar varför vi är så angelägna om vår integritet  - om att hålla distans .

Det är ju inte distansen som hjälper oss i att få leva livet fullt ut- utan närheten.

Och jag är övertygad om att djupt inom oss har många av oss en känsla av att vårt naturliga tillstånd är att vara kärleksfulla och modiga, och våga vara öppet lyssnande, nyfiken och förutsättningslös.

 

Vad är att verkligen mötas?

Kanske konsten att få människan att känna sig välkommen i mötet - så att vindbryggan fälls ner och masken slits av.

Känner att detta är något som kommer att bo i mina tankar en tid - - att mötas - att verkligen mötas.....hur ska varje möte verkligen bli ett MÖTE?


Möten mellan människor är ett ämne som aldrig kan nog diskuteras. 

De mest skimrande ögonblicken i våra liv - nog handlar de alla om mänskliga möten, om att se och bli sedd?


Det är i mötena med andra som jag blir jag.

Det är då som livet självt och dess verkliga mening rör vid vårt hjärta!
Vi talar ofta om att ses - men sällan säger vi att vi ska möta varandra.

Ses låter lite snabbt förbiilande som passerar utan att lämna just några spår.


Ett möte förändrar oss!

Ger oss nya grunder för reflektioner och insikter och hur och varför vi blir som vi blir vi människor.




Många människor kan berätta om något tillfälle i livet, ett visst ögonblick, ett särskilt möte, som haft avgörande betydelse, som bidragit till ny insikt och förändring av livsriktning.


I ett verkligt möte blir jag mera jag och du mera du - om vi vågar bekräfta varandra och varandras olikheter.




Av Kaela - 24 januari 2014 18:19

 




Hittade en gammal Aftonbladet på mitt jobb idag när jag skulle städa ur en bokhylla för att göra plats för mera pärmar.

Hur den kommit dit vet jag inte.
Det är absolut inte jag som lagt den där.

Jag skulle ha kommit ihåg om jag hade läst om Ari från Irak som är så glad för att han fått stanna i Sverige att han varje lördag lagar mat till Örebros hemlösa.

Oj så glad man blir av att hitta godhet och medmänsklighet i en gammal tidning.

För att du också ska få bli glad så letade jag upp numret på nätet så att också du ska få läsa om Ari!


Varsågod




Av Kaela - 24 januari 2014 08:00

 



Använder du samma lösenord till allt på nätet?

Det är lätt att man gör så för att lättare minnas dem.

Men det är lite farligt.


Kanske är ditt lösenord för lätt.

Dina lösenord är nycklar som du låser om det som är ditt med!

Och nycklar och lås vill vi ha pålitliga!

Här får du en hel del tips om hur du väljer lösenord!

Av Kaela - 24 januari 2014 05:46

 



Hur ska vi övervinna ondskan i världen?

Den finns ju överallt.

Till och med inom oss själva.

Den förvränger sig så att vi inte förstår att det är ondska.


Ändå så finns den både i den som begår den onda handlingen  - och i oss - om vi slutar se den som begått det onda som en människa och börjar kalla den för ett monster eller liknande.


Ondskan gör allt för att vi skall ge den kraft att växa. 
Vi får inte böja oss för den!


Det enda sättet att bekämpa ondskan är att göra gott!

För varje god handling som oegistiskt görs för en annan människa så krymper ondskan.


Vi  får inte tänka att det jag gör är en droppe i havet - det betyder ingenting.

Tänk istället att havet faktiskt består av droppar.


När vi alla bidrar med det goda i tankar och handling, gör det i längden  mycket och det är på det här sättet som vi måste tänka - om vi vill bekämpa ondskan!

Vi kan inte ta strid med den på något annat sätt.

Vi får inte ge den utrymme inom oss genom att önska allt ont över ondskans hantlangare.

Enda vägen till att godheten ska breda ut sig är att: tänka gott - handla gott!


Så gör så gott du kan och fundera inte över om andra gör mer, det är inte det viktiga.

De frivilliga på mitt arbete kan ibland säga: jag gör så lite, andra gör mycket mera.

Svaret de får är alltid: Alla gör lika mycket, för alla gör det de kan!


Det viktiga är att vi alla gör det vi kan utan att snegla på om andra gör mer.

Det märkliga med att tänka goda tankar även om människor som kanske beter sig på ett sätt som vi inte gillar - mot oss eller mot andra är att vi faktiskt börjar tycka om dem.

Och den som känner att den blir omtyckt den fäller in taggarna....



Av Kaela - 23 januari 2014 18:39

  

 


Har det hänt dig något idag som har gjort att du har fått skratta så där riktigt härligt så hela kroppen är med?


Inte?


Då ska du få en liten dos av skratt här....

En mamma besökte min arbetsplats på eftermiddagen i dag tillsammans med sin dotter och en dagiskamrat till henne, en liten kille.

Den här lilla killen har just fått en lillebror så kanske var det därför dockan och dockvagnen lockade honom....i vår lokal kan man gå runt runt och det utnyttjade desssa två tre-fyraåringar maximalt.

Men till sist fångades flickans uppmärksamhet av något på vägen så hon blev stående...killen fortsatte in i nästa rum med dockvagnen...men upptäckte så att han var ensam...gick några steg tillbaka och sa...kommer du nån gång då älskling....


DET hade säkert varit i säck innan det kom i påse som min gamla mormor brukade säga.

Vi, flickans mamma och jag fick i alla fall ett riktigt gott skratt!


Av Kaela - 23 januari 2014 12:02

Om du inte ska råka lika illa ut som Kristina Lazakovich gjort genom att en liga kapat tagit lång i hennes namn ska du spara de här uppgifterna så du vet hur du ska handla.


Aftonbladet skriver om Kristina


Så här går bluffen till

1. Bedragaren tar krediter i en annan persons namn, det kan röra sig om stora summor.

2. Pengarna betalas ut till den kapade personens ­konto.

3. Bedragaren ringer upp, förklarar ”misstaget” och ber att pengarna skickas till ­konto ”xyz”, som tillhör en målvakt.

4. Den id-kapade personen är ”hygglig” och vidare­befordrar pengarna till målvakten.

5. Den id-kapade försöker övertyga långivaren att hen blivit utsatt för ett brott och därför inte är betalnings­skyldig.

Drabbad? Gör så här

Skulle detta drabba dig är det bara att vänligt förklara för bedragaren att du kommer att kontakta banken så att allt ställs till rätta.

Du ska aldrig vidare­befordra felaktigt insatta pengar.

Givetvis noterar du eventuella synliga telefonnummer och andra detaljer och gör polisanmälan i vanlig ordning.

Källa: Polisen

Av Kaela - 23 januari 2014 09:25


 



När jag bläddrar runt bland nyheterna och möter våld och sorg och övergrepp så känner jag hur innerligt gärna jag skulle vilja vara med och starta en tidning med bara goda glada nyheter.

Om vardagshjältar och vardagshjältinnor.

För det finns gott om sådana.

betydligt fler än vi kanske tänker oss!

Det vet jag eftersom jag arbetar som samordnare av frivilligarbetare och möter dessa underbara människor ständigt.


Bidrar gärna med en glad nyhet här.

Hos oss pågår nästan etthundra uppdrag där någon ger av sin tid för att göra skillnad i en annan människas liv.

Precis som laila och Irena här nedanför.

Tänk så mycket vardagsglädje som skapas!


Vi heter Laila och Irena.

Vi är engagerade tillsammans för att underlätta för en ensamstående tvillingmamma.

Laila kom in i detta redan när de två små bara var åtta månader.

Irena kom ett par månader senare.


Helena som är mamma till småpojkarna var ganska uttröttad vid det laget.

Hon hade inte sovit en hel natt sedan tvillingarna föddes, och hon hade heller ingen som kunde ta hand om dem på dagen en stund så hon kunde få vila.


Så Laila började med att ta ut pojkarna i sin vagn på långa promenader två till tre gånger i veckan så att Helena, deras mamma skulle få en stunds vila.


Helena var ny i stan sedan något år och hade på grund av graviditet och famnen full av små barn inte hunnit skaffa några vänner.

Så då kom Irena in i bilden.
Tanken var från början var att Laila ska vara en slags mormor och Irena en mera jämnårig kompis till Helena.
Så har det också blivit.

 

Nu är pojkarna tre år och mamma Helena har börjat arbeta och Olav och Erik är på dagis.

En helg i månaden kommer de små vildbasarna till Laila och hennes man.

”Mormor och morfar” hämtar dem på fredagen på dagis och lämnar dem på måndag morgonen.
En intensiv och underbar helg tycker både Laila och hennes man (som ju också blivit frivillig genom sin frus uppdrag.)

Ibland går Irena och Helena på bio eller konsert eller liknande  och ”mormor och morfar är barnvakter..

Någon helgeftermiddag i månaden tar Irena hand om pojkarna.

Underbart kul tycker hon, att gå till lekparken, Mac Donalds eller pulkabacken nu på vintern.
Irena älskar att åka pulka och det kan hon ju göra utan att väcka uppseende när hon har pojkarna som legaliserar åkandet.

 

Både Laila och Irena svämmar över av berättariver när man kommer in på deras uppdrag och med en mun säger de att de är detta har fört in så mycket mening och glädje i deras liv att det är svårt att riktigt tänka sig hur det skulle vara att vara utan kontakten med Helena och hennes små söner.

 

Berättat för samordnaren som skrivit ner.

(Samtliga personuppgifter kodade)


Här kan du läsa flera solskenshistorier

Av Kaela - 23 januari 2014 05:49

  



Tre ord kom i mina tankar när jag steg upp ur den varma sköna sängen för en ny dag.


Förnöjsamhet- Förtröstan - Förhoppning.


Om de tre orden är verklighet för mig - då har jag det riktigt bra!

Smaka på ordet förnöjsamhet en liten stund. Känner du hur det sprids en värme och en avslappning inom dig.

Gå vidare till förtröstan.

tillit -  tillförsikt -  hopp - -  förlitan -  förtroende  - fast tro!

Nu känner du hur du slappnar av i hela kroppen mitt i morgonbestyren och stressen för att hinna i tid.

Du litar på att livet bär dig, också den här dagen.

Förhoppning....nu lyfter tanken...den svarta morgonhimlen blir nästan majblå!


Bär med dig de här orden i dag - och låt dig bäras av dem!


Det ska jag göra!


Presentation

Fråga mig

144 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Översätt bloggen

Andras bloggar

Läsvärda bloggar


Skapa flashcards